Hej
Bor i 70 tals hus med säkerligen lika gamla element. De som är inkopplade fungerar inte helt perfekt men de ger värme och jag tänkte testa byta ut 2 styck mot Adax 400v med wifi för att lättare ha koll. De tidigare är 380v och min spänningsprovare visar 400v. Hursomhelst när jag kopplar in det nya elementet så går den fina displayen igång men efter några sekunder slocknar den. Elementet hinner bli varmt men när jag drar fram spänningsprovaren igen mäter den väldigt lågt. När elementet väl startar upp igen efter en stund mäter jag 400v igen.
Med de gamla elementen som visserligen kan gå ojämnt märker man ju inte att de stängs av emellanåt för det finns ju inget som indikerar att de har ström hela tiden. Jag prövade i ett annat rum men det var samma resultat. Någon som har en susning vad det kan bero på?
Övrig info så är merparten av elemten urkopplade på okänt vis. Finns mjuk el men den verkar inte vara i bruk. Har styrt värmen genom att vrida på elementen. Har funnits nån sorts termostat på vissa platser men det har fungerat när jag tagit bort dessa men de har till viss del fungerat när man snurrat på dem tidigare. Sitter 10a proppar men ringen säger 16a dock inte varit något problem.
Bor i 70 tals hus med säkerligen lika gamla element. De som är inkopplade fungerar inte helt perfekt men de ger värme och jag tänkte testa byta ut 2 styck mot Adax 400v med wifi för att lättare ha koll. De tidigare är 380v och min spänningsprovare visar 400v. Hursomhelst när jag kopplar in det nya elementet så går den fina displayen igång men efter några sekunder slocknar den. Elementet hinner bli varmt men när jag drar fram spänningsprovaren igen mäter den väldigt lågt. När elementet väl startar upp igen efter en stund mäter jag 400v igen.
Med de gamla elementen som visserligen kan gå ojämnt märker man ju inte att de stängs av emellanåt för det finns ju inget som indikerar att de har ström hela tiden. Jag prövade i ett annat rum men det var samma resultat. Någon som har en susning vad det kan bero på?
Övrig info så är merparten av elemten urkopplade på okänt vis. Finns mjuk el men den verkar inte vara i bruk. Har styrt värmen genom att vrida på elementen. Har funnits nån sorts termostat på vissa platser men det har fungerat när jag tagit bort dessa men de har till viss del fungerat när man snurrat på dem tidigare. Sitter 10a proppar men ringen säger 16a dock inte varit något problem.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Kolla upp "mjuk-elen", känns som om den kan spöka.
Min gamla mjuk-el (som nu är bortriven) hade en liten switch bakom en lucka som gjorde att kontaktorerna var dragna hela tiden istället för att styras. Stod "reservdrift" på luckan har jag för mig. Kolla om du har något sånt.
Tack för svaren. Det fanns ingen on
/Off knapp och det är inget jag ser någon lösning på när jag öppnade upp. Det är nog klurigare än att ta avbitartången tyvärr.
/Off knapp och det är inget jag ser någon lösning på när jag öppnade upp. Det är nog klurigare än att ta avbitartången tyvärr.
Hur ser det ut bakom locken i övre bilden?
Du måste se till att kraften går förbi mjukelen, moderna radiatorer vill sköta konserten själva.
Är man elkunnig är det inte så svårt att helt koppla bort den, men det krävs lite elerfarenhet och installationskunnande.
Du måste se till att kraften går förbi mjukelen, moderna radiatorer vill sköta konserten själva.
Är man elkunnig är det inte så svårt att helt koppla bort den, men det krävs lite elerfarenhet och installationskunnande.
Till den övre delen är det ut som på denna otydliga bilden jag tog tidigare. Tunna kablar från den större enheten och två till ett uttag men det kvittar om de är kopplade eller inte för jag prövade koppla loss kablarna till den. Till den undre ser det ut som på den tidigare bilden med kretskorten. Blir till att ringa en el gubbe och hoppas på den snabb lösning efter löning.
På den tredje bilden i inlägg #6 ser det ut att sitta fem likadana "kraftenheter" eller vad de kan kallas. Dessa har varsin fyrpolig plint med lite grövre trådar anslutna. Markeringarna på mönsterkorten är lite skymda på bilderna. Men man kan se att det finns pilar in mot kortet på två av anslutningarna. Det är högst troligt inkommande faser. De andra två är då utgående matning till elementen. Om du flyttar de utgående trådarna och lägger dem tillsammans med de inkommande på plinten så bör du ha obruten 400V ut till radiatorerna. Alternativt kan du plocka bort korten helt och koppla ihop trådarna i kopplingsklämmor. Håll reda på vad som är vad bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden