Hej. I Vår/Sommar ska jag installera en FTX.
Då jag är berättigad radonbidrag så blir det nog så att jag endast gör några saker själv. Resten får min lokala vent snubbe fixa.
Jag tittade in ett FTX aggregat vid namn FTX-aggregat DT 250F.
Det ser nästan för bra ut för att vara sant.
Tycker att detta aggregat verkar sjukt vettigt om man vill ha ett med mindre rörliga delar och undvika exempelvis dränering.

Vad tycker folket? Bu eller bä?

• Gilla
Massal85
  • Laddar…
Jag hittar ingen verifierbar information över huvud taget om hur man kommit fram till ett enda redovisat värde.

Företaget verkar ha funnits några år, men omsätter inte många kronor över en miljon.

Jag är alltså väldigt skeptisk.

Redigerat:
Hej, Tillverkat i kina med alibaba som distributionskanal , lycka till ;)

H håbbe1961 skrev:
Hej, Tillverkat i kina med alibaba som distributionskanal , lycka till ;)
Alibaba är väl ett av världens största företag och experter på just distrubition? Är det en nackdel menar du?

• Gilla
Freerole
  • Laddar…
J jajgert skrev:
Hej. I Vår/Sommar ska jag installera en FTX.
Då jag är berättigad radonbidrag så blir det nog så att jag endast gör några saker själv. Resten får min lokala vent snubbe fixa.
Jag tittade in ett FTX aggregat vid namn FTX-aggregat DT 250F.
Det ser nästan för bra ut för att vara sant.
Tycker att detta aggregat verkar sjukt vettigt om man vill ha ett med mindre rörliga delar och undvika exempelvis dränering.

Vad tycker folket? Bu eller bä?
Det verkar onekligen prisvärt. Om allt stämmer som de påstår så är det väldigt bra.

Korsströmsvärmeväxlare brukar anses som de som har lägst verkningsgrad av de vanliga principerna (korsströms-, motströms- och roterande). Typiskt 60 - 75%. Men nu har man, enligt texten på webbsidan, skrämt upp den till 82% och dessutom eliminerat kondensen. Allt detta till ett pris som är mindre än hälften av konkurrenternas. Allt verkar fantastiskt bra. Och det kanske det är också.

Det som jag funderar på är den här obestämda obehagskänslan från hemsidan. Den är för anonym. Ingenting är egentligen konstigt, men vem är det egentligen som säljer grejorna? Ett telefonnummer går, enligt Hitta.se, till ett företag som heter Aperium IT AB, med 0 i omsättning. Det andra, mobilnumret, har ingen abonnent.

Men det behöver inte betyda något. Det kanske är ett jättebra företag, men de gillar att vara lite anonyma. De kanske valt att inte slösa pengar på en massa marknadsföring. Eller är de i uppstarten. Jag har köpt saker av enmansföretag som jag varit mycket nöjd med.

Rent generellt så tycker jag att sådana här värmeåtervinningsaggregat är väldigt överprissatta. Det är egentligen väldigt enkla konstruktioner. Jag har köpt ett par, och trots att de är från välkända märken har de verkat i det närmaste hemmabyggda. Bockad aluminiumplåt, popnitar, sockerbitar, gångjärn och flaklås som kunde köpts på Biltema. Det är egentligen bara ett par fläktar i en isolerad låda med lite mellanväggar. Fläktar och filter är standardprodukter. Hade det inte varit för själva värmeväxlaren hade man kunnat bygga den själv. Men värmeväxlaren är inget tekniskt underverk för den delen. Det är en massa plåtar som är hopfästa på ett speciellt sätt. Men kunde man få tag på den som komponent skulle det inte vara jättesvårt att bygga ihop ett eget aggregat.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det verkar onekligen prisvärt. Om allt stämmer som de påstår så är det väldigt bra.

Korsströmsvärmeväxlare brukar anses som de som har lägst verkningsgrad av de vanliga principerna (korsströms-, motströms- och roterande). Typiskt 60 - 75%. Men nu har man, enligt texten på webbsidan, skrämt upp den till 82% och dessutom eliminerat kondensen. Allt detta till ett pris som är mindre än hälften av konkurrenternas. Allt verkar fantastiskt bra. Och det kanske det är också.

Det som jag funderar på är den här obestämda obehagskänslan från hemsidan. Den är för anonym. Ingenting är egentligen konstigt, men vem är det egentligen som säljer grejorna? Ett telefonnummer går, enligt Hitta.se, till ett företag som heter Aperium IT AB, med 0 i omsättning. Det andra, mobilnumret, har ingen abonnent.

Men det behöver inte betyda något. Det kanske är ett jättebra företag, men de gillar att vara lite anonyma. De kanske valt att inte slösa pengar på en massa marknadsföring. Eller är de i uppstarten. Jag har köpt saker av enmansföretag som jag varit mycket nöjd med.

