Ny statistik visar att 15,5 procent av husen som var till salu sista månaden prissänktes.
Du kan läsa artikeln här: Prissänkningar allt vanligare på bostadsmarknaden
1 025 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Prissänkningar allt vanligare på bostadsmarknaden
-
På konsumentens sida · 3 188 inlägg 26 okt 2022 13:13
-
26 okt 2022 13:53 #2
Även om bostadspriserna gått ner så är ju slutpriset detsamma eller högre i takt med högre driftkostnader, ränta och inflation.
-
26 okt 2022 14:01 #3
Högre driftskostnader och högre räntor gör att månadskostnaden blir samma eller högre, men slutpriset är något annat. Inflationen är också något annat, men vill man lägga med den faktorn så borde snarare försäljningspriset vara högre idag än tidigare eftersom inflationen minskat pengarnas värde.- Laddar…
-
Medlem · 217 inlägg 26 okt 2022 22:5526 okt 2022 22:55 #4
Tänkte just skriva att 15% låter som en alldeles för låg siffra och att det lär vara runt 50% om det är som där jag bor i landet, men sedan kom jag på att de kanske menar sänkt utgångspris.
-
27 okt 2022 07:35 #5
-
29 okt 2022 11:21 #6
Här är det fortfarande het bostadsmarknad.
Varenda hus som sålts har gått för cirka 10-15% under utgångspris, vilket fortfarande är cirka 80% upp från pre covid. Fortfarande bra läge för alla som ska sälja med andra ord.
Undrar ibland hur det står till i huvudet på de jag träffar som ska sälja sina hus och säger "det är så svårt att få huset sålt nu"
Det är det ju inte... Sänk utgångspriset till pre covidnivåer så kommer det bli budgivning iallafall....
Liknande trådar
-
Riva allt eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vill lära mig ALLT om altanbygge
Byggmaterial & Byggteknik -
Bostadsinbrott minskar men allt fler inbrott i förråd
Artikelkommentarer -
Endast lite varmvatten kort stund i kranar, allt annat funkar
Vatten & Avlopp -
Effektavgifter kommer bli allt vanligare
Artikelkommentarer