Byggahus.se

Pris smålandsvillan

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej

Är det någon som har byggt med smålandsvillan som vill dela med sig av kostnaden?
    Enl deras kalkyl på hemsidan ska det kosta ungefär 5500-6000kr i månaden om man bygger för ca 1,2-1,3 mille. Går man på en bank och frågar om lån säger dom att det blir ungefär 11000-12000 kr i månaden, någon som vet hur det kan vara såna skilnader i kalkylerna?

Neo1

2. K
    Medlem Nivå 1

Re: Pris smålandsvillan

Svårt att säga när du inte har all data om kalkylerna.

Hur mycket amortering skiljer det mellan kalkylerna, är kalkylerna beräknade med samma driftkostnad osv osv. Är det samma räntor och samma typ av bindning, är ena kalkylen räknad allt på rörlig ränta osv. Är det innan skattereducering man tittar på i bägge kalkylerna?

Det är nog där du hittar skillnaderna.

3. L
    Medlem Nivå 4

Har inte titta på smålands villan, men det ser ut som om i det priset de anger är nog bara själva hus delen inräknad. Det till kommer ju enhel del när man bygger, som drift + tomt kostnad + pantbrev och bygglov. Sedan får man inte glömma bort räntor, binda eller inte ...

4. N
    Medlem Nivå 1

Vi fick i måndags en kalkyl från en säljare hos smålandsvillan, och där var allt runt bygget medräknat, alltså även grund, drift, pantbrev m.m. Men banken kallade deras kalkyl för glädjekalkyl, och vi fick också en månadskostnad på 12 000:- från dem.

5. L
    Medlem Nivå 4

Verkar konstigt! Men de kanske har räknat en "buffert" ränta 12000 i kostnad på en villa som hamnar på totalt 1,3 milj och som då skulle inkludera tomt och andra kostnader verkar väldigt högt enl mig. Vi ska bygga egenritat stenhus på ca 140 kvm våran total kostnad blir typ 2.5 milj ink allt dvs tomt, grund, el vvs etc. Om vi sätter rubbet på en 5 årig ränta så hamnar vi på ca 10 000. Det som tillkommer är väl hushålls el och kostnaden för allt varmvatten mina två döttrar förbrukar. Tilläggas ska att vi kommer att ha olika bindningstider kostnaden ovan var bara ett ex.

/Lars

6. N
    Medlem Nivå 1

En sak jag kommer ihåg att hon på banken sa idag, var att hon räknade på ett bottenlån på 75% tror jag, och Smålandsvillan hade räknat på runt 90%, alltså bara 10% topplån.

7. N
    Medlem Nivå 2

Enl smålandsvillans kalkyl så är grunden medräknad, en driftkostnad på 1500kr i månaden, lite låg kanske och amotering på 1500 i månaden tror jag det va, oxå lite lågt. Även vaten och el ska va med i kalkylen så jag förstår inte hur det kan bli dubbelt så dyrt om man går till en bank.

Neo1

8. L
    Medlem Nivå 4

byt bank. Låter som fsb enl mig. Jag bytte till SEB och fick mycket bättre bemötande!

9. N
    Medlem Nivå 6

Det kan vara så att smålandsvillan räknar med dagensränteläge.
    Banken brukar räkna vad månadskostnaden blir med dubbelränta för att se vilket utrymme man har. Kan vara det som banken menar med glädjekalkyl.

5500-6000kr imånaden skulle då bli 11000-12000kr med dubbel ränta.

10. L
    Medlem Nivå 4

hm det kan faktiskt stämma. Jag gjorde en beräkning på 2,5 satte räntan på 8 och hamnade strax under 15000, har då en amortering på 1800, drift på 2000.

Men även om jag får dessa siffror så är det ju inte säkert att de övernstämmer med din bank.

Nu framgår det inte om du fått problem eller ej med banken och det ska i ärlighetens namn sägas inte diskuteras i detta forum, utan det finns ett speciellt forum för sådana trådar. Mitt råd är att undersök noga hur man kom fram till dessa siffror och är det så att banken är ovilligt så var inte rädd att byta, det gjorde jag efter 22 år i samma bank.

Lycka till med huset!

11. J
    Medlem Nivå 2

Vår banks kalkyl stämde mycket bra överens med smålandsvillans!

Vi hamnar på en månadskostnad på ca 7000 inkl drift på 2000. Sedan är amorteringen utöver. SÅ det är vad vi vill amortera då!

Tycker jag låter väldigt bra! Sedan räknar ju alla banker på en kalky om räntan skulle gå upp tre procent, då hamnar vi runt 10-11 det är ju med helt ok!

12. K
    Medlem Nivå 1

Precis, man får se till att man inte jämför äpplen och päron när man tittar på två olika kalkyler, se till att det räknas med samma ränta, samma upplägg av bindning, samma driftkostnad, samma amortering, samma kontantinsats, då ska det inte skilja något mellan kalkylerna.

13. K
    Medlem Nivå 1

Det är lite olika det där, om jag förstått det rätt har Smålandsvillan förhandlat fram med Swedbank om att deras kunder behöver bara 5% kontant och sen 90% i bottenlån och resterande 5% i topplån. Har man inte då 5% kontant tar man ett tilläggslån (medlemslån) på den summan. Men det är inget vidare då belånar man huset till 100%, dock många som gör idag.

Normalt tror jag banken vill att man har 10% kontant och sedan 10-15% i topplån 75-80% i bottenlån.

Kan vara så att er bankkontakt inte vet om avtalet Smålandsvillan har om det nu var Swedbank.

Fast jag kan inte det där med banklån så värst bra, jag kan ha fel.

14. N
    Medlem Nivå 2

Får man fråga hur mycket erat bygge kostar totalt när ni hamnar på 7000?

Neo1

15. J
    Medlem Nivå 2

Vi kommer låna ungefär ca 2 miljoner!