Hej.

Jag måste justera bromsarna på släpvagn.
En snart 10år 4P/Northgrade med BPW 2005-7 (200x50)

Den bromsade dåligt som gick att justera skapligt men jag var inte nöjd.
Så jag öppnade upp och gjorde rent, smörjde mm.

Trumman och belägg rengjorda med bromsrengöring och smörjde upp detaljerna utan att kladda på belägg/trumma.

Tyckte jag fick till att allt rörde sig fint, backarna var helt okej och monterar tillbaka allt samt justerar så den precis rullar fritt när påskjutsbromsen är helt tillbaks.

Spänner man 20mm är det påtagligt med broms. Vid 40mm ihoptryckt drag så är bromsarna nästan stumma.

Vid 45-90mm så händer inget mer ute vid hjulen. De är nästan helt låsta men med rejält grepp om däcken så kan man med full ansträngning vrida dem några cm per försök.

Ska man inte kunna få dem totalt stumma eller duger det jag har fått till?

Åk ut och provbromsa på en grusväg. Det viktiga är att de tar lika.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Kolla på youtube "justera påskjuts broms på släpvagn"

• Gilla
Pligg85
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Åk ut och provbromsa på en grusväg. Det viktiga är att de tar lika.
De tar lika fint på bägge sidor hela registret och det är rejält med broms där vid 40-45mm.

Men tittar man på youtube och guider så verkar det som de ska nypa helt vilket inte mina gör.

Du borde inte kunna rubba med handkraft när det är full broms. Skulle också ta den på en tur med lite hårda inbromsningar, gärna med lite last på också för extra oomph.

G Gue skrev:
Kolla på youtube "justera påskjuts broms på släpvagn"
Japp. Har sett de flesta 😅
Får till jämnt och bra men just att man ändå kan vrida hjulet vid full broms.

Men det kanske är okej?

Har du justerat både stag/vajer och på trumman?

Kretikos Kretikos skrev:
Du borde inte kunna rubba med handkraft när det är full broms. Skulle också ta den på en tur med lite hårda inbromsningar, gärna med lite last på också för extra oomph.
Attans.

Frugan kan nog inte rubba hjulen utan att bli blå eller bryta något. Jag orkar ju precis "rycka" fram hjulen några cm åt gången.

Men det tråkiga är ju att inget händer efter dessa 40-45 mm på påskjutsbromsen.
Ända i botten så nyper den ändå inte helt.

Kretikos Kretikos skrev:
Har du justerat både stag/vajer och på trumman?
Spännde lite på staget. Vajer och ok ser bra ut.

Känner att jag har bra justering. Har ju 0-95% bromsverkan där under de första 40mm på påskjuten. Saknar bara att det ska nypa helt

Kan du låsa hjulen helt med justeringen på oket eller blir det samma, att de går att rubba?

Kretikos Kretikos skrev:
Kan du låsa hjulen helt med justeringen på oket eller blir det samma, att de går att rubba?
Det blir samma. Provade skruva in rejält och ändå drog på skjutsbromsen i botten med spännbandet.

Går alltid att rubba det lilla med mycket kraft.

Ska tillägga att man verkligen ger allt och tar i för både kung och fosterland...

P Pligg85 skrev:
Det blir samma. Provade skruva in rejält och ändå drog på skjutsbromsen i botten med spännbandet.

Går alltid att rubba det lilla med mycket kraft.

Ska tillägga att man verkligen ger allt och tar i för både kung och fosterland...
Då kanske det räcker med att sticka ut och motionera dom ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.