Byggahus.se

Problem med antennuttagen??

1. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem
    Jag blir inte klok på detta, kan någon förklara för mig.

Jag har antennen på taket, ca 9 m upp i luften. Antennkabeln är ca 35 m lång. (förstärkare finns). Jag har bra bild, ca 29dB om jag sätter kabeln direkt i TV-boxen.
    Om jag nu stället kopplar in i de installerade antennuttagen så får jag ingen bild. De ligger 6 st i serie, men även om jag kopplar bort alla utan det första och sätter ändmotstånd där så blir det ingen bild i alla fall.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 150 inlägg

Immobil

Medlem
  3. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem

Re: Problem med antennuttagen??

Yepp, det gjorde den. Jag putsade dit en antennförstärkare och då fungerar allt helt perfekt.

Tack så mycket!

4. B
    Medlem · 37 inlägg

Bj

Medlem

oftast är det antenkablen som suger jag hade en sån billig kabel till tv o video men hade sånna störningar

så jag bytte till en trippelskärmad så nu har jag kristallklar bild utan antenkabel och jaghar två tv aparater kopplade på samma utag utan problem!!!!

iof så kostar den kabeln lika mycket som en förstärkare om man ska köpa den vilket jag slapp!!!!'

5. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Jag lånar denna tråd för att fråga om ett skumt problem med mitt antennuttag. Jag bor i en bostadsrätt (radhus) med comhem kabel-TV. Jag har haft så rutten bild så jag tänkte att det måste vara nåt fel!!! Nu testade jag lite och i "antenndosan" så finns det ju 2 "tåtar" varav man bara använder den ena till TV. Kopplar jag ur den andra tråden så får jag perfekt bild men om båda är inkopplade är det tokdålig bild på alla kanaler... Vad kan detta bero på? Kan det vara farligt att inte ha den andra "tåten" inkopplad???

Tacksam för all hjälp, jag är helt nollad på TV-kablar.

6. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Den "tåten" går troligtvis vidare till nästa antennuttag. Antingen hos dig eller hos någon granne.
    Du kanske har kanonbild nu, men någon stackars granne kanske inte har någon bild alls.
    Hursomhelst så är den viktig och bör återinkopplas. Felet du beskriver ligger nog någon annanstans på "slingan".

Båda "tåtarna" används för TV. Den ena är inkommande och den andra utgående till nästa antennuttag. Sedan delas det upp i uttaget med "hål" för TV, radio och eventuell multimedia.

7. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Funkar det verkligen så...? Att jag kan pajja (medvetet eller omedvetet) för nån granne genom att koppla ur utgående signal alt att den har hoppat ur av misstag eller nåt...? Låter skumt men jag är som sagt nollställd på området så det kanske stämmer... Kan ju vara bra att veta om man blir osams med grannen nångång om inte annat!  ;D

Frågan blir då hur jag istället ska lösa problemet... ?

EDIT: tänkte bara tillägga att husen sitter ihop två och två.

Ny fråga: det kan inte vara så att man bara pajjar för sig själv genom att antennuttaget på övervåningen inte kommer att funka?

8. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Beroende på hur nätet är uppbyggt så kan du sabba antingen bara för dig själv (övervåning). eller även för grannen. Inte alls omöjligt med gemensamt nät om det är ett parhus vi pratar om.
    Enkelt. Kolla om du har bild på övervåningen och knalla sen över till grannen och kolla om denne har bild.
    Har du kopplat bort utgående kabel finns det helt enkelt ingen bild i efterföljande uttag. Så enkelt är det.

Oavsett så är det omöjligt för mig att säga vad det ursprungliga felet är. Det får en fackman avgöra. Det finns väl någon att ringa som ansvarar för nätet där ni bor? Även om det kan ta ett tag såhär i semestertider så är det bättre än att pilla själv i uttagen. Kolla även med grannen som sagt. Det kanske är han som gjort något skumt som sabbar er signal. Kanske byggt ut med fler antennuttag än vad som är möjligt eller vad vet jag. Han kan ha bytat ett uttag. Väldigt viktigt då att det blir precis rätt modell med rätt dämpning.

9. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Som kuriosa kan jag tillägga att jag bytade ett uttag i min bostadsrätt en gång när jag renoverade. Jag fick kanonbild men efter en vecka ringde ordföranden i föreningen och sa att grannarna hade dålig bild. Han undrade om så även var fallet hos mig för han såg i sina papper att jag låg först på den kabeln.
    Jag låtsades ovetande men sa att jag skulle kika i uttaget. Bytade det snabbt mot ett annat med rätt dämpning och vips så hade grannarna bild igen.
    (Kan tillägga att jag visste vad jag gjorde då jag jobbade som installationselektriker på den tiden. Jag hade satt dit fel uttag helt enkelt).
    Kontentan är att det är väldigt enkelt att sabba signalen om man inte känner till exakt hur nätet är uppbyggt, hur många uttag etc. Räcker med ett inhandlat uttag på t ex clas ohlson för att grannarna ska bli berörda.

10. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Där ser man. Det är mycket man inte vet. Får snacka med grannen imorrn.

11. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Snackade med grannen idag och han har inte märkt nån skillnad sen jag kopplade bort utgående signal...

12. C
    Medlem · 361 inlägg

Carl

Medlem

Hur är det med ditt eget uttag på övervåning?

13. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Inte provat. Får nog göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.