22 059 läst · 46 svar
22k läst
46 svar
Pris vägbygge verkar högt. Vad är det som jag missar?
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
25 cm 0-90 kross, packa, 10 cm 0-16.
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.
Vad tar så lång tid att det motiverar en sådan kost? Vad missar jag?
Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Schakta bort matjorden, lägg i högar så tar jag hand om den på egen hand (har en gammal lastmaskin själv).
Ut med duk N3
Inga diken, inget krångel, jag tar ned ev vegetation, lätt att ta sig till platsen, bil o släp kommer fram.
Ena svaret var Nej tack. Det andra var 250 :-/m2, vilket känns som väl högt. + moms dessutom.
1 m2 borde krävs 0,4 ton 0-90 och 0,17 ton 0-16. Har fått pris på 150:-/ton ink frakt så det borde bli runt 90:-/m2 i kross. Nån tia för duken. Resterande 150:-/m2 är alltså maskin och förartid.
Notera att det inte är någon etableringskostnad eftersom samma firma kör hos grannen 100 m bort...
Med dessa priser kan jag köpa en egen grävmaskin och räkna hem den enbart på denna enda grävning.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 437 inlägg
Slår man på miniräknaren med utgångspunkten 4,5 m bred vägbana så verkar det ju som att man har räknat med två arbetsveckor där man drar man fakturerar kring 15 000 kr per dag (gruset borträknat). Det är väl ofta där hantverkare hamnar när de jobbar mot konsument. Bättre att hitta en lokal bonde med traktorgrävare eller liknande så ligger priset mycket lägre.
Fast i ditt kvadratmeterpris missar du ju bortgrävningen av matjorden.N Nisse Hult64 skrev:Vi ska bygga 250 m väg och har ställt frågan till två entreprenadföretag. Frågan är ställd som:
Ut med duk N3
Jag tycker inte det låter oroväckande högt, tvärt om ganska rimligt.
Det du kan göra för att få ner kostnaden är att lägga krosset direkt på jorden med en duk mellan. Nu vet jag inte exakt vad du ska köra på din väg men är det inte konstant trafik med timmerbilar kommer vägen hålla bra ändå.
Jag har varit med i projekt där vi byggt servicevägar direkt på matjord som höll för att köra 15000 ton massor på sen med lastbil. Byggs även cykelvägar på samma sätt.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1747048/FULLTEXT01.pdf
Edit: Sen får du räkna på hur många ton det är när materialet är komprimerat. 400 kg/m2 är väldigt lågt för komprimerat material.
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Nej, jag hade ingen sådan baktanke om min granne. Jag bidrar mer än gärna för att få totalen så bra som möjligt. Min kommentar var för att klargöra att etableringskostnaden (eller framkörning eller vad det nu kallas) inte är någon avgörande del.Hammarskallen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 634 inlägg
Gör det själv om du ändå har en lastmaskin kan du väl skrapa av lite med den?
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Tack för rapporten. Det skulle onekligen underlätta att göra så.O Ossian K Olsson skrev:Fast i ditt kvadratmeterpris missar du ju bortgrävningen av matjorden.
Jag tycker inte det låter oroväckande högt, tvärt om ganska rimligt.
Det du kan göra för att få ner kostnaden är att lägga krosset direkt på jorden med en duk mellan. Nu vet jag inte exakt vad du ska köra på din väg men är det inte konstant trafik med timmerbilar kommer vägen hålla bra ändå.
Jag har varit med i projekt där vi byggt servicevägar direkt på matjord som höll för att köra 15000 ton massor på sen med lastbil. Byggs även cykelvägar på samma sätt.
[länk]
Edit: Sen får du räkna på hur många ton det är när materialet är komprimerat. 400 kg/m2 är väldigt lågt för komprimerat material.
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Ja, jag får nog lägga på den mindre skopan o se hur det går. Som @Ossian K Olsson skrev så går det tydligen alldeles utmärkt att göra väg direkt på matjorden. Det ska ju enbart gå personbilar och nån enstaka slamsugningsbil.Johannes Carlsson skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 437 inlägg
De flesta av våra vägar i samhället är 0-18 kross tippat rakt på leran utan föregående grävning. Inget särskilt bärlager. Blir det bra väg? Nej, den blir inte vacker men vägarna fungerar för enstaka personbilar, sopbil och enstaka tyngre transporter. Så är de flesta småvägar ute i landet gjorda.
Vill man bättra på det hela så tippar man ett bärlager först, jämnar till och sen på med 0-18 slitlager. När det är gjort gräver man ett vägdike på ena sidan.
Har man sumpmark, torv eller liknande under så fungerar inte detta.
Vill man bättra på det hela så tippar man ett bärlager först, jämnar till och sen på med 0-18 slitlager. När det är gjort gräver man ett vägdike på ena sidan.
Ska man bygga väg till bostad helt enl alla konstens regler skulle jag säga att TS fått ett bra pris på maskinarbetet. Bygger man med bandgrävare blir massorna väl packade.Claes Sörmland skrev:
De flesta av våra vägar i samhället är 0-18 kross tippat rakt på leran utan föregående grävning. Inget särskilt bärlager. Blir det bra väg? Nej, den blir inte vacker men vägarna fungerar för enstaka personbilar, sopbil och enstaka tyngre transporter. Så är de flesta småvägar ute i landet gjorda.
Har man runtomsvängare på plats är det ju enklare att fixa diken och trummor innan man lägger på fyllnadsgrus, jag anser det vettigt att ta till vara de uppgrävda dikesmassorna och bottna vägbanken med dem om det inte är frågan om dy och lera.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 437 inlägg
Allt är ju frågan om ambition och pengar. Många vill inte betala för bättre vägstandard.F fribygg skrev:Ska man bygga väg till bostad helt enl alla konstens regler skulle jag säga att TS fått ett bra pris på maskinarbetet. Bygger man med bandgrävare blir massorna väl packade.
Har man runtomsvängare på plats är det ju enklare att fixa diken och trummor innan man lägger på fyllnadsgrus, jag anser det vettigt att ta till vara de uppgrävda dikesmassorna och bottna vägbanken med dem om det inte är frågan om dy och lera.
Själv bygger jag ju egen skogsväg med fyllnadsmassor från slänt eller sidotag, när vägen sen satt sej efter några år vill jag gärna grusa med minst 5cm 0/32 en eller två ggr.Claes Sörmland skrev:
Hitills har mina enkla skogsvägar hållt fö timmerbilar med släp och är efter sladdning och påläggning av 0/32 fullt framkomliga med personbil. De flesta av landets grusvägar är ju privata och finansierade med eget kapital.