Prisvärd lättskött häck

2k läst  10 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Vi har nu bott i vårt nyproducerade hus i några månader och rullade här om dagen ut gräsmatta.

Nästa projekt är att sätta häck mot vår enda granne (övrig omgivning är skog/uppfart).

Det kommer krävas närmare 30 meter häck. Vilka fina lättskötta alternativ finns? Detta är inte något vi
    prioriterar ekonomiskt men vill ju såklart få till det snyggt.

Tar tacksamt emot förslag :).

2. N
    Medlem Nivå 11
    Vintergrön eller ej?

3. D
    Medlem Nivå 1
    Inte alls satt oss in i det men antar att det är att föredra?

4. N
    Medlem Nivå 11
    Det beror ju på om du vill ha insynsskydd eller en liten häck bara.

5. D
    Medlem Nivå 1
    Jo, ska ju fungera som insynsskydd men behöver helst inte alltför hög.

6. B
    Medlem · Nivå 11
    Var i landet bor du, det är inte alla växter som fungerar överallt, och vet du vad det är för sorts jord?
    Vad man menar med "inte alltför hög" är lite luddigt, om det räcker med att man inte ska synas när man sitter ner på uteplatsen räcker 1,5 m men om man inte ska synas när man står upp behövs 2 m, samt att det kan bli mer eller mindre om marken inte är plan.

Har grannen någon häck på någon annan sida?
    För om den trivs så trivs den nog där ni vill ha en häck också.

yonna gillar
  7. anders07
    Medlem Nivå 13
    Tuja är ju snabbväxande och blir tät och hög men kanske inte det snyggaste.

Vi har Avenbok och vintergrön Liguster. Skulle jag göra om det nu skulle jag bara ta Liguster. Den växer snabbare och blir tätare och man slipper spänna upp den.

Den här beställde vi 80/100 cm hög: http://www.eggert-baumschulen.de/pr...botanisch/L/Ligustrum-vulgare-Atrovirens.html

"planta i container" betyder "i kruka"... :)

En hel hög andra häckar: http://www.eggert-baumschulen.de/sv/Haeckvaexter

De skickas med Postnord i vanliga kartonger och man bör packa upp dem så snabbt som möjligt och vattna men man behöver inte plantera direkt...

8. T
    Medlem Nivå 5
    Tuja är vintergrön och har en stor fördel i att den kan beskäras med fördel i slutet av september, dvs när du i princip inte har fullt upp med annat i trädgården.

Avenbok behöver stammas upp, men 30m är inte några problem att hantera. Jag tror jag lagt ett par timmar om året på vår avenbok vad gäller uppstamning. Den är lättklippt.

Liguster är nog favoriten att klippa. Har du bara en grundform är det busenkelt att bibehålla den med en häcksax. Vet inte hur den är att plantera och få upp däremot.

Oavsett vilket är knepet att hålla häcken smal om du vill ha den lättskött och snygg över tid. Låt den inte dra iväg i bredd för då får du problem.

Daniel Croner gillar
  9. F
    Medlem · Nivå 10
    Är det bara jag som tycker allt vintegrönt andas 70-80 tal och mexitegel? Avenbok är supertrevlig och modern men man skall vara medveten om att bladen är sena på våren. Sen sitter bladen extremt bra och länge på hösten, ofta hela vintern. Tar ett par år innan den blir tät.

10. B
    Medlem · Nivå 11
  11. T
    Medlem Nivå 5
    Nej, jag håller med. Men det beror även på genomförandet. Har exempelvis sett tuja och idegran planterat vid 1800-tals timmerhus utan att alls få mexitegelvibbarna. Vid andra tillfällen slås man direkt tillbaks till 70-talet för minsta lilla barr på en planta utanför en kåk.

Daniel Croner gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: