Jag monterade en rak PRK-koppling idag vid anslutningspunkten för kommunalt vatten vid tomtgränsen men är lite konfunderad över om montaget blec OK.

Jag läser instruktionen och ser att för PEM 32 ska det vara 55 mm instick av slangen när den är i botten, räknat till tryckskruvens ytterkant. Jag gjorde en lite pappersmall (en bit papper som jag klippte 55 mm bred) då det är besvärligt att komma åt slangen pga trångt schakt och andra rör i vägen som gör det svårt att mäta rätt. Jag satte mallen mot PEM-slangens kant och gjorde blyertsstreck på de blå ränderna på slangen där min mall visade. Dock sticker kompensationshylsan ut något och eventuellt är snittet inte helt vinkelrätt så det skulle kunna bli någon mm där ytterligare där.

Min fru stod och tryckte på så att kopplingen pressades mot slangen (andra änden av kopplingen är redan satt på slangen som går till huset) så jag tycker att slangen inte borde glidit ur, men ändå uppskattar jag att det är 3 mm mellan tryckskruvens ytterkant och mina streck. Jag har lagt till röda markeringar på bilden där jag hade förväntat mig att mina blyertsstreck skulle vara väldigt nära tryckskruven.

Jag kontrollmätte min mall med en annan meterstock än den jag använde för att göra mallen och fick då att mallen är 56 mm, kanske 56.5 beroende på var jag mäter.

Sen kanske jag inte lyckades hålla den precis där jag försökte så där finns en felkälla också.

Jag läste att "ögonmått räcker" angående vinkelrät kapning av slangen så jag undrar hur noga det här är? Behöver jag vara orolig?

Det kan vara lite mätfel och sånt som bidrar, liksom kompensationshylsans krage och möjligtvis lite snett snitt så det är möjligt att slangen är i botten. Om man ger tryck på den in mot kopplingen när man drar tryckskruven tycker jag det verkar konstigt om den inte är i botten med tanke på att tryckskuven borde dra slangen ytterligare in i kopplingen (så som jag tänker i alla fall...).

Tryckskruven är dragen i botten.

• Rörkoppling med svart plastdel, möjligen en snabbkoppling, och kopparfärgat rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du behöver inte oroa dig över detta.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Kommunen har nu inspekterat min anslutning av både avlopp och vatten och "provtryckte" genom att släppa på vattnet och det såg bra ut.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.