Problem med decra lagd av "takläggare"

5k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Tog in takläggare för att utföra läktning och läggning av decran vi köpt till sommarstugan. Takläggaren var och tittade på taket och lämnade pris på 250kr+moms. Lät billigt och vi slog till.

Strax före arbetets början så meddelar takläggaren att vi kan skippa momsen eftersom vi ju sagt att vi ville hålla kostnaderna nere. Gick med på det och när det väl är dags så är det inte samma takläggare som kommer ut, utan utländska arbetare.

Arbetet hade beräknats till 3-4dgr men på 4e dagen så meddelar arbetarna att dom behöver 4dgr till. "Calculations" kallade man det. Trots det bara handlade om ett enkelt vinklat sadeltak.

Ringer då upp takläggaren och meddelar att det börjar kännas som en fet blåsning så han kan ta hem sina killar efter 5e dagen, så gör jag resten själv.

För detta fick jag då betala 16k. När jag påpekade att man kapat taket över ränndalarna med vinkelslip så att rostfläckar redan börjat synas längs skären, får jag höra att "alltså, den reparationssatsen kostar 800kr, ska vi komma ut igen och fixa det så får du betala det med och så läggs momsen på hela arbetet, så får det bli "by the book".

Valde att skita i det för jag är så jävla trött på alla problem jag haft med dem. Men sen så såg jag även att man lagt själva takpannorna utan förskjuten överlappning.

Om jag väljer att ta hit dem igen och få kvitto på skiten, har jag då "rätt" att kräva att taket läggs enligt Icopals anvisningar? Annars gäller ju inte garantin står det.

Någon som vill ge en kommentar??

2. ornet
    Medlem Nivå 5

Re: Problem med decra lagd av "takläggare"

Tragiskt
    Verkar som du råkat ut för en "skit" firma >:(
    Oavsett om du betalar med eller utan moms så gör dom ett dåligt jobb. Skulle inte förvåna nog om de har anmärkningar på sig hos ARN. Kolla med dom och hos den kommunala konsumentsombudsmannen så får du en bättre bild över företaget.
    KO kan nog ge dig bättre råd om du föklarar vad som hänt. Att det är en rejäl tvist i antogande kan man ju gissa.
    Blåsningen har ju redan skett i och med att de gjort ett fuskjobb som dessutom inte är klart.
    Företaget gick ju hårt emot dig direkt med att "nu blir det by the book"
    Så min gissning är att stå hårt emot hårt för att rädda dig själv. Se till att han förstår att han blir anmäld för svartjobb och troligen svart utländsk arbetskraft. Byggnadsfacket brukar ju med förtjusning nita dessa företag. Skattemyndigheter är säkert intresserade de med.
    Tyvärr inte roligt att hamna i bråk men som snäll konsument utnyttjas man av ohederliga personer. Så att börja hävda din rätt mot denna tvivlar jag att du kommer långt. Det skiter dom i :(

3. S
    Medlem Nivå 2

Tack för svaret.

Jag valde dock att lägga ner det helt. Betalar pengarna och glömmer hela historien. Får dock avsluta jobbet och sen är det bra med det.

Men visst är det trist...

4. N
    Medlem Nivå 2

Jag tycker att det är bra att du delar med dig av ditt problem. Att köpa hjälp utan kvitto är ju alltid en risk och om man inte känner personen väl eller har fått mycket goda referenser på den skall man nog aldrig göra det. Sedan kan man ju titta på storleken på jobbet och vad jobbet innebär om det skulle gå fel. Arbeten som kostar en del vill man ju gärna ha garanti på såsom t ex takläggning, dränering, VVS och då kan det löna sig att ta det med moms. Men det är lätt att vara efterklok och det hjälper ju knappast dig, men kanske kan det hjälpa någon annan som läser på forumet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: