Har en CTC ecoel 1550 som drivs med elpatron och värmer golvvärmen i halva huset(tillbyggnad). Det är två zoner , en i badrummet som har termostat , men oklart om den skickar in tempen till pannan då man inte kan ställa in rumsgivare på pannan. Den hittar då inget.

Problemet jag upplever är att pannan bara öser på , ligger högt på kWh och den värmer liksom orimligt , känns som att den slutar liksom inte värma utan kan bli upp mot 25 grader. Och jag har ställt ner lutning och justerat graderna så mkt jag kan men upplever ingen skillnad. Med tanke på hur mild vinter vi haft tycker jag inte att jag borde ligga så högt på kWh.

Vad kan jag mer göra ? Har ni några tips ? Behöver man justera något på själva ”vattenledningarna” till slingorna eller vad har jag missat?

Tacksam för all hjälp
mvh Joakim

T
Börja med att kolla så att shunten öppnar och stänger som den ska, shunten sitter på toppen av pannan och du kan köra den manuellt under service menyn 😶

Du ser ju ganska tydligt på displayen framledningens är och bör-temperaturer.

alm82 alm82 skrev:
Du ser ju ganska tydligt på displayen framledningens är och bör-temperaturer.
Hur menar du ?

T tobbetk skrev:
Börja med att kolla så att shunten öppnar och stänger som den ska, shunten sitter på toppen av pannan och du kan köra den manuellt under service menyn 😶
Ska testa det imorgon bitti

Displayen brukar visa framledningens aktuella temperatur samt ett värde efter inom parantes som är vad den försöker hålla.

Om dessa två värden är ungefär samma gör pannan det den ska enligt inställningarna (kurva m.m)

T tobbetk skrev:
Den låter som en klocka och sen slutar den efter ett tag , så utgår från att den fungerar att både öppna och stänga

alm82 alm82 skrev:
Displayen brukar visa framledningens aktuella temperatur samt ett värde efter inom parantes som är vad den försöker hålla.

Om dessa två värden är ungefär samma gör pannan det den ska enligt inställningarna (kurva m.m)
Nedre pannan hade 10 grader upp till rätt temp stode på 40 och (50) men det var efter vi duschat och nattsäkningen så tänker att det borde inte vara något fel där . Ska kolla igen när jag kommer hem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.