Byggahus.se
Hur gammalt är huset? Av nyfikenhet mest. Men med åldern kan man gissa sig till hur husgrunden är byggd

S SomePenguin skrev:
menar du platonmatta då? Så gjorde man förr innan man insåg att det var mindre bra.
Platon används fortfarande och funkar mycket bra vid rätt förhållanden och man har även de senaste åren börjat med isolering utanför så man får den vinsten.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
menar du platonmatta då? Så gjorde man förr innan man insåg att det var mindre bra.
Ja precis, platonmatta.

• Installation av platonmatta längs fundament, med dräneringsrör och grus synligt i utgrävd gräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SomePenguin skrev:
Hur gammalt är huset? Av nyfikenhet mest. Men med åldern kan man gissa sig till hur husgrunden är byggd
Byggt 1923

snuttjulle snuttjulle skrev:
Platon används fortfarande och funkar mycket bra vid rätt förhållanden och man har även de senaste åren börjat med isolering utanför så man får den vinsten.
jo, det har du väl rätt i. Men är det inte vanligare med isodrän idag?

Farsan bytte från platon till isodrän. Och det blev mycket torrare då.

P PatrikJo skrev:
Hur mycket fyller det på? Pratar vi kubikmeter i timman, eller några liter då och då?
Kan du se varifrån vattnet kommer? Kanske får hyra en riktig våtsug så du kan undersöka ordentligt.
Vi har varit tvungna att gräva upp gamla avloppsledningar ur betonggolvet, så en tidigare rörmokare installerat den med fel fall, så jag är ganska säker på att det mesta vattnet kommer upp ur ”diket” där avloppsledningarna ligger, men det har även varit blött längs med väggarna, så känns som att det antagligen sipprar in där.. Nu är det så pass mycket vatten att det är svårt att se. I förrgår pumpade jag ur så att jag fick ner vattnet ca tio cm, på en yta av ca 15 kvm.. (golvet sluttar något, så det är på den ytan det är vatten) Ett par timmar senare hade allt vatten stigit upp igen.

T Tptfm skrev:
Ja precis, platonmatta.
andra får rätta mig om jag har fel. Men jag tycker ser ut som att det är lite lite makadam runt dräneringsröret, och ingen markduk runt det. Leran kommer klogga ihop dräneringsröret nu nästan direkt väl?

tycker dräneringsröret är lite högt placerat också....

• Gilla
Fredrik Blomberg 72 och 1 till
  • Laddar…
La dom något inspektionsrör?

Har ni både dränering och dagvattnet anslutna till stenkistan? Om den är alldeles förliten kan vattnet gå baklänges upp i dräneringrören.

• Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
S SomePenguin skrev:
andra får rätta mig om jag har fel. Men jag tycker ser ut som att det är lite lite makadam runt dräneringsröret, och ingen markduk runt det. Leran kommer klogga ihop dräneringsröret nu nästan direkt väl?

tycker dräneringsröret är lite högt placerat också....
håller med, ser ju ingen duk och dräneringsledning verkar ligga fritt i återfyllnadsmassor. Stor risk att de sätter igen väldigt fort. Sen att det skapat detta problem självständigt är ju en annan sak.
Reflekterade över att du nämnde stående vatten på gräsmattan, är det generellt dåligt med avrinning runt huset och man inte dragit iväg stenkista tillräckligt långt och på rätt djup för att bli av med vattnet.

ligger huset i en ”grop” eller längs en sluttning så det kommer mycket vatten från ovan höjd som inte leds bort från huset innan det kommer in mot dräneringe.

ser nästan ut som platonmattan buktar, sitter det isolering med ngn form av skivor bakom? Verkar i så vara en okonventionell metod för isolering/dränering.

Edit: kollade på bilden igen och det måste vara runt sockeln det kragar ut bara och bilden är tagen utan källardjup.

• Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
det är grundvatten som kommer in i källaren. Det går inte att dränera bort, speciellt inte om det är anslutet till en stenkista. Det myckna regnandet under hösten har lett till högt stående grundvattennivåer. När man då ”dränerar” ett gammalt hus med moderna metoder och fyller med singel och genomsläppliga material så skapar man istället en stor stenkista runt hela huset. Vattnet som nu står runt hela huset trycks upp genom källargolvet och sprickor inden gamla källarväggen.
Jag vill påstå att metodvalet att sätta Platon, lägga dräneringsledningar ( fanns troligen inga tidigare) och fylla med genomsläppligt material, kan få denna konsekvens. Enda chansen att bli av med vattnet är att bygga en pumpgrop i källaren och skicka ut vattnet i avloppet.
Moderna metoder för moderna hus är inte direkt överförbara till gamla hus som är grundlagda direkt på underliggande mark.
Första åtgärden borde vara att se till att takavvattningen inte är ansluten till samma stenkista som dräneringen.

• Gilla
Rolle85 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
det är grundvatten som kommer in i källaren. Det går inte att dränera bort, speciellt inte om det är anslutet till en stenkista. Det myckna regnandet under hösten har lett till högt stående grundvattennivåer. När man då ”dränerar” ett gammalt hus med moderna metoder och fyller med singel och genomsläppliga material så skapar man istället en stor stenkista runt hela huset. Vattnet som nu står runt hela huset trycks upp genom källargolvet och sprickor inden gamla källarväggen.
Jag vill påstå att metodvalet att sätta Platon, lägga dräneringsledningar ( fanns troligen inga tidigare) och fylla med genomsläppligt material, kan få denna konsekvens. Enda chansen att bli av med vattnet är att bygga en pumpgrop i källaren och skicka ut vattnet i avloppet.
Moderna metoder för moderna hus är inte direkt överförbara till gamla hus som är grundlagda direkt på underliggande mark.
Första åtgärden borde vara att se till att takavvattningen inte är ansluten till samma stenkista som dräneringen.
Tack för svar! Jo takavvattningen och dräneringen har de lett till samma stenkista. vad kan man kräva av företaget? Anser du att detta är sånt som kan hända, och något som vi ska betala för att åtgärda, eller bör företaget veta bättre och åtgärda detta? Vad kan man egentligen kräva?

T Tptfm skrev:
Ja precis, platonmatta.
Är det där som det såg ut när dom dränerade? Som sagt, några har redan varit inne på det men det saknas ju makadam, markduk och om man gjort så här kan det säkert vara mer saker som inte är helt 100.

T Tptfm skrev:
Tack för svar! Jo takavvattningen och dräneringen har de lett till samma stenkista. vad kan man kräva av företaget? Anser du att detta är sånt som kan hända, och något som vi ska betala för att åtgärda, eller bör företaget veta bättre och åtgärda detta? Vad kan man egentligen kräva?
Ta dit en oberoende besiktningsman så du får svart på vitt vad som kan vara fel.. Sedan reklamera

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är det där som det såg ut när dom dränerade? Som sagt, några har redan varit inne på det men det saknas ju makadam, markduk och om man gjort så här kan det säkert vara mer saker som inte är helt 100.
Attans. Det har varit så mycket vändor med det här huset, att det ante mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.