Byggahus.se

problem med bygglov strandnära

1. H
    Medlem Nivå 1
    Alla tips och idéer är av intresse.
    Nu till frågan.

Som rubriken lyder så har jag problem med bygglov.
    Har en tomt som är bebyggd med en stuga från (1930) på ca 35 kvm.
    Ligger flera permanent bostäder runt mig som tidigare bara varit stugor ca 1,5 år tillbaka i tiden.

Ny vill jag bygga ett hus på tomten och har drivit ett bygglovs och strandskydds dispens ärende i över ett år.
    Utan att komma någon stans har fått till svar flertalet gånger av min handläggare på byggnadsnämden att ibland får man bara acceptera ett nej.
    Jag har fått känslan att bara för att jag är ung så tar de inte mig på allvar (är 23 år gammal)
    Jag är fast besluten om att jag ska bygga på min morfas släkt tomt och jag har gott om tid att strida för mitt ärende.

Min fråga till er där ute är om någon suttit i samma sits och har några tips på hur jag ska gå till väga?

All hjälp och alla tips är av största intresse och vore innerligt tacksam om någon hade några goda råd.

Tack på förhand

MVH Hans

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Du kan ju börja med att titta på byggloven för de hus som nyligen (sedan senaste upplagan av PBL, den är på många sätt strängare mot avvikelser) godkänts. Dels kanske du då kan hitta i deras handlingar, vad som gör skillnad i argument.

Och kan du så se att flera andra fått godkänt med lika förutsättningar som du så kan du försöka hävda likabehandlingsprincipen. Men risken är stor att du inte hittar något ärende som har tillräckligt lika förutsättningar.

Nu vet jag ju inte vad du har försökt få igenom, men en grundprincip är att du inte får bygga närmare vattnet än den bef. stugan. Och skall du bygga större (skall egentligen inte gå), så är det bra om förstoringen sker bort från vattnet.

Möjligt att du kan förhndla om att flytta stugan något tiotal meter upp från vattnet, så du kan visa att allmänhetens tillgång till stranden skulle förbättras av ditt bygge. Om huset ligger tillräckligt långt från vattnet så att du inte kan hävda hemfridzon ända ner till vattnet. Kanske räcker att den ligger 25 - 30 m från vattnet.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tackar för dessa tips.
    Ska genast kika på detta.

Då min befintliga stuga är byggd på en stensatt pir ut i vattnet så har jag som du säger hävdat att det är bättre stugan kommer 10m ifrån vattnet än att den ligger ca 1m som längst ifrån vattnet.
    Det är ett något unikt ärende detta.

Vet du om man kan "kräva syn på platsen" i från byggnads nämden ?
    Jag har inte fått en gnutta hjälp från de som arbetar på byggnadsnämden men efter vad man hör så är det så på många ställen ....

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast om den ligger 10m från vattnet så har du inte förbättrat allmänhetens tillgång till stranden, din hemfridzon sträcker sig i så fall ner till vattnet iallafall.

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kan vända dig till Länsstyrelsen gällande dispens för strandskyddet, det finns många fall där man gör en annan tolkning än kommunen.
    Ett exempel:
    http://www.vimmerbytidning.se/article/view/43358/

Det är ytterst Länsstyrelsen som beslutar om dispens för strandskydd, kommunen har fått en delegerad rätt att fatta vissa beslut. Men sedan har du bygglovet som kommunen hanterar.
    Är det dispens mot strandskydd man nekar eller är det något med bygglovet, etc. Försök dela dessa i två delar för att få ett tydligt svar vad det är man säger nej till.

6. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har varit i kontakt med länstyrelsen även överklagat (och vunnit)
    Men komunen anser att de inte gjort någit fel o vill ej pröva om !

Så det har gått många varv nu äver familjens jurist är inkopplad nu och hoppas på att det ska ge resultat nu.

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Nu måste vi reda ut vad det är kommunen säger Nej till.
    Är det dispens för strandskydd så gäller Länsstyrelsens beslut, kommunen kan inte säga nej utifrån strandskyddet om du fått ett godkännande av länsstyrelsen.
    Är det bygglovet man säger nej till så är det utifrån gällande regler för bygglov som du ska fokusera på och då är det kommunen.

Det känns som du blandar ihop dessa två delar. Kan du förklara vad det är kommunen sagt nej till då de måste kunna redovisa vad som de fattar beslut utifrån och du då ska kunna nyttja din rätt att överklaga i berörd instans.
    Kommunen får inte säga Nej utan att motivera orsaken till beslutet.

Du behöver komplettera med mera fakta och vilka beslut som kommunen tagit.