Problem att få ner lättbetongskruv

434 läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 7
    Jag har Essve lättbetongskruv (T30) som jag ska fästa i lecablock. Skruven är 11cm lång. Problemet är att jag inte får skruven ända ner, för bitshållaren håller inte. Den börjar bara snurra runt.. Har en bitshållare i min borrmaskin.

Vad ska jag göra för att få ner skruven? Vad ska jag ha för material att skruva med?

Redigerat
  2. C
    Medlem · Nivå 6
    Det är nog lite otydligt vad problemet är.
    Går bitshållaren faktiskt sönder eller snurrar den i fästet? Båda låter ganska osannolikt i mina ögon.
    Jag gissar att antingen används fel bits(rätt typ men fel storlek) eller så är det dålig kvalité på bitsen. T30 är ganska vanlig till sådana skruv, men är lätt att ta T25 då den oftast funkar också.
    Har jag helt missuppfattat problemet så ber jag om ursäkt.

Edit: Skrev lite långsamt och du hann ändra, så jag insåg att du var medveten om vilken bits som ska användas. Det kan vara så enkelt att du behöver dra åt fästet i chucken lite bättre.

3. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 7
    Låg hastighet är knepet, lägsta växeln på dragaren är alldeles tillräckligt. Går ändå bitshållarna sönder så kan du prova köpa långa bitsar bara så du slipper hållare eller så köper du kvalité(har skruvat många många LBskruvar i jobbet)

Köp inte bitsar på biltema eller dyl...

4. M
    Medlem Nivå 7
    Det är bitshållaren som ger sig.. Det är en Clas Olson bitshållare. Ska leta fram min Wera och testa med låg hastighet.

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 7
    Att bitshållare gör sönder ofta är man van med men aldrig på det sättet du beskriver.

Jag använder sånna här bitsar till alla vanliga storlekar för att slippa jävlas med hållare.(inget för bosch direkt råkar bara vara dom så närmaste bygghandel har på hyllan)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    005030.jpg

6. M
    Medlem Nivå 7
    Föraökte förresten skruva med min Bosch GBH 2-26F. Säkert inte det bästa verktyget heller för uppgiften. Vad rekommenderas för skruvdragare?

EDIT!
    Testade med Makita skruvdragare 10.8V, men den var på tok för klen. Hur funkar 18V??

Redigerat
  7. M
    Medlem Nivå 7
    Hittade en lång bits (Bosch) i samlingen

8. M
    Medlem Nivå 7
    Har fått låna en 18V skruvdragare. Ska testa hur den verkar på låg hastighet..

9. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Fungerar det inte är en slagskruvdragare att rekommendera. Det använde jag till att dra betongskruv i plattan för att förankra väggarna.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: