Byggahus.se

Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare

1. C
    Medlem · 547 inlägg

Calore

Medlem
    Du skriver

Då har då en hög lön. Det jag får på en dag räcker ungefär till 1 1/2 h hantverkare.

Jag kanske är lite trög, men som jag ser det så verkar det som om du tycker att hantverkare tjänar väldigt mkt.

Hur mkt får man kvar om man fakturerar kunden 753 ink moms? Efter att jag betalat revisor, diesel, hyror osv. Så får jag runt 200 i timmen, och sedan skatt på det, så runt 24500 får jag ut och sedan skall jag betala 25% moms på allt jag handlar och lite extra skatt på diesel o el osv Detta är ungefärliga siffror, lite snabbt ur huvet. Om jag sedan har en anställd så måste jag betala semester ersättning , jag måste då betala lön 12 månader men kan bara fakturera för 10

753 låter svinmkt, men det är det inte för Maggan skall ha sin del så hon ge det till alla möjliga och omöjliga grejer.

• Laddar…
  2. B
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 535 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Är det så dyrt, 200 kr betalade jag. Fast det var 20 år sen nu. Då är en hantverkare för 600 kr ett fynd, för det håller då mer än 2 månader det dom gör.

3. B

Bjor

Byggnadsvårdare
    Ja jag måste jobba så för att ha råd med en hantverkare. 8 timmar mot 1 1/2. Så jag menade att det inte lönar sig för mig att anlita en hantverkare. Det blir billigare att ta ledigt och göra det själv. Sen hur du tolkar det är upp till dig.
    Och vad jag vet så brukar resekostnader betalas av kunden, det ingår inte i timmpriset. Men så är det inte där du jobbar då?

4. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 811 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Runt 600kr/t är nog vad en hantverkare kostar med en rimlig affärsmodell. De högre priserna här är helt enkelt för att arbetstrycket är så högt just nu så de kan ta betalt därefter. 590kr/t kostar vi i Halmstad som Sveriges 3e största installationsföretag. 620kr/t kostade rörläggaren jag använde.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 18 inlägg

byggahus1

Medlem
    Jag flyttade ifrån en småstad med 15 000 innvånare i kommunen till Stockholm. Sedan dess har min lön ökat 300% och min bostad har sedan dess gått upp med ett antal miljoner så jo det lönar sig nog ofta att flytta.

6. R
    Medlem · 3 716 inlägg
    Fast är de verkligen så?
    "Sämre" löner är det ju oftast inte jämfört med utgifterna, man bor ju oftast billigare.
    Lägre standard? I vilket avseende menar du här?
    Färre nöjen? Beror ju på vad för nöje man har. Om man gillar kultur, krogen, och vad som finns i en storstad så är det ju bra att bo där. Men att påstå att det finns färre nöjen på landsbygden är ju beroende på person. Gillar man natur och friluftsliv måste det vara en pina att bo inne i Sthlm.
    Psykisk ohälsa är ju också beroende på, stressen många upplever i en storstad är ju inte positivt.
    Miljön däremot är ju sämre i städer pga biltrafiken.
    Inskränkta människor finns ju överallt var man än befinner sig nästan, sthlm är nog inte bättre än något annat ställe :p

7. Ramnemark

Ramnemark

Proffsamatör
    Du måste ha bytt typ av jobb med. Skulle jag byta jobb till Stockholm istället så skulle jag kanske kunna gå upp 15%. Men jag hade fått betala runt 500-600% mer för mitt hus. Jag skulle tro att jag har mer pengar över när räkningarna är betalda än en motsvarande elektriker i Stockholm :)

8. B

Bjor

Byggnadsvårdare
    Nu har jag kollat upp lite. Om hantverkaren får 200 då får företaget ca. 270 om dom tar 750 i timmen.

Trodde du menade disel till företagets bil, men du menade din egen. Men det har inget med vad företaget tar i timmen. Alla betalar disel om man nu kör en sådan bil. Jag betalar både skatt på el, bensin och moms på det jag köper. Och jag har inte 200 i timmen och det finns dom som har mindre än det och får betala sådant dom också. Men nu handlade det inte om det

9. Ramnemark

Ramnemark

Proffsamatör
    Du förstår väll att han menar till företagets bil....

10. R
    Anonym

Robin Lövgren

Anonym
    Är priserna exklusive eller inklusive moms?

11. A
    Medlem · væstra gøtaland · 17 inlägg

apcinso

Medlem
    Det står högst upp men fick leta ett tag. De kunde ha skrivit det i tabellen.

12. A
    Medlem · væstra gøtaland · 17 inlägg

apcinso

Medlem
    Dvs att det är ink moms

13. Raskus
    Medlem · Jämtland · 1 312 inlägg

Raskus

Medlem
    Åh herregud. Full pott på fördomsbingot.
    Var har du bott egentligen?

14. G
    Medlem · 1 022 inlägg
    Säkert en nyinflyttad "bonde" till en storstad som vill passa in med miljöpartiet. :D

• Laddar…
  15. Raskus
    Medlem · Jämtland · 1 312 inlägg

Raskus

Medlem
    Mm. Och numera surdagsbakande balkongbiolog på Östermalm.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.