Byggahus.se

Probau - har någon använt deras produkter

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hittar ingen färsk tråd där Probau (som är Bauhaus märke) diskuteras.
    Jag håller på och renoverar vårt badrum och tycker att kostnaden är tillräckligt hög ändå och hade tänkt att prova Probau och är därför intresserad om någon verkligen använt deras produkter och vad erfarenheten är i jämförelse med andra produkter.

Det bör ju finnas erfarenhet eftersom Bauhaus onekligen säljer en del.

Jag har tänkt använda allt från deras flytspackel, våtrumsprimer, tätskikt, fästmassa etc etc.
    Jag har inte tänkt att använda ett system med duk.

Bruksanvisning finns här
    http://www.bauhaus.se/fileadmin/mounts/se/documents/tips/Probau_-_vatrum.pdf

Tacksam för erfarenheter/åsikter.

2. B
    Medlem Nivå 5
    Jag körde med Probau på allt utom fogen. Tyvärr har jag inget att jämföra med så det kanske inte tillför så mycket. Jag använde deras duksystem. De var bland de billigaste och så har vi ett bauhaus i närheten.
    Det var ju inte lättjobbat, men efter vad jag förstår så är det nog snarlikt med alla system.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Jag har använt Probaus flytspackel och tätskicktssystem i vår lilla toalett och tyckte det fungerade bra. Det enda jag har att jämföra med då är Maxit's flytspackel (4310) som vi använde i det betydligt större badrummet och jag tyckte inte det var några större skillnader att jobba med. (plattsättaren rekommenderade Maxit före allt annat)

Det är några saker jag har invändningar emot när det gällde Probau. Rörmanchetterna varierade i kvalitet. 2 av 4 manchetter var betydligt tunnare än de andra.. och de var lite snett skurna, dvs inte helt kvadratiska. Jag vet inte riktigt hur primern för tätmembranet vanligtvis brukar vara, men när det hade torkat blev det väldigt klibbigt och ville gärna fastna under skosulorna när man gick på det. Med "foppaskor" var det dock inga problem, men det blev lite lappande med primern efteråt på de ställen det hade lossnat på från underlaget, innan jag kom på idén med skobyte. Där har jag dock inga andra produkter att jämföra med, så det kanske är ett vanligt fenomen..?

Misstänker att det kan finnas risk för kvalitétsskillnader på Probaus produkter, med tanke på rörmanchetterna jag nämnde ovan..

4. rudhan
    Medlem Nivå 3
  5. M
    Medlem Nivå 9
    Vad ligger Probau på i pris, till vårt ganska lilla badrum (eller badrummet är 7kvm men i källaren så allt skall inte fuktspärras) så har jag kollat på Casco och LIP, ca 3400 blir det (ej flytspackel och fog inräknat). De högsta enskilda delarna är ju duken, ca 1300-1600.-

Det blir nog ingen jätteskillnad med tanke på att jag inte behöver så mycket, ca 13 kvm skall fuktspärras totalt. Totalt skall ca 25kvm kaklas

6. B
    Medlem Nivå 5
    Jag tror duken var nån tusenlapp billigare. Dock säljs den ju i fasta rullar så man måste räkna på hel rulle, men det verkar som alla har samma storlekar på rulle.
    Kletet var också en bra sväng billigare.
    Bauhaus säljer ju även Kilto, så där kan man jämföra direkt.

7. H
    Anonym
    Probau fix är en bra produkt. Har provat ett antal olika och det är sak samma. Biltema har samma saker som även dessa funkar bra

8. D
    Medlem Nivå 2
    Jag körde med probaus duksystem. Det var ganska svårarbetat, men det kanske alla system är. Jobbigast var att få bort alla luftbubblor bakom duken. Med 100cm breda våder och tätmassa som duklim som torkade snabbare än vad jag ville så blev det ganska svettigt att dra bort alla bubblor med tapetskrapan.

Sedan gillade jag inte limmassan som man skulle lägga i överlappet vid dukskarvarna. Limmassan var för hård och byggde ut ganska många mm vilket gjorde plattsättningen lite svårare.

9. B
    Medlem Nivå 5
    Det var väl en bra sammanfattning av min upplevelse också.
    Man kanske borde ha förlimmat eller primat först, men det stod inte i bruksanvisnigen och den måste man ju följa till punkt och pricka.

10. T
    Medlem Nivå 2
    Eftersom jag av (enbart) praktiska skäl kommer att handla på Bauhaus blir det nog Kiilto trots att det är dyrare. Det känns säkrare med ett system som har alla produkter och som har en utmärkt bruksanvisning. Hoppas att ingen har något negativt att säga om Kiilto d^_^b

11. H
    Anonym
    Kiilto är en bra produkt. Deras fixbinder binder riktigt bra. Nästan fil för att få bort det från skinnet. Deras fogmassa är lite svår att få bort från klinker.