14 691 läst ·
74 svar
15k läst
74 svar
Prisjämförelser i Europa, Sverige är hutlöst dyrt?!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 668 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 668 inlägg
idealo.de är en bra plats att börja på om man ska köpa verktyg, men det mesta från Tyskland. Det är en prisjämförelse site som pricerunner i Sverige.M mrbure skrev:
Sen så skickar inte alla företag till Sverige, så man får leta sig fram lite.
Ska man köpa något större kan det vara ett alternativ att boka in en egen frakt som hämtar upp varorna från leverantören, funkar inte heller alltid, men kan vara ett alternativ.
Hur ska man annars kunna ge målarna 70% i rabatt på produkterna?TRJBerg skrev:
Jag tycker verkligen att det här borde få mer uppmärksamhet. Det var väl delvis därför jag startade tråden.
Det är nåt allvarligt fel i det svenska systemet om ett land med avsevärt högre prisnivå (Norge) kan sälja samma färg (som dessutom är svensktillverkad) för under halva priset ut till privatkund.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja utomlands är det mycket vanligare med timpenning som bättre är anpassad till verkligheten. Man betalar för arbetet på ett rimligt vis och priserna på de produkter man använder är mer likartat för alla. Det är inte så att en kan ha 70% rabatt och en privat får 5%. Det är mer att alla kan köpa billigt om de vill. Här är ju modellen att man har en låg timpenning och sen dold förtjänst på produkterna.
Det hade varit intressant att se en jämförelse i timkostnad för att anlita olika hantverkare inom EU. Sen i nästa steg en jämförelse till genomsnittsinkomst.S Stefan1972 skrev:Ja utomlands är det mycket vanligare med timpenning som bättre är anpassad till verkligheten. Man betalar för arbetet på ett rimligt vis och priserna på de produkter man använder är mer likartat för alla. Det är inte så att en kan ha 70% rabatt och en privat får 5%. Det är mer att alla kan köpa billigt om de vill. Här är ju modellen att man har en låg timpenning och sen dold förtjänst på produkterna.
Ja eller varför inte en jämförelse av totalkostnad för att få samma projekt genomfört i olika EU länder.
Tror nog at Sverige ligger väldigt högt i såna jämförelser. Men det är bara en gissning.
Verkligen, systemet är trasigt med byggvaror. Som många trådar är grossisterna de värsta. Hemska påslag. Uppriktigt väldigt konstigt. Jag kan (via jobbet) betala 650kr löp meter för granitkkantsten men nästa gång 300kr. Samma med i princip alla produkter. Det sjukaste är att man kan torrförhandla ner priser som ett jäkla u land.
som tillägg till jämförelsen du pratar om så har Sverige Europas högsta byggpriser (Tom dyrare än norge). Undersökningar visar att det är många bäckar små och tyvärr inte som många önskar att det bara ärnhantverkaren som kännar bra.
Byggregler, bkr, miljö, osv e en stor faktor, byråkrati en annan, material, löner, hela packetet, i princip inget är billigt och det finns få och väldigt komplicerat med lösningar att hitta lösningar som sänker kostnaderna. Tyvärr tror jag snarare att andra länders priser närmar sig oss än tvärtom.
som tillägg till jämförelsen du pratar om så har Sverige Europas högsta byggpriser (Tom dyrare än norge). Undersökningar visar att det är många bäckar små och tyvärr inte som många önskar att det bara ärnhantverkaren som kännar bra.
Byggregler, bkr, miljö, osv e en stor faktor, byråkrati en annan, material, löner, hela packetet, i princip inget är billigt och det finns få och väldigt komplicerat med lösningar att hitta lösningar som sänker kostnaderna. Tyvärr tror jag snarare att andra länders priser närmar sig oss än tvärtom.
Hej! Är det någon som känner till det holländskamärket vonroc och vet hur det kvalitetsmässigt är?
Köper också mycket från Tyskland till mina byggprojekt och instämmer i att idealo är en bra sida att leta leverantörer på. Nu senast köpte jag gipsputs i Tyskland. Pris jag fick från svensk grossist där jag har bra rabatt var 200 kronor. På Hornbach i tyskland kostade gipsputsen 11 Euro. Skillnaden var att putssäcken i Tyskland var på 30 kg och den i Sverige bara på 20 kg.
En del av problemet i Sverige är att nästan alla webbaserade sidor ägs av samma koncern och även om de har olika varumärke (till exempel whiteaway och tretti) så är det ingen konkurrens mellan dem.
Sjukt att Mieles officiella priser skiljer så mycket. Skulle gissa att det beror på att man mest säljer genom kökstillverkare och att de vill kunna visa kunden att de får stor rabatt när de handlar genom dem.
En del av problemet i Sverige är att nästan alla webbaserade sidor ägs av samma koncern och även om de har olika varumärke (till exempel whiteaway och tretti) så är det ingen konkurrens mellan dem.
Sjukt att Mieles officiella priser skiljer så mycket. Skulle gissa att det beror på att man mest säljer genom kökstillverkare och att de vill kunna visa kunden att de får stor rabatt när de handlar genom dem.
Beijer tar 419kr för en 20kg säck. Skamlöst.I igelkotten82 skrev:Köper också mycket från Tyskland till mina byggprojekt och instämmer i att idealo är en bra sida att leta leverantörer på. Nu senast köpte jag gipsputs i Tyskland. Pris jag fick från svensk grossist där jag har bra rabatt var 200 kronor. På Hornbach i tyskland kostade gipsputsen 11 Euro. Skillnaden var att putssäcken i Tyskland var på 30 kg och den i Sverige bara på 20 kg.