Pris ved

5k läst  31 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Det är inte alla förunnat att ha gratis ved till värmepannan eller kaminen. Ska du köpa veden så lönar det sig att vara påläst när du träffar handlaren. Här hjälper vi dig på traven.

Du kan läsa artikeln här: Pris ved

• Laddar…
  2. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
    "En kubikmeter stjälpt ved motsvarar cirka 30 fulla 40-litersäckar och 20 fulla 80-literssäckar."
    Skall det inte stå "eller"? Annars en mycket bra artikel!

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 6
    Om 1,66 kbm stjälpt ved motsvarar 1 kbm travad ved hur kan då 30st 40 liters säckar som borde motsvara 1,2 kbm travad ved motsvara 1 kbm stjälpt... nu blev det snurrigt...

4. K
    Medlem · Nivå 10
    Borde vara 15 fulla 40-litersäckar eller 7,5 fulla 80-litersäckar

5. T
    Medlem · Nivå 7
    Priserna känns som sommarpriser vilket är värt att kommentera extra. Min upplevelse är att det går att dra bort en femtilapp per kubik utan vidare om man köper ved tidigare på våren. Ännu billigare om man känner en bonde. Priset går även ner med någon tia per kubik om man går upp i volym.

• Laddar…
  6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag fick tag på Lars Bärtås nu och han höll med om att jag kunde ändra i artikeln till det du säger, så det har jag gjort.

7. S
    Anonym
    1000 liter (1m3) motvarar 12,5 fulla 80 liters (80x12,5 =1000) och 25 fulla 40 liters (40x25 =1000)

8. D
    Medlem Nivå 6
    1kbm stjälpt motsvarar ungefär 0,6kbm travad ved...mao 15st så byggvaruhusen som säljer 5st 40liters säckar för 199:- är fortfarande prisvärdast då man slipper stapla...

• Laddar…
  9. B
    Medlem Nivå 4
    Jag kollar priser med jämna mellanrum och kommer oftast fram till att briketter följt av pellets är mest attraktivt. Jag väger även in transport, lagringsmöjligheter, extra arbete (hugga/stapla), hanterbarhet, brinntid. Mao bekvämlighetsfaktorer. Briketter och pellets hamnar på ca 50-60 öre/kWh (med förbränningsverkningsgrad på 75%), vilket fortfarande är bättre än el. :)

10. G
    Anonym
    Varför inte skriva att 1 kubikmeter ved enl. ert prisexempel är en massiv "björkvedsklump" ca 600 Kg. då blir det rätt kostnad/Kwh.

• Laddar…
  11. Marcus_L
    Allvetare Nivå 4
    Det står fortfarande "En kubikmeter stjälpt ved motsvarar cirka 15 fulla 40-litersäckar och 7,5 fulla 80-literssäckar"

Det blir lite som "en kanna rymmer 100 cl vatten och 10 dl mjölk dvs, kannan rymmer totalt 2 liter vätska..

12. H
    Medlem · Nivå 16
    Fastkubikmetrar är totalt ointressant för de finns bara i teorin. En meter ved har alltid varit travat mått. Egentligen travat mått metersved.

För mig som är van att antingen köpa/få ved på rot av någon skogsägare och hugga och köra ut själv eller hugga i egen skog och köra ut och sedan kapa och klyva och pena hemma på backen är prisexemplem mycket svårgripbara.
    Man borde egentligen ta med ett sådant exempel också bara för att jämföra. Det finns alltid vindfällen och dikeslinjer och gallringar som storskogsägarna vill bli av med om inte gratis så för en symbolisk summa. Sedan är det eget arbete och litet bränsle och litet reservdelar och nötning på en traktor och en vajkerkran och en kärra med 60 års avskrivningstid.

Fast om jag räknar 200 kr eller 20 euro för 4 st 40 liters säckar då verkar timlönen bli verkligt bra. Egen ved är ju skattefri.

13. D
    Medlem · Nivå 17
    En kubikmeterved är definitivt inte allts travat mått. När det handlar om kluven ved så är det nästan alltid stjälpt mått. Efter som det är så veden hanteras. I småsäck är det travat mått. Rundved hadlas i allmänhet i travat mått. Fast mått på bark brukar drt nog vara för massaved, som även den blid brännved i bland.

Det gäller att veta vilket mått det är dom gäller för att kunna gämföra.

14. H
    Medlem · Nivå 16
    Det klassiska måttet för ved är travat mått. Oberoende om det gäller skårved eller kluven metersved. I min värld är det här de normala sätten att hantera och sälja och köpa ved.
    Det är bara färdigkluven kortved som kan säljas i stjälpt mått fast jag vet att i alla fall äldre handlare säljer den i travat mått. Det går till så att man tar metersved i travat mått som man kapar och klyver.

Massaved säljs i fastkubik mätt på bark när den säls och köps som massaved.

• Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 17
    Det finns inte någon vedhadlare som går via travad meterved. Jag är uppvuxen med den typen av hantering. Men det är inte många som gör så i dag. Jag skulle nog påstå att ingen handlare gör så.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: