Byggahus.se

Prisnedsättning?

1. L
    Medlem · 2 inlägg

Lilleby

Medlem
    Hej!

Jag har problem med en leverantör som inte levererar i tid! Vid kontraktsskrivning utlovades 3 veckor till färdigställande av en tillbyggnad. Det tog 4 månader!

Jag har under flera tillfällen påpekat att jag vill ha prisreduktion pga försening men då blivit lovad att det kommer att bli färdigt inom en vecka, vilket det inte blivit. Jag har tom blivit lovad ett färdigdatum som inte hölls. Då tröttnade jag och skrev ett brev där jag yrkade på avdrag för varje dags försening tom färdigdatum.

Tyvärr skrev jag inte in inflyttningsdatum i kontraktet från början. Tyckte inte det behövdes då säljaren övertygande lovade 2-3 veckor och flera hus i området blivit byggda på denna tid av denna leverantör.

Vad är en rimlig kompensation om kontraktssumman är 300000kr, och vilka möjligheter/rättigheter har jag rent juridiskt?

Tacksam för hjälp!

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Prisnedsättning?

Om det inte finns någon avtalad färdigställandetid i kontraktet lär det nog vara svårt att hävda försening.

Om nu en sådan kan bevisas så har Du, oavsett det är ABS 95 eller konsumenttjänstlagen som gäller, rätt till ersättning för de direkta relevanta kostnader Du haft med anledning av förseningen med avlämnandet av entreprenaden. Förseningen är i så fall den tid som gått mellan den tidpunkt för slutbesiktning som från början avtalats och då godkänd slutbesiktning verkligen skedde.
    Gör en uppställning och verifiera de direkta kostnaderna Du haft för förseningen och dra av motsvarande belopp när Du betalar slulikviden och avvakta entreprenörens reaktion på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.