Byggahus.se
F
Ellagård Ellagård skrev:
Jag har försökt lära mig att pinnsvetsa under hösten med en Awelco Iris 120, en pyttesvets. Måste säga att det har gått rätt bra efter lite träning. Har mest svetsat fyrkantrör med 1,5mm-gods vilket är lite tunt, men jag känner inte igen mig i hur din Stanley beter sig. Kör med 6013 i 1,6-2-2,5 beroende på vad som ska svetsas.
Det är ganska påtaglig skillnad på en OK48.00 och tex OK43.32 eller OK 46.00 (E6013). Dom är betydligt lättare att tända och på små lågpresterande maskiner med låg tomgångsspänning så är skillnaden ganska påtaglig. En OK43.32 i rätt läge kan ju tom jag få till en utmärkt resultat, extremt mjuk och lättsvetsad.

Ja jävlar vad tiden går. Glömde bort denna tråden men har hunnit köra en hel del sedan dess. Köpt en Caddy 2200i AC/DC också. 😂

Det jag kommit på, om du har din Stanley kvar, är att dubbelmantlade basrutila pinnar med samma hållfasthet likt OK 48.00 fungerar alldeles utmärkt i dessa spaghettimaskiner.

Så jag tror helt enkelt dessa budgetmaskiners stora problem är att dom har för låg tomgångd/tändspänning så dom helt enkelt inte orkar slå ljusbåge vid tändning med rena basiska pinnar.

F
S sa7ato skrev:
Ja jävlar vad tiden går. Glömde bort denna tråden men har hunnit köra en hel del sedan dess. Köpt en Caddy 2200i AC/DC också. 😂

Det jag kommit på, om du har din Stanley kvar, är att dubbelmantlade basrutila pinnar med samma hållfasthet likt OK 48.00 fungerar alldeles utmärkt i dessa spaghettimaskiner.

Så jag tror helt enkelt dessa budgetmaskiners stora problem är att dom har för låg tomgångd/tändspänning så dom helt enkelt inte orkar slå ljusbåge vid tändning med rena basiska pinnar.
Fin maskin du köpt. Nöjd?

F fsn skrev:
Fin maskin du köpt. Nöjd?
Hej.

Ja verkligen. Har bara kört någon timme med den då jag haft så rörigt i garaget, men nu är det röjt så jag kan rulla in hojen och bygga om. Köpte med vattenkylning och hela kitet, är supernöjd.

Tyvärr läste jag att den strömkällan utgått hos ESAB så det är nog bara de maskinerna som handlarna har i lager som finns nya kvar.

F
S sa7ato skrev:
Hej.

Ja verkligen. Har bara kört någon timme med den då jag haft så rörigt i garaget, men nu är det röjt så jag kan rulla in hojen och bygga om. Köpte med vattenkylning och hela kitet, är supernöjd.

Tyvärr läste jag att den strömkällan utgått hos ESAB så det är nog bara de maskinerna som handlarna har i lager som finns nya kvar.
Ja,det stämmer. Det är nya EU-regler (i princip energieffekivisering) som trädde i kraft förra året tror jag men som gått på ett års dispens som i praktiken betyder att alla step-maskiner är omöljigt från och med nu. Likaså alla 1-fas invertrar utan PFC. I Caddyfamiljens fall som har PFC och har allt som behövs för att klara kraven så beror det på tomgångseffekt tror jag. Det hade behövts en omdesign för att klassa in maskinerna. Det är lite löjligt faktiskt.

• Ledsen
sa7ato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja,det stämmer. Det är nya EU-regler (i princip energieffekivisering) som trädde i kraft förra året tror jag men som gått på ett års dispens som i praktiken betyder att alla step-maskiner är omöljigt från och med nu. Likaså alla 1-fas invertrar utan PFC. I Caddyfamiljens fall som har PFC och har allt som behövs för att klara kraven så beror det på tomgångseffekt tror jag. Det hade behövts en omdesign för att klassa in maskinerna. Det är lite löjligt faktiskt.
Step? Vad innebär det?
Vad är PFC?

Min svetselektronikkunskap är på nivån likriktare med rörlig transformatorkärna.

F
F fsn skrev:
Step - stegomkopplad. Tex Migatronic Automig 183, Esab C340 och C170.

PFC - Power Factor Correction. [länk]
Jag blev smått förvånad då jag insåg hur mycket elektronik det är ingömt i en modern svets där det i sådana svetsar som jag kan brukar vara en eller två transformatorer och en diodbrygga och en drossel.

Finska Wallius påstår sig ha transformatormaskiner som kan klara de nya kraven
https://en.wallius.com/hitsauskoneet/blueweld-3000-mig

The machine complies with the Ecodesign Directive, which will enter into force in 2023, as the first switch-controlled welding machine in the world.

F
D DennisCA skrev:
Finska Wallius påstår sig ha transformatormaskiner som kan klara de nya kraven
[länk]
Oklart, det står switch-controlled. Jag skall titta på den på mässan och återkommer.

Men en sak är säker, hittar du det där så gör du troligtvis det hos den tillverkaren som designade det också. Allt köps in, kanske från Italien.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.