Har påbörjat mitt altanprojekt och så tänkte jag fästa en bärbjälke i det som jag trodde var en solid betongvägg (alltså grundmuren/källarväggen) i vårt funkis/katalog-hus från 1939.

Borrade hål, petade in expanderskruven och försökte slå fast den, men inte satt den fast, och inte gick den att få ut. Missnöjd kapade jag av den med vinkelslipen och undersökte hålet i väggen. Det verkade vara någon form av hålrum 2-3 cm in av okänd form och storlek.

Så nu undrar jag är det någon som har en teori om vad det är för typ av vägg jag kan tänkas ha och vad kan vara lämpligt att använda för att fästa bärbjälken?

Skulle gissa på att det är betonghålsten. Borra ett större hål, fyll hålet och hålrummet bakom med betong, borra igen och plugga :)

Jag har lite samma problem med mina källarväggar - Då övervånigen är av trä kikade jag bara vart syllen i trä låg och använde mig av franska träskruvar för att fästa bärlinan i väggen - Fick välja att inte skruva i mitten utan mer i överkant för att hamna i mitten på syllen.

Antingen så kan det vara kantelement, i så fall är det frigolit med ett tunt ytskikt av cementliknande material. Eller så kanske det är betonghålsten. Det är en typ av mur-stenar ca 30x20 cm som har väggar som är ca 15 - 20mm tjocka, och sedan "celler som är ca 20 - 25mm som går rakt igenom stenen uppifrån och ned. Väggarna mellan cellerna är lika tjocka som ytskiktet. Betonghålsten tror jag att man kan använda kemankare till. Finns att köpa på byggmarknader, även Jula har det. En tvåkomponenet epoxiblandning som man gjuter fast en gängad stång med.

Just för betonghålsten har jag för mig att man skall använda massa tillsammans med en speciell typ av plugg som säkerställer att massan expanderar på rätt sätt inne i hålet.

Är det frigolit så tror jag inte att något fungerar.

Jag tänkte dra i betongexpander till min bärlina,men det var betonghålsten så det var bara att glömma... Tog längsta vanliga nylonpluggen jag hittade och långa franskskruvar. Det blev tvärstumt :)

Fischer har väl olika typer av fasadplugg, en typ av spikplugg av plast som expanderar i hålutrymmen som ex betonghålsten.

hej
är det betong hålsten kan du ta hiltis 10x170 mm spikplugg.
drar som gatan...
enkelt'!!!

mvt
estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.