Byggahus.se

Priser på kök ?

1. Buuzzz
    Medlem · 685 inlägg

Buuzzz

Medlem
    Förmodligen så går det inte att svara på detta men de som har kollat flera leverantörer kanske har någorlunda koll. (mellan tummen och den andra tummen...)

Säg såhär:
    man bygger ihop ett kök hos IKEA (mha deras program) för 50000. OM man beställer "EXAKT SAMMA" med t ex Kvik, Epoq, Marbodal, HTH, Ballinglöv, Tibro, Mobalpha osv.
    Hur ser prisbilden ut ? Ignorera kvalite, leveranstid, garanti osv. Endast kök, inte blandare, vitvaror och annan kringutrustning. :cool:
    Min bild av detta är att Epoq stannar på 40 Kvik på 50, marbodal, HTH, Ballingslöv samt sibro på ca 90 och Mobalpa på ca 130. :-/
    Cyklar jag i totalt mörker eller :-[

2. S
    Medlem · 14 inlägg

stigrp

Medlem

Re: Priser på kök ?

Vi har beställt vårt kök från Rönnerholms. Kollade HTH, Kvänum och IKEA först. På IKEA skulle det ha kostat just under 70 000 inkl vitvaror. På HTH skulle det kosta ungefär 60 utan vitvaror. På Kvänum trodde de ca 250 000, utan vitvaror. Hos Rönnerholms kostade det 130 000, utan vitvaror. Men då får vi ett "platsbyggt" kök helt i trä! :)

3. P
    Medlem · 26 inlägg

Pia_B

Medlem

Hej,

Vi har kollat runt på många olika köksleverantörer. Vårt kök (exkl vitvaror och stenskiva) kostade:
    IKEA: 30 000 kr
    Kvik: 48 000 kr
    Myresjökök: 62 000 kr
    Swenova: 68 000 kr
    Marbodal:78 000 kr
    Ballingslöv: 82 000 kr

// Pia

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 750 inlägg

hempularen

Moderator

Jag tror att man skjuter sig lite i foten om man försöker göra en "rättvis" jämförelse på det här viset.

Olika leverantörer har olika "högprisområden". Dvs Ett kök som vid en "rättvis" jämförelse kostar dubbelt så mycket som IKEA, kanske hamnar på nästan samma pris om man bryter ut ex. bänkskivorna. Eller så kan man utan att betala så mycket mer än det dubbla priset få ett mycket mer exklusivt utförande osv.

5. Buuzzz
    Medlem · 685 inlägg

Buuzzz

Medlem

Jag förstår att det inte går att göra en rättvis gämförelse, men det var/är ganska kul att se vad det kostar. Jag tänker inte på kvalite,prisgrupp, trend, leveranstid osv osv.

ENDAST priset, med det vill jag inte säga att Ballingslöv är bäst för att det är dyrast eller att IKEA är sämst för att de har de billigaste köket ;-)

Jag ville endast se priset , jämför med frågan:
    Vad kostar en bil, enda kravet är fyra hjul :cool:

6. H
    Moderator · Stockholm · 42 750 inlägg

hempularen

Moderator

Jo men det är just där det blir fel, för tar du jämförelsen mellan bilar och kök med enda kravet att bilen skall ha 4 hjul. Så ser du att en BMW kostar 6 - 7 ggr mer än en Skoda. Om vi nu antar att det var kök istället så skulle Skodan mycket väl kunna vara dyrare än BMWn om du kräver att få köpa resp. bil utan hjul och fälgar, sedan åker du och köper hjulen på en lokal gummiverkstad.

Dvs i köket så lägger olika leverantörer sina pålägg på olika mer eller mindre osannolika detaljer. Så man kan mycket väl få ett lyxigt (=dyrt??) kök till nästan IKEA pris, om man bara kommer på vilka detaljer man skall välja bort. Och upptäcker man att det är bänkskivorna hos en leverantör så kandet vara lådinredfningen som står för halva kostnaden hos en annan.

Ett exempel. När vi frågade runt så visade det sig att hos en leverantör (glömt vilken nu) så kostade "bakbordsskåp" 5000:- mer än samma skåpstorlek utan bakbord i sig. De ville alltså ha 5000:- för en bit lös plywwood på ca. 50x 50 cm. Om man hos just den leverantören väljer att köpa bakbordet på IKEA istället för 70:- (eller kanske 100) så blev det köket plötsligt billigare än 2 av "konkurrenterna".

7. M
    Medlem · 62 inlägg

Maria_Pi

Medlem

Hej!
    Ja det är rätt spännande med jämförelserna! När vi började titta gick vi nog mest på bara priset, men ju mer man kollar runt och ju mer man lär sej så känns det som att kvalitet och service blir viktigare o viktigare, typ när man får vänta o "tjata" på offerten så tappar man förtroendet för den försäljaren, och likaså lär man sej efter hand vad man ska titta på vad det gäller material o kvalitet mm. fast det är svårt, suck!! För det måste ju bli en kompromiss nånstans , pris ¨kvaliet. Vi har nog kommit så långt att vi nog hellre lägger lite mer på själva köket, stommar o luckor, diskbänk o skiva och behöver sen inte värsta finesserna på vitvarorna. /Mia

8. Buuzzz
    Medlem · 685 inlägg

Buuzzz

Medlem

OK jag förstår vad du menar hempularen, och helt klart är det så att det är skillnad på vad man vill ha för utrustning/tillbehör. En mer korrekt fråga hade alltså varit:

Vad är priset för luck/lådfronter till ett kök ?
    Men det anser jag vara lite svårare/tråkigare att få fram, lättare då med ett "kök". Men som du säger skillnad på vad man räknar med i priset ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.