Rent generellt så tycker jag att sådana här värmeåtervinningsaggregat är väldigt överprissatta. Det är egentligen väldigt enkla konstruktioner. Jag har köpt ett par, och trots att de är från välkända märken har de verkat i det närmaste hemmabyggda. Bockad aluminiumplåt, popnitar, sockerbitar, gångjärn och flaklås som kunde köpts på Biltema. Det är egentligen bara ett par fläktar i en isolerad låda med lite mellanväggar. Fläktar och filter är standardprodukter. Hade det inte varit för själva värmeväxlaren hade man kunnat bygga den själv. Men värmeväxlaren är inget tekniskt underverk för den delen. Det är en massa plåtar som är hopfästa på ett speciellt sätt. Men kunde man få tag på den som komponent skulle det inte vara jättesvårt att bygga ihop ett eget aggregat.
Tack för ett seriöst svar och utlåtande. Håller med dig att många aggregat på marknaden ser sjukt dyra ut och verkar även väga 50kg+, rikta bjässar.
Pratade med en av säljarna i bolaget igår faktiskt och fick ett positivt intryck.
Det som sticker ut med deras produkt är 1, ingen dränering ska behövas då det verkar vara ett hygroskopiskt material i själva växlaren.
2. Litet kompakt. Har inte hittat något sånt på marknaden?

Ska oavsett höra med min ventilations kompis så kan han ställa dom svåra frågorna till bolaget

• Gilla
Massal85
  • Laddar…
J jajgert skrev:
Tack för ett seriöst svar och utlåtande. Håller med dig att många aggregat på marknaden ser sjukt dyra ut och verkar även väga 50kg+, rikta bjässar.
Pratade med en av säljarna i bolaget igår faktiskt och fick ett positivt intryck.
Det som sticker ut med deras produkt är 1, ingen dränering ska behövas då det verkar vara ett hygroskopiskt material i själva växlaren.
2. Litet kompakt. Har inte hittat något sånt på marknaden?

Ska oavsett höra med min ventilations kompis så kan han ställa dom svåra frågorna till bolaget
Så du har pratat med en säljare? Det låt ju positivt. Jag var lite fundersam på om det var ett sånt där bolag som bara vidarebefordrar beställningar till Kina och bara fungerar som en fördyrande mellanhand.

Om den värmeväxlaren verkligen klarar sig utan dränering är det väldigt bra. Det tycker jag är viktigare än om verkningsgraden är 75 eller 80%. Tyst ska den vara också, det tycker jag också är viktigt. Och det ska den vara enligt webbsidan.

En annan fördel de också anger är att den själv ställer om mellan vinter- och sommarläge. Det är i så fall smidigt. Annars ska man upp på vinden och byta själva värmeväxlaren varje höst och vår.

Du kan väl fråga om de har några referenser. De har ju kundfoton på hemsidan, så de kanske har någon som är villig att dela med sig av sina erfarenheter.

Problemet är just nu att den verkar FÖR bra. Då blir man misstänksam i stället för att bli glad över att ha hittat en bra produkt.

Bästa svaret

J jajgert skrev:
Alibaba är väl ett av världens största företag och experter på just distrubition? Är det en nackdel menar du?
Jo de e sant. Jag tänkte mest på avståndet för support med reservdelar och utbytesaggregat för den svenska återförsäljaren som kan ge hint på när man får sitt aggregat reparerat. Något som gjorde att min FTX åkte ut var att orginalfilter ej fanns längre vilket innebar att man fick köpa piratfilter, detta kunde knappt ens stoppa en geting än mindre damm. Detta aggregat är ej isolerat vilket innebär ett kompakt format men detta måste man då lägga till själv. Ser en del konstigheter i installation jag ej sett förut ex. att inkommande rör måste luta från aggregat precis som ett avloppsrör ? Hur är det med funktionen , har de rätt klimat i Kina för att testa och utvärdera våra nordiska förhållanden?

Tillverkare
https://www.holtop.com/eco-smart-hepa-heat-energy-recovery-ventilators.html
Går också att köpa från från tyska Alibaba för 300-400 dollar , Sök på Holtop Alibaba eller AliExpress

Här finns ett motsvarande Östberg Aggregat för 18000:- med standardfilter och isolering
https://soliduct.se/ostberg-heru-90-lp-ec.htm

H håbbe1961 skrev:
Ser en del konstigheter i installation jag ej sett förut ex. att inkommande rör måste luta från aggregat precis som ett avloppsrör ?
Det där med att inluftröret ska luta ner från aggregatet gäller väl alla aggregat oavsett tillvekningsland? Man vill inte att nederbörd utifrån ska rinna in i aggregatet. Det är inte så konstigt.

H håbbe1961 skrev:
Jo de e sant. Jag tänkte mest på avståndet för support med reservdelar och utbytesaggregat för den svenska återförsäljaren som kan ge hint på när man får sitt aggregat reparerat. Något som gjorde att min FTX åkte ut var att orginalfilter ej fanns längre vilket innebar att man fick köpa piratfilter, detta kunde knappt ens stoppa en geting än mindre damm. Detta aggregat är ej isolerat vilket innebär ett kompakt format men detta måste man då lägga till själv. Ser en del konstigheter i installation jag ej sett förut ex. att inkommande rör måste luta från aggregat precis som ett avloppsrör ? Hur är det med funktionen , har de rätt klimat i Kina för att testa och utvärdera våra nordiska förhållanden?

