Pris ved

5k läst  31 svar

1. G
    Anonym
    1 kubikmeter travad ved är ca 250 Kg, med en bra panna får man ut ca 1.000 Kwh
    1 kubikmeter stjälpt ved är ca 150 Kg, med en bra panna får man ut ca 600 Kwh,
    då kostar 1 Kwh 1:-.
    Är det lönt att elda med de priserna??
    Före detta vedeldare

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 17
    Nej det är priser som ligger väl högt för att det ska vara lönt.

Dina enheter är för övrigt fel rakt igenom.

3. G
    Anonym
    Vad är rätt om mina är fel?

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 17
    Kg ska vara kg
    Kwh ska vara kWh
    :- ska vara kr

5. G
    Anonym
    Skojar du? "tomato"

6. R
    Bannad · Nivå 16
    Pettitesgubbe :(

• Laddar…
  7. G
    Anonym
    DU eller JAG??

8. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Lär dig skriva respektive storheter med korrekta enheter så slipper du få Daniel efter dig. Kan hålla med om att det många gånger ser slappt och taffligt ut som du skrev. Väcker frågan kring om vederbörande förstår resten av vad som ska förmedlas också.

9. G
    Anonym
    OBS. Jag kommenterade inte: "Pettitesgubbe";)

10. R
    Bannad · Nivå 16
    Ber om ursäkt det var daniel jag menade , skulle ah svarat på hans inlägg , nu blev det fel
    samt att det med storheter kan vara lite si och så med som GK100 framhäver , men klart
    är man pettites så är man , men att ta det som intäkt för att skriiva någon på nosen i alla
    inlägg för att tala om att jag vet bättre är nog ingen bra ide , och rätta in dig i ledet

11. S
    Medlem Nivå 6
    Om man eldar i en panna tillkommer obligatorisk sotning 3 ggr per år (i alla fall i min kommun). 1500-2000 går det på och raserar det sista av eventuell ekonomi med vedeldning.

Håller för närvarande att elda upp resten av mitt vedförråd och därefter åker pannan UT

12. D
    Medlem · Nivå 17
    Det går att gå tillstånd att sota själv. Har man en vettig panna är det två gånger per år som gäller. Har du en kokspanna så är det en bra ide att slänga ut den.

13. B
    Anonym
    Kom ihåg att vid motorsågskapning på annans mark då även måste inneha motorsågskörkort.

14. A
    Medlem Nivå 7
    Jag börjar höra om detta mer och mer... Finns det nån som åkt fast för olovlig motorsågskörning... Eller hamnat i nåt försäkringsbekymmer vid en olycka?

/ATW

15. H
    Medlem · Nivå 16
    Om man inte får kapa sitt eget virke och sin egen ved på andras mark är Sverige inte längre ett rättssamhälle!
    I begreppet rättssamhälle ingår enligt mig att även den fattige har rätt att värma sin bostad vintertid...... och som fattig har man inte råd med motorsågskörkort.

Enligt uppgift från skogskunniga bekanta i Västerbotten finns det inget förbud mot sådant i någon lag...... men naturligtvis vill företagen som tar ockerpris för motorsågskörkorten tvinga så många som möjligt att skaffa dem.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: