Byggahus.se
Nissens
GoC GoC skrev:
Ja platonmattans överkant kan eventuellt sluta 1,5 m över källargolvet.
Ta en mer detaljerad titt på den enda bilden och perspektivet på den. Notera även underkanten på källarfönstret i fotots överkant. Skulle gissa på att den är ca 1,5-1,6 m över källargolvet. Takhöjden troligen max 2 m. I så gammal källare. Så du ör helt ute å cyklar med dina slutsatser om att dräneringens höjdläge.
Takhöjden vet du inget om.
Om nu höjden är 0,5, 1,0 eller 1,5 meter över golvnivån så är det lika galet.
TS svarar ju inte på frågor så drt blir ju skattningar. Du vågar ju inte ens gissa, utan klankar bara ner på de som försöker komma fram till något....

Nissens Nissens skrev:
Ändå säger du samma höjd över golvet som jag sagt. Så vi cyklar väl tillsammans då...
Vad är det som inte är ok med det då?
Vore så klart en sak om det vore underkanten på platonmattan, då kan jag förstå att du tycker dränering ligger för högt.

Nissens
GoC GoC skrev:
Vad är det som inte är ok med det då?
Vore så klart en sak om det vore underkanten på platonmattan, då kan jag förstå att du tycker dränering ligger för högt.
Så du tycker att det ser bra ut??
Vilken höjd från golvet tror du att de har fönstren på egentligen? Strax över golvet?

Nissens Nissens skrev:
Vilken höjd från golvet tror du att de har fönstren på egentligen? Strax över golvet?
Om du läste så skrev jag 1,5-1,6 m från golvet till uk källarfönster.
Har markerat uk källarfönster på bilden. Sen kan du skatta hur djupt rören ligger då de är 110mm
Grundmur med dräneringsmatta, röd markering vid källarfönster och rör i en grävd grunda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
GoC GoC skrev:
Om du läste så skrev jag 1,5-1,6 m från golvet till uk källarfönster.
Har markerat uk källarfönster på bilden. Sen kan du skatta hur djupt rören ligger då de är 110mm
[bild]
Upprepar frågan, tycker du att det ser bra ut?
Vilken höjd tror du att dräneringen sitter i förhållande till källargolvet, och vilken höjd tror du att de har fönstret på?

Det är enkelt att ha åsikter om andras ideer, men du bidrar inte med något själv.

Jag tycker att bilden tydligt visar att dräneringen ligger för högt, och om du inte tycker det så undrar man ju vad du grundar det på. Om du också tycker att den ligger för högt så undrar man ju vad syftet var med ditt inlägg...

Ingen vet eftersom TS inte svara med fler bilder eller förklaringar

Bara onödigt att sitta och gissa mer tycker jag.

Nissens Nissens skrev:
Upprepar frågan, tycker du att det ser bra ut?
Vilken höjd tror du att dräneringen sitter i förhållande till källargolvet, och vilken höjd tror du att de har fönstret på?

Det är enkelt att ha åsikter om andras ideer, men du bidrar inte med något själv.
Nissens Nissens skrev:
Vilken höjd från golvet tror du att de har fönstren på egentligen? Strax över
Skall jag göra en kvalificerad gissning.
Takhöjd i källaren 1,9 m max 2
Fönsterhöjd 0,5m, dvs 1,4-1,5m från golvet till den underkant av fönstret som ses i bildens överkant.
Avstånd uk fönster till platonlist ök ca 1dm
Platonlist 1dm
Platonmatta 1m
Ger att dräneringen ligger omkring i nivå med golvet i källaren där den syns på bilden.
Är du nöjd nu?
I frågan om det ser bra ut eller inte, tja kunde väl varit bättre. Men kanske är utfört helt enligt beställarens anvisning.

R
Saknas platonmatta runt hörnet...
Saknas membran
Saknas matta ner till dränering

Om dräneringen ligger över sulan???

Det skall ta mig tusen saknas både platonmatta och membran och allt annat modernt påfund på ett hus från 20-talet.
Två lager ny asfalt på hela grunden är garanterat det bästa. Helst också tegeldränering som lägga på grundläggningsnivån och återfyllas med grus.

• Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
R
GoC GoC skrev:
Det skall ta mig tusen saknas både platonmatta och membran och allt annat modernt påfund på ett hus från 20-talet.
Två lager ny asfalt på hela grunden är garanterat det bästa. Helst också tegeldränering som lägga på grundläggningsnivån och återfyllas med grus.
Ja finns bättre saker med längre livslängd än asfalt
Lerrör är suveräna men även där är moderna dräneringsrör bättre
Det kritiska är isolering och mängden singel kring dräneringsrören
Att återfylla med lera och vassa stenar är mycket dumt

GoC GoC skrev:
Kryp ner under din sten igen

Nissens
GoC GoC skrev:
Visst, allt var bättre förr.... suck...

L larsson r skrev:
Kryp ner under din sten igen
Grattis du vann tävlingen om bästa kommentar !!
Tydligen helt är du inkompetent inom hur hus byggdes för snart 100 år sedan.
Så jag kryper inte alls ned under en sten igen. Men om du så önskar kan du gärna förklarar hur du tänkt utföra jobbet utan att riskera husets grundläggande funktion.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Visst, allt var bättre förr.... suck...
Ja inte var dom helt inkompetenta. En gammal källare byggdes tät på utsidan.
Allt var inte bättre förr, inte alls. Men man måste onekligen anpassa åtgärden baserat på byggnadens förutsättning. Hade det varit hälften så gammalt med en modern grundläggning så vore jobbet undermåligt.
Som jag skrev tidigare så håller jag på och hjälper sonen med en sänkning av golvet i källarn på hans 20-tals hus. Det är grundlagt direkt på lös lera. Skulle dräneringen anläggas på det som nu anses korrekt så skulle det orsaka rejäla sättningar i grunden.
Men du svarade inte på min uträkning om dräneringsdjupet som du påstod var halvvägs upp på källarväggen.

GoC GoC skrev:
Ja inte var dom helt inkompetenta. En gammal källare byggdes tät på utsidan.
Allt var inte bättre förr, inte alls. Men man måste onekligen anpassa åtgärden baserat på byggnadens förutsättning. Hade det varit hälften så gammalt med en modern grundläggning så vore jobbet undermåligt.
Som jag skrev tidigare så håller jag på och hjälper sonen med en sänkning av golvet i källarn på hans 20-tals hus. Det är grundlagt direkt på lös lera. Skulle dräneringen anläggas på det som nu anses korrekt så skulle det orsaka rejäla sättningar i grunden.
Men du svarade inte på min uträkning om dräneringsdjupet som du påstod var halvvägs upp på källarväggen.
Det verkar ju dock inte vara lera utan snarare sand i det här fallet, så förstår inte hur det är relevant till den här tråden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.