Byggahus.se

Pristillägg för installation av downlights vid nybygge?

1. S
    Medlem · Stockholm · 22 inlägg

Stefan LA N

Medlem
    Hej, vill gärna ha feedback på nedanstående prissättning från en elektriker så jag vet att jag inte betalar överpriser.

Förutsättningar.

• Nybyggnation av hus. Elektrikern jobbar direkt mot regelverk och läkt och kan helt styra hur installationen ska gå till från grunden.
    • Det finns en grundoffert som täcker all installation enligt ”svensk standard”, dvs uttag, knappar, takuttag samt el till utomhusvägg där ytterdörr finns. Nedanstående kostnader är för tillägg UTÖVER ovanstående grundinstallationen vi redan betalt för.
    • Huset är på totalt 225 m2 inkl förråd.

Exempel 1: 4.500 kr ink moms EXTRA själva installatonsmaterialet och arbetskostnad av kökets fyra runda downlights (exklusive armator och drivdon) det redan finns matning och dragning till knapp gjord enligt offerten för grundinstallation. Armatur, drivdon och dimmer tillkommer på ovanstående pris. Rimligt eller högt?

Exempel 2: 18.000 kr ink moms för installationsmaterial och arbete EXTRA UTÖVER grundinstallation för ytterbelysning där extrakostnaden ska denna kostnad täcka 2 st ytterligare väggarmaturer, 9 st spotlights infällda i undertak i entre och carport, där allt läggs i en slinga (dvs ej dragning från närmaste punkt, men aldrig mer än 4 m mellan punkterna. Armatur, drivdon och dimmer tillkommer på ovanstående pris. Rimligt eller högt?

Exempel 3: 5.600 kr ink moms EXTRA UTÖVER grundinstallation för installationsmaterial och arbete för att placera 4 st downlights i en korridor där dragning till tak och knapp redan är gjord. Armatur, drivdon och dimmer tillkommer på ovanstående pris. Rimligt eller högt?

Tar gärna emot feedback från någon som gjort liknande tillägg på grundläggande installation vid nybygge. Elektrikern säger att detta är standardpriser och säger att han inte kan pruta något på detta, men jag tycker det verkar mycket för att dra lokala kablar, sätta säkerhetspottor och sedan montera armaturer i satt gips.

Vad säger ni som varit med om liknande jobb?

2. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Begär en spec på vad som är arbete och vad som är material, men det låter helt fel med drygt 28 000 kr för några pottor och kabel + högst 1 arbetsdag för dra kabel o skruva pottor.

3. S

Stefan LA N

Medlem
    Materialkostnader för tex de 4 sporrarna i kök är dryg 400 kr för fyra pottor + ca 6 meter rör med kabel ca 13 kr/m, dvs ca 500-600 kr för installationsmaterial. Arbetskostnad alltså närmare 4000 kr inkl moms för fyra spottar.

4. S

Stefan LA N

Medlem
    I föregående meddelande ska det givetvis vara spottar, ej "sporrar"

5. E
    Medlem · jämtland · 20 823 inlägg

elmont

Medlem
    Man brukar räkna med ca en tusenlapp för varje spott, det inkluderar allt matr. (standard spottar, extra tråd, extra rör, skyddsboxar, dimmer, extra apparatdosa mm) och arbete. Om dom priser du fått är dyrt eller billigt avgör bara du själv, tycker du att det inte är värt pengarna så är det väl bara att avstå.

6. P
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

pooster

Medlem
  7. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    jag löste min takfotsbelysning väldigt enkelt, kostade inte en krona extra.
    I grunden ingick att man drog en lös kabel upp till en dosa, efter lite diskussion bad jag dem sätta ett dubbelt vägguttag för utomhusbruk på vinden istället för dosan, som styrs av strömbrytaren inne.
    Sen 2st 12V traffo och 12v spotar i takfoten som jag kunde installera själv.
    typ 2500kr för allt material och 18st spottar.

Dock så är det ju så att det är ofta när man vill ha tillägg som det drar iväg i helt vansinniga priser, hade dessa saker du radat upp ingått som standard och du istället valt bort dem så hade de kanske dragit av 5000kr på priset.

Är det ett helt nytt hus så vet ju många elektriker att kunden med största säkerhet kommer önska mer än vad som ingår i standard och passar därmed på med ett kraftigare pris, alternativen är ju ganska få...

8. S

Stefan LA N

Medlem
    Hej elmont, Tack. Osäker på om du räknar 1000 inkl eller exkl moms, men även om du menar exkl moms vill således min elektriker ha 40% mer än det pris du anger och då är det exkl dimmer. Total kostnad för mig för de 4 downlights inkl dimmer är 7.400 kr. Och downlightsen är enligt honom "standardpris + några kronor".

9. JoakimJohansson
    Medlem · Östergötland · 450 inlägg

JoakimJohansson

Medlem
    I Vårat fall när vi byggde för ett år sedan så tog elektrikern ca 1000:- inkl moms per spot! Led-spot.

Samma pris för både takfot, innertak och fönstersmyg!
    Även där vi ville ha extra belysningsarmatur på ytterväggen landade det på ca 1000:-

Inkl allt..

• Laddar…
  10. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 169 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    Hade priserna varit INKL spottar och drivdon osv hade det varit lagom, men nu verkar det lite i överkant.
    1200 kr per spot brukar man väl ha som riktpris, och då är det inkl allt.

Men när det gäller nyproduktion av villa så är priserna så pressade redan att man måste försöka hämta in så mycket det går. Annars är det i princip bara omsättning och lite reklam.

11. S

Stefan LA N

Medlem
    Hej EyEr, tänker du då även inkl moms?

Vi har ca 55 extra downlights plus en del annat så det summerar upp till en hel del :-/

12. E
    Medlem · jämtland · 20 823 inlägg

elmont

Medlem
    Vore jag din elinstallatör skulle jag bestämt råda dig att ta en funderare på alla dina spottar, det gäller inte enbart kostnaden utan även det rent belysningstekniska. Spottar som allmänbelysning är rätt dåligt.

13. Mikael_L
    Medlem · 42 131 inlägg
    Stefan LAN, du har nu lärt dig läxan att allt ska upphandlas direkt, innan kontraktsskrivandet, det blir minst dubbelt så dyrt att ta det som tillägg senare.
    Tyvärr funkar hela hantverksbranschen på detta vis, det spelar ingen roll om det är elektriker eller någon annan yrkesgrupp.
    Man budar lågt för att få ett jobb, men tar både skjortan och kalsongerna för tillägg och förändringar. Grundjobbet ger nätt och jämt kostnadstäckning, och tilläggen och förändringarna ger den goa vinsten.

14. S

Stefan LA N

Medlem
    Jo Mikael L, du har rätt. Man ska åtminstone sätta enhetspriser på olika saker kan jag konstatera.

Trodde dock inte vi skulle hamna snett. Allt annat har rullat på bra i god anda.

Elmont,
    Håller med. Vi har fatiskt inte alls så mycket spottar i allmänutrymmen, det är främst VC, badrum, entré, groventre, carport och kök som har spottar. I matrum, vardagsrum, allrum och sovrum har vi primärt annan traditionell belysning med taklampor och bords/vägglampor.

15. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Precis så är det. Priserna är så pressade att utan extrajobb går det inte plus. Rätt eller fel? I en perfekt värld är det åt skogen men som det ser ut idag får man inte en villa om man inte kryper i anbudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.