4 155 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Problem att få upp värme i vedpanna Albin
Hej
Någon som har förslag på vad som kan vara orsak till att jag knappt kommer över 60 grader i vedpannan om jag inte eldar ca 12 timmar.
Har en acktank (500L) men orkar inte vara vaken och elda så pass länge än att jag kanske kommer till 50-60 gader i toppen.
Går åt en massa ved för ingenting.
Vad är normal tid att värma en 500 L till ca 80 grader?
Det är 90 L i pannan.
Mvh
Kina
Någon som har förslag på vad som kan vara orsak till att jag knappt kommer över 60 grader i vedpannan om jag inte eldar ca 12 timmar.
Har en acktank (500L) men orkar inte vara vaken och elda så pass länge än att jag kanske kommer till 50-60 gader i toppen.
Går åt en massa ved för ingenting.
Vad är normal tid att värma en 500 L till ca 80 grader?
Det är 90 L i pannan.
Mvh
Kina
Är det en keramisk panna med omvänd förbränning ? Eller en gammal överförbränningspanna eller (hemska tanke) en gammal kombipanna ??
Värmen från veden kan ta tre vägar: Till vattnet i pannkrets/ackumulatortank , upp i skorstenen.. (Kolla rökgastemperaturen !!), eller ut i pannrummet.
En vedpanna på 30kW effekt med 80% verkningsgrad värmer 500l vatten från 20 till 90 grader på ca 1,5 timme.
Men den måste då brinna fullt hela tiden(ordentligt med ved ilagd), vara sotad, veden torr, och i fallet omvänd förbränningspanna inte ha ev startspjäll i startläge.
Är det en gammpanna/kombipanna med litet vedmagasin, överförbränning och "pyreldningsregulator" är inte prognosen så god...
Värmen från veden kan ta tre vägar: Till vattnet i pannkrets/ackumulatortank , upp i skorstenen.. (Kolla rökgastemperaturen !!), eller ut i pannrummet.
En vedpanna på 30kW effekt med 80% verkningsgrad värmer 500l vatten från 20 till 90 grader på ca 1,5 timme.
Men den måste då brinna fullt hela tiden(ordentligt med ved ilagd), vara sotad, veden torr, och i fallet omvänd förbränningspanna inte ha ev startspjäll i startläge.
Är det en gammpanna/kombipanna med litet vedmagasin, överförbränning och "pyreldningsregulator" är inte prognosen så god...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem att få fast gummilist – Whirlpool toppmatad tvättmaskin
Vitvaror -
Hängrännor problem att få till 2 fall.
Vatten & Avlopp -
Kommer jag att få kondensproblem här?
Lösvirke & Timmerhus -
Problem med fast handtag på FM Mattsson blandare – tappat insexskruven
Vatten & Avlopp -
Samfällighet & problem med att få betalt