Byggahus.se
Vi har ett problem hemma som jag har börjat tröttna på rejält. Men jag vet inte hur jag skall hämta tillväga med problemet och vem som Är ansvarig.
Vi bor på landet och har användt en äldre 3 kammar brunn till vårat avlopp.
När de regnar på ordentligt så trycks vattnet bakvägen och de har fyllt våran källare med vatten åtskilliga ggr. Nu har vi dratt nytt kommunalt avlopp så vi kommer inte längre grejer använda vår 3 kammare. Vi passar även på att göra en ny dränering som vi tänkte sätta på gammla avloppet. Problemet är ju bara de att när de regnar så går vattnet baklänges.
Problemet är då att avrinningen från min tank går snett över min tomt och ut på grannens åker. Och sen vidare till en annan brunn på hans åker. Och sen vet jag inte vart de tar vägen.
Jag har varit å kollat den närmaste Brunnen på åkern och den blir stup full när de regnar. Avrinningen från hans brunnar fungerar alltså inte längre.
Men hur blir de för mig. Kan jag ställa krav på han att han måste åtgärda sina brunnar? För det är ju där problemet är att jag får så jävla mycket vatten hos mig. Problemet ligger alltså inte på min tomt.

Förstår jag det rätt att det rinner från din tomt till grannens?
Du ska ta vara på ditt eget vatten på din egen tomt.
Du kan inte leda över ditt vatten till grannens mark.

gräv en stenkista och för din dränering till.
Sen pluggar du 3 kammar brunnen eller få bort gammal skit.

Jag vet att man måste ta vara på sitt eget vatten. Men eftersom de är byggt på detta viset nån gång i tiden så va jag tvungen att fråga. Jag har fattat som att man gjorde de för att leda bort vatten härifrån då de generellt är rätt blött i backen här. Så mitt går till hans åker sen går de vidare från hans åker till en annans åker osv osv.
Därav min fråga.
Men de kan mycket väl vara som du säger. Jag har ingen aning. Därför jag ställer frågan.