Jag är less... min son rasande...
Vår internetlina går ned helt utan något tydligt mönster.
Många samtal till Bahnhof har det blivit utan att någon lösning på problemet.
Sist ville de att jag skulle sätta en pc direkt i fiberkonvertern och köra pingplotter i minst 24 timmar för att få mer information.
Nu är jag inte så sugen att sätta någon dator direkt mot internet... speciellt inte då den enda datorn jag har med nätverksuttag är en kunddator.
Har ni förslag på alternativ som jag kan köra från "rätt" sida av brandväggen ?

bad du få låna en av Bahnhof?

Vad har ni för nätverksutrustning (modell & tillverkare på dom olika prylarna)?
(Fiberkonverter, bredbandsdelare/router, wi-fi-AP, mm)

I vissa routrar kan man köra ping etc under längre tid.

Är Bahnhof tjänsteoperatör eller kommunikationsoperatör?
(Vem "äger" fibern)

haha jag ska be att Bahnhof skickar en dator :)
Bahnhof är tjänstoperatör och det är i botten Skanova.
Satt precis och försökte få ihop ett ping-script men ska kolla om den funktionen finns i routern.
Ingen aning vad det är för fiberkonverter men den har något ser ut som ett kursivt I alt. Z på den.
Alla sladdar går till en Netgear R7000 router (iofs genom en Packedge switch) men det syns tydligt på fiberkonvertern att kommunikationen droppar.
Känner mig utvald då det verkar bara vara vårt internet som droppar på gatan :(

Redigerat:
Är Bahnhof din fiberoperatör också? Skanova äger "bara" fiber, inga switchar eller annan aktiv utrustning.

Det är telia öppenfiber i botten men Bahnhof är tjänsteleverantör

Har grannarna också Bahnhof som tjänsteoperatör?

Scout Scout skrev:
men det syns tydligt på fiberkonvertern att kommunikationen droppar.
Hur då – är det på WAN- eller LAN-sidan? Om det är på WAN-sidan borde ju det vara tillräcklig information för Bahnhof för att de ska kunna gå vidare med felsökningen. Om det istället är på LAN-sidan så får du leta vidare själv :)

Tyvärr bara jag som har Bahnhof :-(
WAN lampan slocknar på fiberkonvertern när nätet dippar.
Idag har det gått ned 3 gånger men som mest 30 minuter... de värsta gångerna har det varit nere flera timmar (och naturligtvis när supporten stängt).

Slocknar WAN-lampan ligger felet från fiberswitchen på station och till medieomvandlare.
Så det är där man får felsöka, dvs fiberdelen av din kommunikation.

Jepp, så långt har jag lyckats identifiera problemet... tyvärr inte Bahnhof!
Om ingen har ett ping script som kan köras på Win10 så får jag peta ihop ett eget.
Vill ha lite fakta när jag pratar med Bahnhof nästa gång och dessutom driva en ersättningsfråga för utebliven leverans.
Visade sig att närmaste grannen åxå har Bahnhof men inte alls några problem :-(

Vad märkligt, de (eller Telia ÖF) måste väl kunna se att länken går ner mellan switchen och fiberkonvertern? Det låter konstigt att du ska behöva föra logg för att de ska kunna se att det händer.

Ta en bild på mediekonvertern när WAN-lampan slocknat det räcker bra och skick till dem, behövs inga ping för att bevisa felet .

Eftersom det är själva fiberaccessen som dippar så är det till "Telia Fiber Felanmälan/Support" 020-24 02 50 du ska felanmäla till.

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Felet kan vara så enkelt som att nätaggregatet/väggråttan/transformatorn till mediakonvertern (fiberomvandlaren) håller på att ge upp.

Jag hade det problemet för flera år sedan, symtomen var bla pixelfel i IP-TV-bilden & tappat ljud i någon sekund.
Jag mätte utspänningen (obelastad) från transformatorn och det var rätt nivå, lyckades sedan även att mäta spänningen medan mediakonvertern var igång och då dippade spänningen en del. Eftersom det är switchat nätaggregat så är det så det blir, när den inte orkar leverera rätt spänning och ström.
På jobbet hade vi samma typ av fel, men annat felsymtom, alla dioder mm lyste som dom skulle men det gick inte att surfa till mediaomvandlarens interna webbserver samt att kommunikationen tappades titt som tätt. Där var det också nätaggregat som var felet.

Redigerat:
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.