Tillverkare
[länk]
Går också att köpa från från tyska Alibaba för 300-400 dollar , Sök på Holtop Alibaba eller AliExpress

Här finns ett motsvarande Östberg Aggregat för 18000:- med standardfilter och isolering
[länk]
H håbbe1961 skrev:

Tillverkare
[länk]

[länk]
Tack för jättebra info. Nu har jag verkligen något att luska i. Östberg verkar vara ett populärt val av användare på Byggahus.
Den största skillnaden på Ftx onlines aggregat /Kinaaggregaten är ju den låga vikten jämfört med Östberg. Inte kan isoleringen väga så mycket?
Måste vara många genvägar för att få ned priset så pass mycket.

Vi lever ju i en global värld som på sätt och vis blir mindre och mindre i och med all utbredd näthandel och handelsavtal. Man börjar förstå att det är svårt att pressa upp inflationen.
Prispress är bra för oss konsumenter. Jag tror dock att aggregatet jag är ute efter inte gick på 300-400 dollar utan något mer, svårt att hitta exakt modell just nu. Sen tillkommer det nog tull och annat.
Billigare såklart att köpa direkt från källan. Grabbarna från Ftx online verkar ha reservdelar och annat på sitt nya lager så support finns för även Ftx online/kinaaggregatet.

A
Det finns många fler saker att ta hänsyn till:
- Kina har en annan syn på inomhusklimat och värme än Sverige.
- Då landet är stort är det inte säkert att utrustningen är gjord för kalla vintrar (-10) utan det kan vara så att de förutsätter plusgrader
- Standarder och regelverk är oftast mer guider än något som strikt ska följas (givetvis nyanser på detta som allt annat)
- Hålllbarhetstänket varierar avsevärt, dvs det kan vara så att konstruktionen och delar (lager, plast m.m. ) inte har konstruerats med mer än några års driftstid.

Med detta sagt finns det enorma mängder kvalitetsprodukter och yrkesstolthet men min erfarenhet är att det ställer högre krav på köparen att vara extra noggrann och specificera och undersöka extra.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag såg nu dock att Heru varianten är gjord för att placeras i ett varmt utrymme?
"• HERU® LP placeras i varmt utrymme och är avsedd främst för undertaksmontage."

Om värmeväxlaren är av ett material som släpper igenom fukt så ser jag några varnande frågetecken jag vill ha svar på.
1. Släpper växlaren även igenom lukt?
2. Kan man rengöra växlaren på ett enkelt sätt vid service?
3. Kommer mögel kunna växa i den troligtvis porösa ytan?

Utöver detta så ska man idag inte acceptera en korsvärmeväxlare när en motströms ger så mycket mer bara genom att ändra formen något på växlaren. Jag vet inte, men har korsväxlaren någonstans någon fördel?

B Bjober skrev:
Om värmeväxlaren är av ett material som släpper igenom fukt så ser jag några varnande frågetecken jag vill ha svar på.
1. Släpper växlaren även igenom lukt?
2. Kan man rengöra växlaren på ett enkelt sätt vid service?
3. Kommer mögel kunna växa i den troligtvis porösa ytan?

Utöver detta så ska man idag inte acceptera en korsvärmeväxlare när en motströms ger så mycket mer bara genom att ändra formen något på växlaren. Jag vet inte, men har korsväxlaren någonstans någon fördel?
Tack för bra synpunkter. Letar som sagt efter ett prisvärt Ftx aggregat. Så länge effekten på aggregatet är 70%+ så är jag nog ganska nöjd. Det är friskluft samt radon från blåbetong jag vill få bort.
Krav är,
1, inte för stort. Ska ventilera våran boarea på 88 kvadrat
2. Ska installeras på kallvind

J jajgert skrev:
Tack för bra synpunkter. Letar som sagt efter ett prisvärt Ftx aggregat. Så länge effekten på aggregatet är 70%+ så är jag nog ganska nöjd. Det är friskluft samt radon från blåbetong jag vill få bort.
Krav är,
1, inte för stort. Ska ventilera våran boarea på 88 kvadrat
2. Ska installeras på kallvind
Jag tycker också många aggregat verkar sjukt överprisade så jag själv är också intresserad av liknande billiga aggregat tex till fritidshuset. Men jag tror (speciellt om ali är inblandad) att man måste granska väldigt kritiskt.
Ett tips är att jämföra tekniska data med ett erkänt välkänt aggregat byggt på samma växlarteknik och se vad man kan förvänta sig. Jag tror att allt över dessa siffror är reklam eller att man vänder och vrider mättekniken tills man får överdrivet positiva mätvärden. Grundfysiska lagar lurar man inte så lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.