14 122 läst ·
74 svar
14k läst
74 svar
Prisjämförelser i Europa, Sverige är hutlöst dyrt?!
Har man hängt på forumets verktygstrådar så är det välkänt att priserna på kontinenten är billigare på de flesta verktyg, det är inte lika stora skillnader idag som 10 år sen, men på många saker är det fortfarande lönt att jämföra utanför landets gränser om man ska handla.
När jag var ute efter vitvaror ifrån Miele så upptäckte jag att det är 40-50% dyrare i Sverige än i Tyskland på Mieles egna hemsida (dessutom med bättre garantier i Tyskland). Priserna i Finland är inte riktigt lika låga som i Tyskland, men ändå kring 30-40% billigare.
Inspirerad av detta så sökte jag efter utländska alternativ när jag skulle köpa nytt bastuaggregat. Narvi Luosto med vattentank, pris i Sverige mellan 15 000- 17 500kr, pris i Finland utan rabatter €750 = 8200kr
Målarfärg är extremt dyrt i Sverige, priserna i Norge är ofta 30-50% lägre exempelvis.
Hade varit kul och se andra exempel på priser på byggvaror och material i EU och gärna också på tips och tricks på hur man hittar sätt att komma runt de extrema svenska priserna.
När jag var ute efter vitvaror ifrån Miele så upptäckte jag att det är 40-50% dyrare i Sverige än i Tyskland på Mieles egna hemsida (dessutom med bättre garantier i Tyskland). Priserna i Finland är inte riktigt lika låga som i Tyskland, men ändå kring 30-40% billigare.
Inspirerad av detta så sökte jag efter utländska alternativ när jag skulle köpa nytt bastuaggregat. Narvi Luosto med vattentank, pris i Sverige mellan 15 000- 17 500kr, pris i Finland utan rabatter €750 = 8200kr
Målarfärg är extremt dyrt i Sverige, priserna i Norge är ofta 30-50% lägre exempelvis.
Hade varit kul och se andra exempel på priser på byggvaror och material i EU och gärna också på tips och tricks på hur man hittar sätt att komma runt de extrema svenska priserna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 267 inlägg
Cykeldelar med, har i princip bara beställt från tyskland de senare 10-15åren.
Några priser från Litauen från förra sommaren.
Mitsubishi luft vatten gick upp 200 euro sen sist.
Klinkern är ju inte i dom minsta dimensionerna.
Sista bilden är svår att läsa av.
800×1600mm
Mitsubishi luft vatten gick upp 200 euro sen sist.
Klinkern är ju inte i dom minsta dimensionerna.
Sista bilden är svår att läsa av.
800×1600mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag bor i Nederländerna jobbar i Norge och har hus i Sverige.S sin skrev:Har man hängt på forumets verktygstrådar så är det välkänt att priserna på kontinenten är billigare på de flesta verktyg, det är inte lika stora skillnader idag som 10 år sen, men på många saker är det fortfarande lönt att jämföra utanför landets gränser om man ska handla.
Skulle säga att priser varierar väldigt och alla länder har saker de är billigare på. Framför allt gäller detta saker från själva landet så klart. Alltså som i att lokalproducerade grejer är ofta billigare än exporterade.
Sen handlar det ofta om kvalitet. Jag kan köpa riktigt billiga verktyg i Nederländerna men de är oftast riktigt dålig kvalitet. Och det är svårt att få tag på verktyg som är bra. Undantaget importerade märkesvaror.
Ett exempel på nåt som är mycket billigare i Sverige än i andra länder är trävaror. Men det är ju logiskt då vi har så mycket inhemsk produktion.
Jag beställde en Dewalt bordssåg från Toolnation i Nederländerna tidigare i år, sparade nog 3-4000kr jämfört med vad samma hade kostat att beställa i Sverige. Toolnation har för övrigt ett extremt bra utbud av kvalitetsverktyg. Men de är så klart en webshop i första hand.Sofia-Magdalena skrev:
Jag bor i Nederländerna jobbar i Norge och har hus i Sverige.
Skulle säga att priser varierar väldigt och alla länder har saker de är billigare på. Framför allt gäller detta saker från själva landet så klart. Alltså som i att lokalproducerade grejer är ofta billigare än exporterade.
Sen handlar det ofta om kvalitet. Jag kan köpa riktigt billiga verktyg i Nederländerna men de är oftast riktigt dålig kvalitet. Och det är svårt att få tag på verktyg som är bra. Undantaget importerade märkesvaror.
Ett exempel på nåt som är mycket billigare i Sverige än i andra länder är trävaror. Men det är ju logiskt då vi har så mycket inhemsk produktion.
ser tyskland som min hemmamarknad. överlägset utbud, och för det mesta konkurenskraftiga priser. oftast billigare frakter än internt sverige. kul att öva skoltyskan.
uk var länge en god tillgång på elverktyg, men man har generellt inte fått ordning på sin exportbisnis efter brexit. man riskerar alltför ofta dubbel moms. amazon.co.uk kan där vara en räddare i nöden.
italien en bubblare
ett exempel på konkurrenskraftig prissättning inom sverige är de helt fantastiska japanska handsågarna från silky. en gomboy och bigboy hör hemma i varje trädgård. whao.
uk var länge en god tillgång på elverktyg, men man har generellt inte fått ordning på sin exportbisnis efter brexit. man riskerar alltför ofta dubbel moms. amazon.co.uk kan där vara en räddare i nöden.
italien en bubblare
ett exempel på konkurrenskraftig prissättning inom sverige är de helt fantastiska japanska handsågarna från silky. en gomboy och bigboy hör hemma i varje trädgård. whao.
Visst saknar man näthandeln från UK, bra priser och utbud.R rakt09 skrev:ser tyskland som min hemmamarknad. överlägset utbud, och för det mesta konkurenskraftiga priser. oftast billigare frakter än internt sverige. kul att öva skoltyskan.
italien en bubblare
Spännande också hur Amazon.de kan vara väldigt mycket billigare på vissa produkter än Amazon.se
Visst kan Sverige ha bra priser på vissa saker. Mycket av hemelektroniken är bra prissatt exempelvis.
Man får ju jämföra samma varor! Det finns billiga verktyg i Sverige också som är dåliga.Sofia-Magdalena skrev:
Jag bor i Nederländerna jobbar i Norge och har hus i Sverige.
Generellt är det mesta dyrare i Sverige jämfört med övriga europeiska länder.
Möjligen undantaget trävaror.
Färg tillverkas ofta i Norge men är billigare i Tyskland och många andra länder än i Sverige. Knappast logiskt då Sverige ligger närmare Norge.
Det vore väldigt värdefullt för konsumenterna om vi kunde ha en FAQ typ som redogör för var man billigt och säkert köper olika varor.S sin skrev:Har man hängt på forumets verktygstrådar så är det välkänt att priserna på kontinenten är billigare på de flesta verktyg, det är inte lika stora skillnader idag som 10 år sen, men på många saker är det fortfarande lönt att jämföra utanför landets gränser om man ska handla.
Tex färg från land X leverantörer x x x, verktyg från Land X och leverantörer x x och x osv.
Vitvaror från land X och leverantörer x x och x.
det finns också förvånansvärt bra verktyg som är riktigt billiga.Huddingebo skrev:
värda att i första hand undvika är billiga batterier och laddare till elverktyg. vill man snåla och köpa lidl, meec eller andra misstänkt billiga verktyg är det enligt mig bättre driva dem med de kvalitetsbatterier man eventuellt redan äger.
aliexpress är fullt med adapters...
Moderator
· Stockholm
· 56 050 inlägg
då ber jag att få citera eagles;Huddingebo skrev:
'call something paradise, kiss it goodbye'
vi har till exempel sett vad som hänt inom brancherna bildäck, flygresor och hotell. stora aktörer köper de mindre och skapar de facto monopol. sajterna är kvar men konkurrensen försvinner.
så de måste i längden vara lite i det fördolda dessa fyndigare platser. annars blir det kiss it goodbye
med adapters; ja.H hempularen skrev:
min hemmaplan är makita 18v. med de batterierna driver jag via adapters även apparater från lidl och metabo. har också köpt in extra strömkapabla batterier från metabo som jag driver mina större maskiner med.
vad som funkar eller inte beror inte på adaptern, utan begränsningen är att vissa maskiner i högsta ligan på 1000 watt och däröver kräver batterier som kan leverera detta utan spänningsfall, eller utan att bli överhettade eller ta skada. dessa maskiner stänger vanligen av om de matas med för mesiga batterier. det kan röra sig om tigersågar, vinkelslipar, lövblåsar eller värmepistoler. har man sådana i sin ägo är det mycket värt äga de värsta tabless batterierna vilka tål kring 2000 watt på 18 volt.
metabo, bosch och dewalt producerar sådana 18v batterier sedan något år, men hitttills inte makita. även ryobi har ett sådant batteri , men i det fallet kan man glömma driva andra märken eftersom adaptern blir så hög , kring 10 cm.
men köper du apparater från de billiga tillverkarna är de i princip aldrig på över 500 watt, och kan drivas med vadsom. 18 och 20 volt är förresten samma, bara olika namn.
Huddingebo skrev:
Man får ju jämföra samma varor! Det finns billiga verktyg i Sverige också som är dåliga.
Färg tillverkas ofta i Norge men är billigare i Tyskland och många andra länder än i Sverige. Knappast logiskt då Sverige ligger närmare
Huddingebo skrev:
Det går inte att jämföra samma varor när samma varor inte finns.Huddingebo skrev:
Man får ju jämföra samma varor! Det finns billiga verktyg i Sverige också som är dåliga.
Färg tillverkas ofta i Norge men är billigare i Tyskland och många andra länder än i Sverige. Knappast logiskt då Sverige ligger närmare Norge.
Bättre att jämföra kvalitet på varor av samma pris.
Det är inte heller särskilt ologiskt att ett större land har lägre priser på importerade varor.
Du får den billigare om du kan köpa fler. IKEA och statlig sjukvård principen.