14 692 läst ·
74 svar
15k läst
74 svar
Prisjämförelser i Europa, Sverige är hutlöst dyrt?!
Minns att det på 80-90 talet talades om detta med. Brukade nämnas att svensktillverkade byggvaror var billigare i Danmark än i Sverige.
Misstänker att olika nationella standarder för div materal och varor hjälper till att hålla murarna uppe.
Misstänker att olika nationella standarder för div materal och varor hjälper till att hålla murarna uppe.
Känner igen det! Tillgången till reservdelar brukar vara en sak som kommer fram när fördelar för just Miele räknas upp. En annan sak är att de är lätta att reparera.P pmd skrev:Jag är nyfiken eftersom vi blev tvungna att utnyttja Mieles garanti jättemycket för några år sen när vi köpte en tvättmaskin av dem. En tekniker kom hem till oss tre gånger och grejade tills felet var hjälpligt fixat.
Trots det skulle jag nog inte rekommendera en Miele tvättmaskin om någon frågade mig.
Jag vet en Kenny Tvätt/tork från 1970-talet som fortfarande fungerar utmärkt. Om det finns service, reservdelar eller reparatörer har ägaren aldrig behövt kollas upp.
När jag jobbade på en stor svensk koncern köpte vi genom grossist i Sverige men direkt från tillverkarna i Tyskland. Jag tror att Sverige är för stort till ytan för tillverkarna att ha lokala säljkontor, men i Tyskland är det många fler kunder på samma yta.S sin skrev:
Dessutom får man som säljare sälja till vilka länder man vill. Dvs man behöver inte sälja till alla. Man kan välja att bara sälja till ett land. Det får en del, som jag tycker, oönskade konsekvenser.H HenrikHuslöse skrev:
Man får äga en webbutik i varje EU-land och bara sälja i det landet. Med olika villkor och priser i alla länder. Man behöver inte ha lager eller personal i alla länder. Det räcker med en hemsida. Alla varor skickas sedan från samma lager.
Man kan sätta priset i Tyskland till 100EUR, i Finland till 130EUR, i Sverige till 1800SEK och i Norge till 2000NKR
Man kan gärna låta webbutikerna bara förmedla affären så allt säljs från sammam företag. Dessutom kan man registrera firman i t.ex. Andorra. Då slipper man mycket av "administrationen" dvs skatter och EUs konsumentlagstiftning typ ångerrätt,reklamationsrätt mm
Men som kund tror man att man handlar av ett Svenskt företag.
I princip. Som exempel. Bygger på en verklig historia.
Har inte erfarenheter av Norge, men har handlat mycket i Nederländerna och Belgien och Allt har varit 30% billigare än här. Samma varor som här.Sofia-Magdalena skrev:
Jag bor i Nederländerna jobbar i Norge och har hus i Sverige.
Skulle säga att priser varierar väldigt och alla länder har saker de är billigare på. Framför allt gäller detta saker från själva landet så klart. Alltså som i att lokalproducerade grejer är ofta billigare än exporterade.
Sen handlar det ofta om kvalitet. Jag kan köpa riktigt billiga verktyg i Nederländerna men de är oftast riktigt dålig kvalitet. Och det är svårt att få tag på verktyg som är bra. Undantaget importerade märkesvaror.
Ett exempel på nåt som är mycket billigare i Sverige än i andra länder är trävaror. Men det är ju logiskt då vi har så mycket inhemsk produktion.
Det är väl som med all annan import. Man följer lagen och betalar gällande tull och moms. Enklast är att fråga tullverket om vilka tullsatser och regler som gäller. För det beror på exakt vad man importerar.Huddingebo skrev:
Är man intresserad att kolla upp mera i detalj finns info på tullverkets hemsida.
Mobiltelefoner och TV billigare i Tyskland, även laptops. Kollat nu senaste veckorna. Skiljer flera tusenlappar. Vissa märken har större skillnader än andra. Dock så har jag inte lyckats hitta någon kedja som levererar TV utanför Tyskland, endast små storlekar, upp till 50".
(Laptops: måste man flytta plats på två tangenter för att det ska fungera att använda. "å" behöver man lägga till i tangenbordets mjukvara - och hamnar på samma plats som svenska "å" - där tyskarna i normala fall har tyska "u")
(Laptops: måste man flytta plats på två tangenter för att det ska fungera att använda. "å" behöver man lägga till i tangenbordets mjukvara - och hamnar på samma plats som svenska "å" - där tyskarna i normala fall har tyska "u")
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Du får ta med varor för en viss summa över gränsen sen måste man tulla in.Huddingebo skrev:
Nu reser jag dit varje vecka.
Men om man har 4-5 hinkar färg så bryr dom sig inte.
Sen har jag rest i 10 år med bil och varit stoppad kanske 2 gånger
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Man ska bara inte glömma bort priset på dem.O skrev:
Känner igen det! Tillgången till reservdelar brukar vara en sak som kommer fram när fördelar för just Miele räknas upp. En annan sak är att de är lätta att reparera.
Jag vet en Kenny Tvätt/tork från 1970-talet som fortfarande fungerar utmärkt. Om det finns service, reservdelar eller reparatörer har ägaren aldrig behövt kollas upp.
Visst, jag kunde få tag på en ny spolpump till vår ~15år gamla Miele, men pumpen kostade lika mycket som en ny diskmaskin från Bosch.
Plast till hushållet, typ saftflaskor för frysning, matlådor, bärburkar mm, det är mycket billigare i Finland av någon anledning. Det blir oftast en del handlat när vi hälösar på frugans familj.
Och trots sockerskatten i Finland så är lakrits oftast billigare i Finland än i Sverige.
Och trots sockerskatten i Finland så är lakrits oftast billigare i Finland än i Sverige.