Byggahus.se

Problem att rensa dusch-avloppet, behöver verktyg?

1. H
    Medlem · Västmanland · 17 inlägg

Huggobuggo

Medlem
    Hej!

Så dottern fäller mycket hår och nu rinner vattnet väldigt långsamt ner i avloppet. Jag tänkte köra en rensning med min högtrycktstvätt. Men när jag tog bort golvbrunnen såg jag detta... (se bifogad bild).

Rostig metall och inget bra sätt att få in en slang någonstans.

En bekant sade att den bulten jag ringat in döljer ett hål avsett för att föra in slang etc, så jag behöver skruva loss den där. Men jag har inget bra verktyg för att komma åt den. Försökte med polygrip men vinkeln blir fel, får ingen kraft för att vrida och det har rostat fast.

Vad behöver jag för att få loss den?

Fick knappt in ett måttband men jag uppskattar att sidan på den där bulten är runt 1.5 cm.

2. J
    Medlem · VÄSTRA GÖTALAND · 97 inlägg

JRMKJRM

Medlem
    Har tyvärr en liknande brunn i duschen. Tog en skiftnyckel har jag för
    mig. Lednyckel ? Extremt äckligt att tömma o göra rent. Det stora lyftet blev när jag hittade ett engångsfilter (Stoppa Stoppet? Jula?) man sätter över brunnen under locket. Efter det slänger jag bara filtret 1-2 ggr per år och har inte behövt rensa efter det.

3. J
    Medlem · stockholm · 4 943 inlägg

JohanLun

Medlem
  4. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 314 inlägg

Mazen

Inredare
  5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jag tror dessvärre inte renspluggen är det stora problemet där? Vad är det för kaka i botten? Du ska ju ledigt kunna få bort saker så du kan känna botten på brunnen och med handen känna vattnets flöde uppöver pluggen. Pluggen är ju mest tänkt för att man ska kunna komma in med rensband rakare in i rörets fortsättning.

6. J
    Medlem · VÄSTRA GÖTALAND · 97 inlägg

JRMKJRM

Medlem
    vi har inget ytterligare lock inne i brunnen, utan man når botten med handen som Stefan1972 säger. I pannrummet hade vi nåt liknande som nån sa var oljeavskiljare, som vi tog bort när vi bytte till bergvärme.

7. K
    Medlem · Västmanland · 326 inlägg

Klabbarparn

Medlem
    Ett inte-så-seriöst tillvägagångssätt vore att använda en skiftnyckel på högkant med tillhörande större skruvmejsel genom upphängningsöglan i änden för vridkraftens skull. Det borde räcka för att lossa på pluggen... för att sedan gå över till polygrip eller t o m fingrar.

Jag säger absolut inte att det är det bästa alternativet, men ett alternativ är det likväl ;)

8. S
    Medlem · Västernorrland · 6 784 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det ska ju även poängteras att även om det sitter en plugg där så är det ju inte säkert att den går att gänga lös för det. Pluggar i gjutjärnsbrunnar som aldrig lossas tenderar att bli ett med brunnen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.