Byggahus.se

Prisvärda Spot/Downlights

1. O
    Medlem Nivå 3
    Tänkte köra igång en liten spotlightstråd med bästa prisvärdaste spot/downlightstråden!
    Ingen pajkastning bara berätta och lägg gärna upp era erfarenheter av prisvärda spotlights!
    Mina erfarenheter
    1. På min firma kör vi mycket här o häpna Malmbergs spottar delvis för att kunden ska få bra pris på pris per spott men också för att de håller så hög kvalitet ja ni hörde rätt vi har även kört en del hidealight men nästan vart mer problem med dessa även om det är sällsynt med problem alls på led spottar vad har ni för erfarenhet av billiga prisvärda spotlights?,
    2. Jag har privat kört luminans (finns på bauhaus) 9w med 100 graders spridning brukar vara 3p för 499kr, ofta kör man med liknande i många amerikanska program, fördelarna är att man kommer undan med väldigt få då dom är brutalt bra drag i och täcker stora ytor (se bild) är även f klassade och dipp switch dvs går ställa tre olika lägen hur varmt kallt ljuset ska vara, nackdelar är dom är något svåra att dimra ner till lägsta ljus (jag får flimmer dock nexa led dimmer ala skit billig), samt att det blir något bländande med så hög ljusspridning, någon som också kört dessa och erfarenheter?
    3. Någon som vågat sig på biltema 69kr spottar och har erfarenhet av dessa?,
    4. Andra prisvärda alt vad kör ni?

Håll god ton och försök dela era erfarenheter och vad ni tycker om olika prisvärda spottar och dess ljus. För att hålla nere tråden och försöka dela varandras erfarenheter samt kunna få tips just om enbart spottar undvik gärna diskutera placering inkoppling osv då blir tråden på tok för bred, tänkte att denna kunde vara en ren inspirations tråd för få vägledning i prisvärda spottar dela gärna era egna bilder och exempel! Håll en god trevlig ton!

• Laddar…
  2. Drendon
    Medlem Nivå 1
    Jag jobbar som Elektriker och har fått sätta upp en hel del Zebra downlights/spotlights. Dessa är fruktansvärt dålig kvalite i men eftersom jag jobbar "under kommunservice" så får inte vi välja vad som ska upp utan dessa är billiga men jag brukar säga att man får det man betalar för kan ju finnas nästan 2 identiska spottar, den ena med nästan dubbelt pris så vart har man kompenserat. Vill däremot hylla Designlights downlights, dessa har jag själv hemma och inhandlat åt vänner. Finns flertal olika varianter och storlekar samt ljusfärf och spridning. Jag gillar MW-2 serien då dessa går att vinkla så man kan punktbelysa ex. Tavlor och dylikt. 470 lumen per downlight och kostar en ~~170-200:- st.

3. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Jag har satt upp i mitt hus spottar från Aliexpress. Hade väll egentligen inte stora förväntningar då pris per spotlight är 20kr och var på 6w dimbara cob. Lyser så in i helvete och går att dimra ner på 6% utan bekymmer. Alla har nu hållt i 4år och det är uppsat 50st i huset. Till och med driverna har hållit.

4. R
    Medlem Nivå 8
    Det är ju en ren djungel med spotlights för en som inte är elektriker :p
    ska ha i takfoten för att lysa upp lite på husfasaden då det är mörkt som tusan. Men ska ha inkopplat med plejd tänkte jag där men vet inte alls vad man ska ha.
    Att få materialkostnad från elektrikern är nästan omöjligt därav kollar jag själv.

Ska även ha i källare.

Tips på vad man skall ha ? I källaren skall de kunna dimmras.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag kan trösta dig med att det är en djungel även för en elektriker.

6. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Jag skulle säga att ta de du tycker ser snyggast ut.
    Kolla så att de är dimbara.

