Byggahus.se

Prisförfrågan Hjälp

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Har en tomt på ca: 1000m2 där det beräknas att jag ska behöva spränga 400-450m3 (fast massa). Jag vill sedan bli av med all sprängsten.

Min fråga:

1. Var är ett realistsitk pris för enbart sprängning per m3 (fast massa)? Tomten är redan ren så allt som återstår nu är sprängningen. Har fått flera anbud som rör sig mellan 300-400kr/m3 + moms. Är detta ett ok pris?

2. Vad kostar enbart bortforsling av sprängstenen? Hör är det väldigt oklart hur man ska räkna.... finns det något circa pris. Räknar mar per ton eller m3? Någon med erfaranehet? Vill inte bli blåst om ni förstår vad jag menar
    Här har jag fått endast en offert och då vill killen ha 2000kr / last (hans kranbil får plats med ca 10-12m3)

Sen tillkommer det visst 600kr/ timmer + moms för att en grävmaskin ska hjälpa till och lasta allt.....

All hjälp jag kan få är jag tacksam för

2. D
    Medlem Nivå 1
    Men hur mycket kan det tänkas kosta? 2000kr / lass verkar dyrt.....

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret.....

2000kr vill han ha per lass... alltså som du räknat bli det en hel del ton som ska bort från tomten.

100 lass x 2000kr = 200,000kr? Han kan ju inte vara klok den människan? Det ska köras ca: 1.4 mil bort vad jag vet.....

Det är två helt skilda firmor som lagt bud, en för enbart sprängning och här har jag lite varierande bud....300-400/m3 . Sen har jag fått ett nummer via den här killen och för att köra bort all sprängsten vill ha ha 2000kr för lass?!

Vad är rimligt att betala för dessa två grejer egentligen?

4. D
    Medlem Nivå 1
    I Täby (Stockholms trakten)

Har letat lite på forumet här och hittat någon som haft liknande problem. Undrar om man kan förhandla till per ton pris? Kanske 100kr / ton tror jag ärmer rinligt inklusive lastning....

Han har en enda kranbil och en 15 tons grävmaskin... tanken är väll att han ska göra allt själv....

tack för hjälpen...... jag får kolla på din lösning och ringa runt lite...

5. D
    Medlem Nivå 1
    Åkerierna har inte tid förs januari och jag kan inte vänta så länge......

Jag har hittat en liten firma som sysslar med plattsättning egentligen men ägaren har även grävmaskin och Enschaktbil med bergflak som lastar 12 ton. Hans pris ligger på 1200kr inkl bortkörning och lastning med grävmaskin samt eventull tippavgift.

ca: 100lass beräknade x 1200kr = 120,000+ moms
    fortfarande ganska dyrt.... eller vad säger du?

6. D
    Medlem Nivå 1
    förresten.... hur räknar man här egentligen

"500 fastkubik är ungefär 1300 ton så det blir väl ca 100 lass ( med lite överlass) "

500 x 2.6 = 1300 (varför räknar man x 2.6) förstår inte hur och varför man räknar så....vore tacksam för hjälp

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Antagligen för att 1m3 solitt berg väger 2,6 ton...

8. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    1300 ton. Med 500 kg per vagn så blir det 2600 rejält lastade släpvagnslass med personbilen. Kommer att ta en liten stund men med handlassning kommer du bli stark som Bamse. Kung på beachen 2008 eller 2009.

Sen blir det 2600 x 1.4 mil = 3640 mil

Nä, i jämförelse med att göra det själv så låter senaste offerten okej.

I sammanhanget, vad spelar omkring hundra lax för roll i Täby? Vad kostade tomten?