Jag ska ha lite ny el i köket.
En "svart" elektriker vill ha 280kr/h.(han är behörig)
Tycker det låter dyrt med tanke på rot-avdraget.
Vad tycker ni?

S
Har precis beställt elektriker för 420 + moms -ROT

Då är det dyrt.

men varför i herrans namn skulle du anlita en elektriker svart?

Därför att det i regel är billigare

Med ROT-avdrag så är det aldrig värt att beställa något svart! Den enda som tjänar på detta är möjligtvis elektrikern.

Förutom att det nu ändå blir samma pris vitt som svart (om du inte av någon anledning inte kan ta rot-avdrag) så har du ju helt andra garantier om du tar det vitt. Du kan även göra avdrag för kostnader du har kvitto på då du säljer huset.

För ett litet eljobb i köket så ar det inte värt ta en svart elgubbe, då det inte blir så mycket skillnad

Har funderat på det och jag tar det vitt.
Jo jag kan ta rot-avdrag.
Orten jag bor på så sökte jag efter en elektriker på facebook.
Fick ett meddelande från en kille som kunde göra det svart.
Så det är anledningen.

Ja, 280 kr/tim är på tok för dyrt för svart. 200 kr/tim är mer rimligt om det ska vara svart.

Mig får du för lite mindre än 280 kr/tim om det är med ROT.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, 280 kr/tim är på tok för dyrt för svart. 200 kr/tim är mer rimligt om det ska vara svart.

Mig får du för lite mindre än 280 kr/tim om det är med ROT.

//Patrik
Ja kom hit då.
Men du får ingen körersättning.d^_^b

Okej, men tänk på att jag tar igen det på matrialet i såfall! ;)

//Patrik

Lite off topic...
Hörde en debatt häromdagen, och att benämna arbete som utförs utan skatter och avgifter och benämna det som svartjobb är djupt rasistiskt, tydligen många mörkhyde som tar illa vid sig av detta.

Tillbaka till ämnet... 280 kr / h låter möe... Om jag fattat saker och ting rätt med rotavdrag motsvarar det 448 kr / h + moms Fast, jag kan ha fel...

Vad är poängen med att ta ut en elektriker att jobba svart, jämfört med att hempula själv om man har hygglig koll på vad man gör? Man får inget kvitto på vad som gjorts i vilket fall som helst, så går det åt skogen så sitter man i klistret. Eller är tanken att göra en liten del vitt och få kvitto på "elarbeten i köket" och kunna peka eventuella fel mot elektrikern ifall huset brinner ner?

Om hantverkare jobbar svart så sparas arbetsgivaravgifterna in, de är ungefär lika stora som inkomstskatten.

Har man möjlighet att utnyttja ROT så lär väl elektrikern jobba väldigt billigt svart innan det är motiverat att inte köra vitt istället med tanke på garantier etc. Att det ändå förekommer i viss omfattning måste delvis bero på att det finns exempelvis elektriker som hellre vill köra svart än vitt och erbjuder sina tjänster trots att det knappast är särskilt fördelaktigt för de flesta privatpersoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.