Vi bor i ett hus på landet med enskilt avlopp och nu i dagarna började vattennivån i ena toaletten uppträda märkligt. Först vid spolning sögs allt vatten med och det blev i princip tomt i holken. Spolade igen med samma resultat. Nu har det istället blivit det omvända, dvs. när man spolar rinner inte vattnet undan direkt utan det tar ganska många minuter innan det är på normal nivå igen. Däremot bluppar det i brunnen som är under badkaret.

Är total novis när det gäller detta men har lyckats läsa mig till att det kan bero på problem med avluftningsventilen som jag misstänker finns på taket. Uppe på vinden ser jag två rör komma upp och sedan fortsätta ut genom yttertaket. Det ena röret kommer från badrummet på våningen under och det andra från en liten toalett i andra änden av huset. Eftersom det bara är problem med ena toaletten antar jag att den ventil som borde sitta i änden på ena röret kärvar eller liknande.

Vill egentligen bara få lite synpunkter på mina misstankar då huset är ganska högt (källare, två våningsplan och rejäl vind) och jag måste eventuellt fixa med utrustning eller skylift för att kunna ta mig upp på taket så jag gör det helst inte i onödan.

Det låter ju mer som stopp i avloppet. Har msn inte samma avluftning till bägge toaletter?
Är ingen expert men jag skulle gissa på stopp

Badrummet och toaletten ligger en bit ifrån varandra i huset och som jag fattat så är det två olika stammar ned till källarnivån åtminstone. Ena röret på vinden (som går till toaletten som fungerar) är i gjutjärn och det andra i plast. Skulle eventuellt kunna vara så att när man renoverade badrummet en gång i tiden så bytte man ena röret/drog ett nytt?

Vore det stopp i avloppet så vore ju det mycket bättre. Man kan ju iofs prova och köpa ett rensband.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.