Hej!
Jag har 1 lampa i korridoren som styrs utav 3 olika strömbrytare. Problemet jag har är att; när jag tex släcker lampan från strömbrytare nr 1 så kan jag sedan inte tända lampan från strömbrytare nr 2&3 och vice versa! Detta är väldigt irriterande att varje gång man kommer hem o det är mörkt, måste man gå till andra sidan korridoren för att tända eftersom man har släckt där sist..
Bakom ena strömbrytaren går det 2 bruna kablar och en vit (2 fas 1 nolla antar jag)
Den andra har 2 gula och en svart
Vet någon vad problemet kan vara och hur man kan fixa detta? Tacksam för svar!

Jag har 1 lampa i korridoren som styrs utav 3 olika strömbrytare. Problemet jag har är att; när jag tex släcker lampan från strömbrytare nr 1 så kan jag sedan inte tända lampan från strömbrytare nr 2&3 och vice versa! Detta är väldigt irriterande att varje gång man kommer hem o det är mörkt, måste man gå till andra sidan korridoren för att tända eftersom man har släckt där sist..
Bakom ena strömbrytaren går det 2 bruna kablar och en vit (2 fas 1 nolla antar jag)
Den andra har 2 gula och en svart
Vet någon vad problemet kan vara och hur man kan fixa detta? Tacksam för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja, det är felkopplat
Det behövs två st trappomkopplare och en korsomkopplare, och sedan kopplar man inte dem korrekt.

Ja ordningen spelar roll. Strömbrytarna sitter kopplade efter varandra. Den första och sista ska vara trappomkopplare och den i mitten ska vara korsomkopplare.
Du skriver att du tittat hur två av brytarna är kopplade:
Du skriver att du tittat hur två av brytarna är kopplade:
Det låter som att detta är de två trappomkopplarna. Då borde det till den tredje brytaren vara anslutet två bruna och två gula kablar. Kolla om det stämmer.Nron3 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men har detta fungerat tidigare? Är någon del nyligen utbytt?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vad gjordes vid renoveringen? Byttes brytarna ut?
Kolla att strömbrytaren med korskopplingen verkligen är rätt kopplad. Kan den ha ändrats vid renoveringen ?
koppla som #2 så kommer det att funka.