Byggahus.se

Prisol till radiatorer, bu eller bä?

1. B
    Medlem · Nivå 8
    Jag kommer att installera nya radiatorer, rören från varje radiator kommer att vara dragna rätt ner genom bjälklaget och sedan vidare. Under bjälklaget kommer det att vara plusprisol. Nu funderar jag på om jag bara ska skala prisolen den sista biten och måla kopparören den synliga biten eller om jag ska dra kromade rör genom golvet. Vitmålade kopparrör känns ok utseendemässigt och det vore trevligt att slippa extra skarvar. Men frågan är om dom mjuka rören kommer att ge ett sladdrigt intryck på den ca 15 cm långa sträckan ovan golv eller om det är så pass kort bit att det inte blir några problem? (Det handlar om dimensionerna 12 och 15 mm.)

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Jag har ett hus med drygt 20 radiatorer byggt 1977 med 15 mm prisolrör i hela huset. Funkar utmärkt! Undvik 12 mm om det är möjligt då det bromsar flödet i onödan.

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  4. B
    Medlem · Nivå 8
    Då får det nog bli prisol hela vägen.

(Tryckfallet är jag inte orolig för då det är små radiatorer där jag tänkt mig 12 mm och jag har tryckfallsberäknat hela systemet. Fast när jag tänker efter så inser jag att det blir löjligt lite 12-rör så jag kör nog 15-rör till alla radiatorer i alla fall för enkelhets skull.)