Håller på med lilla toan sedan en längre tid, anledningen att de dragit ut på tiden är den "vattentekniska" biten.. :oops:

Har halv hantverkar-fobi sedan fuktskadan i badrummet spårade ur, finns att beskåda här: https://www.byggahus.se/forum/threa...ga-vattenskada-orsakad-av-hantverkare.318423/

Hur som, in på toan kommer 2 prisolrör, 10 och 12mm.

Jag vill dra utanpåliggande förkromade hårda rör.
Vinklar från typ Vatette väggbricka prydligt monterad på väggen.
T-koppling på kallvatten för "stålslang" till toan.
2 vinklar upp mot handfat och anslutning mot blandaren.

Vad behöver jag, har någon vänlig själ lust att styra upp en varukorg från tex. Rinkaby?
Hur funkar det med prisolen och väggbrickan, prisolen är dragen från inkommande i köket i sparklådan under köksskåpen (ärvd tattarlösning).

Antar jag inte vinner nåt på att byta ut prisolen mot RiR tex. då det inte finns kopplingsskåp med skvallerrör osv?
Ska prisolen sitta fast på motstående sidan till väggbrickan, isåfall finns det färdiga lösningar för sånt?

Som ni märker, många frågetecken, jag behöver Er hjälp. :cool::heart:

Och har nån ett hum om vad en röris vill ha för detta, det är ca 3m rör totalt + kopplingar, väggbricka och fästmaterial.

Vad har du för cc mått på rören som kommer ut ur vägg?
Varför använt 2 olika dimensioner på rören?

O Orionman69 skrev:
Vad har du för cc mått på rören som kommer ut ur vägg?
Varför använt 2 olika dimensioner på rören?
Cc mått är justerbart då väggen inte är klar med ytskikt.
Ärvd lösning som aldrig åtgärdats förrän nu då. :rolleyes:

Bästa svaret

Det här är en uppskattning av vad som skulle gå åt i ditt wc rum efter din beskrivning.
Allt är RSK nummer:

8564161 2st
8550615 1st
1947670 2st
1945179 1st
1948231 1st
8182512 1st
1947530 2st
1946847 2st
3811405 2st
1866011 1st
1866029 1st

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
En brasklapp är om du kommer att skruva ihop det själv, eller försöka ta dit en rörmokare
som skall göra det, så kommer det inte att falla i god jord om du köpt materialet själv.
Enterpenören skall ju stå för garantin. :)
Du kan få svårt att få någon som vill ta jobbet.

O Orionman69 skrev:
En brasklapp är om du kommer att skruva ihop det själv, eller försöka ta dit en rörmokare
som skall göra det, så kommer det inte att falla i god jord om du köpt materialet själv.
Enterpenören skall ju stå för garantin. :)
Du kan få svårt att få någon som vill ta jobbet.
Det är jag mycket väl medveten om, ska sondera terrängen.
Ev ta in nån som kan agera bollplank på "fritiden".

Tack så mycket!

Förgreningen i köket är ca 2m bort bara, kanske byta så det blir samma dimension till toan. (y)

Väggbrickan monteras liggande, alltså rören kommer ut bredvid varandra.

Finns det några kopplingar som löser så jag får rätt cc-mått för rörklammer, alltså 40mm, med de förutsättningar jag nu har?

Jag tänker vänstra anslutningen (vv) går rakt iväg åt vänster där handfat kommer om ca 1m.
Högra anslutningen (kv), behöver vinklas uppåt och sedan åt vänster, och då hamna 40mm över den undre ledningen.

Förstår man min förklaring? :thinking::oops:

Eller får man till det jag beskriver ovan med 90böj på röret och sedan en koppling uppåt från väggbrickan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.