12 943 läst · 99 svar
13k läst
99 svar
Problem efter dränering
Hur gammalt är huset? Av nyfikenhet mest. Men med åldern kan man gissa sig till hur husgrunden är byggd
jo, det har du väl rätt i. Men är det inte vanligare med isodrän idag?snuttjulle skrev:
Farsan bytte från platon till isodrän. Och det blev mycket torrare då.
Vi har varit tvungna att gräva upp gamla avloppsledningar ur betonggolvet, så en tidigare rörmokare installerat den med fel fall, så jag är ganska säker på att det mesta vattnet kommer upp ur ”diket” där avloppsledningarna ligger, men det har även varit blött längs med väggarna, så känns som att det antagligen sipprar in där.. Nu är det så pass mycket vatten att det är svårt att se. I förrgår pumpade jag ur så att jag fick ner vattnet ca tio cm, på en yta av ca 15 kvm.. (golvet sluttar något, så det är på den ytan det är vatten) Ett par timmar senare hade allt vatten stigit upp igen.P PatrikJo skrev:
La dom något inspektionsrör?
Medlem
· Västra Götaland
· 63 inlägg
håller med, ser ju ingen duk och dräneringsledning verkar ligga fritt i återfyllnadsmassor. Stor risk att de sätter igen väldigt fort. Sen att det skapat detta problem självständigt är ju en annan sak.S SomePenguin skrev:
Reflekterade över att du nämnde stående vatten på gräsmattan, är det generellt dåligt med avrinning runt huset och man inte dragit iväg stenkista tillräckligt långt och på rätt djup för att bli av med vattnet.
ligger huset i en ”grop” eller längs en sluttning så det kommer mycket vatten från ovan höjd som inte leds bort från huset innan det kommer in mot dräneringe.
ser nästan ut som platonmattan buktar, sitter det isolering med ngn form av skivor bakom? Verkar i så vara en okonventionell metod för isolering/dränering.
Edit: kollade på bilden igen och det måste vara runt sockeln det kragar ut bara och bilden är tagen utan källardjup.
det är grundvatten som kommer in i källaren. Det går inte att dränera bort, speciellt inte om det är anslutet till en stenkista. Det myckna regnandet under hösten har lett till högt stående grundvattennivåer. När man då ”dränerar” ett gammalt hus med moderna metoder och fyller med singel och genomsläppliga material så skapar man istället en stor stenkista runt hela huset. Vattnet som nu står runt hela huset trycks upp genom källargolvet och sprickor inden gamla källarväggen.
Jag vill påstå att metodvalet att sätta Platon, lägga dräneringsledningar ( fanns troligen inga tidigare) och fylla med genomsläppligt material, kan få denna konsekvens. Enda chansen att bli av med vattnet är att bygga en pumpgrop i källaren och skicka ut vattnet i avloppet.
Moderna metoder för moderna hus är inte direkt överförbara till gamla hus som är grundlagda direkt på underliggande mark.
Första åtgärden borde vara att se till att takavvattningen inte är ansluten till samma stenkista som dräneringen.
Jag vill påstå att metodvalet att sätta Platon, lägga dräneringsledningar ( fanns troligen inga tidigare) och fylla med genomsläppligt material, kan få denna konsekvens. Enda chansen att bli av med vattnet är att bygga en pumpgrop i källaren och skicka ut vattnet i avloppet.
Moderna metoder för moderna hus är inte direkt överförbara till gamla hus som är grundlagda direkt på underliggande mark.
Första åtgärden borde vara att se till att takavvattningen inte är ansluten till samma stenkista som dräneringen.
Tack för svar! Jo takavvattningen och dräneringen har de lett till samma stenkista. vad kan man kräva av företaget? Anser du att detta är sånt som kan hända, och något som vi ska betala för att åtgärda, eller bör företaget veta bättre och åtgärda detta? Vad kan man egentligen kräva?GoC skrev:
det är grundvatten som kommer in i källaren. Det går inte att dränera bort, speciellt inte om det är anslutet till en stenkista. Det myckna regnandet under hösten har lett till högt stående grundvattennivåer. När man då ”dränerar” ett gammalt hus med moderna metoder och fyller med singel och genomsläppliga material så skapar man istället en stor stenkista runt hela huset. Vattnet som nu står runt hela huset trycks upp genom källargolvet och sprickor inden gamla källarväggen.
Ta dit en oberoende besiktningsman så du får svart på vitt vad som kan vara fel.. Sedan reklameraT Tptfm skrev: