10 124 läst · 34 svar
10k läst
34 svar
Prisjämförelse: Här är materialet till altan och trädäck billigast 2021
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 456 inlägg
När vi jämför priser på material till en altan mellan byggvaruhandlarna 2021 skiljer det mer än 7 000 kr mellan billigaste och dyraste byggvaruhandel. Vi jämförde priser hos Bauhaus, Beijer Bygg, Bygghemma, Bauhaus och K-rauta återigen, för att se hur priserna utvecklat sig sedan vår senaste undersökning.
Du kan läsa artikeln här: Prisjämförelse: Här är materialet till altan och trädäck billigast 2021
Du kan läsa artikeln här: Prisjämförelse: Här är materialet till altan och trädäck billigast 2021
Då Bygghemma saknar att man kan hämta själv saknas frakt och som i Bygghemmas fall också en expedieringsavgift som ökar summan mer.
Sen med denna mängd man behöver för en altan så är det rätt behändigt att just får det hemfraktat. Att köra fram och tillbaka kostar det med om man nu inte har nära
Sen kan man undra varför det skiljer sig så.
Vad gör en säck betong för hos Beijer värd 67kr istället för den för 39kr hos Byggmax eller Hornbach (om man räknar på 25kg)?
Sen med denna mängd man behöver för en altan så är det rätt behändigt att just får det hemfraktat. Att köra fram och tillbaka kostar det med om man nu inte har nära
Sen kan man undra varför det skiljer sig så.
Vad gör en säck betong för hos Beijer värd 67kr istället för den för 39kr hos Byggmax eller Hornbach (om man räknar på 25kg)?
Ahlsell tar 189:- för en säck grovbetong... Det är nog inte listpriset som är det intressanta för Beijers målgrupp. Dom vill ju helst inte sälja saker till idioter.
Det är dom själva som har lagt ribban där...P protorion skrev:
https://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/bygga-at-idioter
Ja just ja! Den där hade jag glömt! Du har helt rätt.useless skrev:
Det är dom själva som har lagt ribban där...
https://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/bygga-at-idioter
Jag tycker det är lite lotteri att handla osett på nätet och ta hemkörning. I alla fall vad gäller trallen som ju blir den stora synliga ytan. Hur böjt, hur mycket kvistar, finns småskador etc. Från bekanta uppfattar jag att de dyrare butikerna inte självklart är bättre tyvärr. Bättre alltså att åka och välja ut bräder om man har möjlighet. Det blir ju bensinpengar där så det funkar förstås bäst om man bor i närheten av byggvaruhuset.
Visst är byggmax billigare, men de gånger jag köpt trall från dem med leverans så har kvaliteten varit sämre än från tex beijer. Många brädor var väldigt sneda och skadade. Senaste gången jag köpte från dem åkte jag dit för att kunna välja mitt virke, det var kaos med blandade dimensioner på samma ställe.
Jag betalar heller lite mer för bättre kvalitet.
Jag betalar heller lite mer för bättre kvalitet.
Så tänkte vi också när det var ags att bygga ut altanen. Var iväg och titta hos de "lite finare" trävaruhandlarna och beställde en lite finare "medelkvalitet" som skulle ha tätare årsringar. Och de vi såg på plats såg bra ut. Men då vi ville ha mer än vad man kan köra hem själv på 2-3 lass så blev det med hemkörning.Tobbe.A skrev:
Det som kom hem var buntat och såg bra ut på YTAN. När man sedan kom in i bunten så fanns det bräder med betongspill, fotavtryck och bräder med avtryck efter bundband (har tidigare legat ytterst i någon annan bunt. Vi hade med andra ord fått bräder som tidigare hade varit på något annat bygge och blivit utskickade igen. Efter "sortering" på plats gick ungefär en tredjedel i retur med krav på NYTT virke och inte sådant som varit ute på bygge och vänt. Så här efteråt så skulle sorteringen varit ännu hårdare från min sidan men leveransen kom en fredag eftermiddag och virket skulle användas under helgen...
Det stora problemet med Byggmax är att virket ofta är extremt urplockat. Handlar man där när inte alla andra handlar (på våren) så fungerar det oftast bra.
Tar man en hel bunt själv så är det inte mycket virke som blir spill, man kan ju planera hur man använder brädorna också. Detta visar på att problemet är att folk får plocka själv...
Tar man en hel bunt själv så är det inte mycket virke som blir spill, man kan ju planera hur man använder brädorna också. Detta visar på att problemet är att folk får plocka själv...
Jag har slutat handla på Byggmax just på grund att saker ofta är slut, av kass kvalitet eller så får man bara en hjärnblödning av att försöka ta sig ut från brädgården. Skaffade konto på C24 istället och får i princip samma priser där.
När vi byggde ut så gjorde vi en jämförelse mellan C24 (xl bygg som de hette då) och Byggmax och då var det rätt jämnt. Med konto som sagt.useless skrev:
Så jag tycker du gör helt rätt.

Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 323 inlägg
Plockar ALLTID virket själv, vart jag än handlar. Skulle ALDRIG ta en beställning på nätet med direkt hemleverans, det är ett lotteri vad man får då. Men jag är ju som pensio privilegierad med obegränsad tid, så jag kan i lugn och ro ta fram brädor, reglar och plank som inte ser ut som värsta korkskruvarna eller pilbågar ... det är dom ratade bitarna som ingår i hemleveranserna ... Eftersom jag har obegränsat med tid så blir det rätt bra förtjänst om man tar sig lite tid på Byggmax 
Och för att slippa en given kommentar, det virke jag ratar lägger jag ALLTID tillbaka rakt snyggt och fint, inte något plockepin på marken ...
Och för att slippa en given kommentar, det virke jag ratar lägger jag ALLTID tillbaka rakt snyggt och fint, inte något plockepin på marken ...
Angående Byggmax, kan både hålla med och inte. Det är HELT beroende på vilken Byggmax du besöker, visar är riktigt välordnande med bra personal och bra varor, andra är totalt urkassa, känns som att dom här runt Stockholm är sämst.useless skrev:
Medlem
· Stockholm
· 3 903 inlägg
Hornbach Sthlm/botkyrka har alltid bra kvalitet på brädorma. Liknande som bauhaus.
Men samtliga varuhus jag har varit i har tryckt virke där impregneringen inte har gått speciellt långt in i trät.
Oavsett var jag har kikat.
Vad säger egentligen reglerna om NTR/AB?
Men samtliga varuhus jag har varit i har tryckt virke där impregneringen inte har gått speciellt långt in i trät.
Oavsett var jag har kikat.
Vad säger egentligen reglerna om NTR/AB?
Impregneringsvätskan ska väl egentligen gå igenom helt för att virket ska uppfylla NTR-märkningen.Huddingebo skrev:
Nära kärnan är det väl dock inte lika viktigt med behandling eftersom träets naturliga rötskydd finns där, det är väl ligninet och besläktade oljor om jag minns rätt.