För att vara säker på att du får energisnåla bra spotlight så kolla om dioden ser stor gul ut så att det är den nyare energisparande varianten. Som denna lampan:
    https://www.xcen.se/takspotlight-infalld-dl-qa-d-205mm-39w-2908lm

Den gamla ledvarianten ser mer ut såhär och brukar ha sämre ljus per watt.
    https://m.miniinthebox.com/sv/p/3w-...spotlight-glodlampor-ac85v-265v_p5249356.html

Sen hur många watt du behöver beror bland annat på takhyd , hur ljust du vill ha, samt hur många du tänker ha och hur många samt stora fönster du har.

7. R
    Medlem Nivå 8
    Den sista varianten med 3 dioder har jag i badrummet, vet inte vilket märke eller styrka på dem. Men de gav riktigt bra ljus när de är på full styrka.
    Men skall kolla efter de andra du länkade.
    Kommer bli typ 16 totalt i källaren, hall plus "sovrum". Men kanske får tänka om just i hallen då där kommer inte finnas något ljus från utsidan alls.

8. J
    Renoverare · Nivå 18
    Har kört uteslutande på Malmbergs och är inte ett dugg missnöjd med dem!

Förr fanns Malmbergs outlet där man kunde handla spottar till löjliga pengar. Tror jag gav 300kr för 2 kit med md-540!

9. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Missta mig inte med de led med tre dioder. Finns många sådana som lyser bra, men som sakta är den första (kallas cob) den senare model av led. Leden ändras rätt mycket på bara några år. Blir mer och mer energisnåla med ännu bättre ljus.

10. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Jag är väldigt nöjd med Malmbergs md-70 dim2warm. Hittade bäst pris på Velltra.
    Gillar att de är 2700k.

Kör även Malmbergs i fönstersmyg md-29.

Styr allt med Plejd.

11. ymmij12
    Medlem · Nivå 6
    Om man nu tar tex Aliexpress. Dock ska man veta att allt från sådana sidor kan vara skit, samt inte CE märkta så har de cob spotlight tex 12w som är på 1200lumen. Därför rekommenderas jag att spotlight är cob.
    https://m.nl.aliexpress.com/item/32...er_id=babc328b968a46bea59d4236cb2ba9e3&is_c=Y

Har vi istället de som har 3 dioder på 12w får du på 12w 720lm.
    https://a.aliexpress.com/_nXn5A

Nu valde jag Aliexpress som referenser bara för att det är lättare att hitta båda sorterna. Jag är neutral gällande vart och vad du ska köpa den. Upp till köparen själv. Har dock som sakta köpt mina på Ali och är väldigt nöjd. Hela huset gick för 1500kr och då har jag 40st kvar till andra ställen eller som reservdelar som jag för tillfället inte behövt ha det som. Det ända man behöver tänka på om man nu skulle få för sig att beställa spotlight på en sådan sida är och kolla om det finns något glas på spottarna. Är det inte det kan ljuset vara väldigt bländande för att de i Kina inte har samma krav med bland annat ugr som i Sverige. Detsamma gäller kvalitén på drivdonet. Kan vara väldigt dålig kvalité. Går det så rekomenderar jag att öppna upp drivdonet och kolla hur det är löddat. För nära löddninga osv kan det bli som med iPhones laddare

Redigerat 14 jan 19:51
  12. O
    Medlem Nivå 3
    Min gamla chef satt upp 200 Kina spottar 9w(kina watt så är väl ca 5 ärliga watt) dimmbara utan flimmer sitter drivdon på varje dimmrade med nexa . Alla funkar efter 4 år. MEN jag skulle personligen hålla mig till svensk sålt pga av att kraven är såpass mycket högre för försäljning i Sverige även fast många kina spottar säkerligen är ok så känns det personligen mer tryggt med svensk sålt från Kina . Dessutom biltema 59 kr styck om man köper 5 st. Dimmbara! Nästan sugen på prova dem dock brukar ju det finnas en tendens till vara lite dåligt med kräm i det allra billigast!

13. B
    Medlem · Nivå 5
    DOWNLIGHT 7W ONE STAR är kanske inte så billig men fan den som är snyggast design plus jävla fint ljus och bra kvalitet.