Byggahus.se

Problem: Fönster MITT i duschen

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett "badrum" som har blivit renoverat. Nu är det bara tätskickt och plattsättning kvar egentligen som skall göras för att det skall bli ett Badrum:)
    Problemet som jag har är dock att i detta badrum så har vi två fönster. Som täcker 95% av vägg mot yttervägg. 1 av dessa fönster råkar hamna MITT I Duschen.
    Vi har tegelfasad så att ta bort detta fönster är inte ett alternativ. Vi skall byta båda fönstrena.

Det finns ju sådana checka glas "rutor" som man kan sätta utanpå fönstret på insidan för att skydda mot fukt. Har sett detta på div. byggprogram men jag hittar inte det när jag googlar.

Vi vill ha en glasvägg och då blir det att fönstret hamnar i "ryggen" på en när man duschar.

har ni några andra smarta och snygga tips på hur vi löser vårat idiotfönster?

2. FG
    Medlem · Nivå 9
  3. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Förstår inte riktigt hur erat badrum ser ut och att ett fönster hamnar mitt i duschen kan väl inte vara oväntat? Betongglas fungerar, men kanske inget som slängs in när badrummet är färdigkaklat.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Förstår inte hur man kan komma på idén att placera en dusch framför fönstret. :confused:

5. G
    Medlem Nivå 6
  6. T
    Medlem · Nivå 16
    Om fönstren täcker 95% av ytterväggytan var det kanske inte möjligt att placera duschen någon annan stans. Men lösningen är ganska enkelt:
    Din glasmästare kan göra en frostad glasrutan som du med lämpliga belsag montera framför fönsterhålet, så att rutan är lite större än fönsterhålet och täcker det. Helst med någon cm avstånd mot väggen så att ingen fukt stannar bakom. För rengöring tar du enkelt bort rutan ur beslagen. Det finns någonting som heter spegelklammer för detta ändamålet.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag hade övervägt att sätta in en ruta av elektriskt glas som kan göras icke genomskinligt. Här är ett exempel.

8. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Skulle även funderat på att bytt ut fönstret till en med komposit/plastkarm för att slippa oroa sig för fuktbelastningen på träkarmen