Pris på stensättning

7k läst  10 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Kapten Stofil

Marksten är det säkraste sättet att fördärva en fastighet. Gå runt i äldre villaområden och se hur illa det ser ut där de välbeställda och lata ägarna förvandlat gamla trädgårdar till sterila parkeringsplatser!

3. E
    Anonym
    Skrivet av: falkn

Kapten Stofil: Det är väl ingenting som säger att man måste stenlägga hela tomten? En uteplats kan ju vara bra att ha... I min mening är ju en stenlagd uteplats betydligt snyggare än ett tralldäck.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: stensättaren

Kapten Stofil kan inte ha sätt så många stensättningar. Enligt mig är sten det snyggaste men kan ha i en trädgård. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: AnnaPanna

Jag tycker att vissa stensättningar är jättefina, men långt i från alla. En del överdriver och stensätter hela tomten. De lassar ut sen och tränger in någon stackars liten blomma eller en träd, när det hade varit mycket finare att varva med gräs och grönska. Lagom är bäst!

6. E
    Anonym
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Marcus

Tycker att Kapten STOFIL representerar sitt namn gott och väl. Din gård ser man väl inte in på för alla syrener och ölandstokar? Biobygget.se var väldigt snyggt!!

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Bempe

Måste nog hålla med Kapten Stofil lite här...
    Sterilare stensättningar får man leta efter.
    Visst kan sten vara snyggt, men det ska vara levande(naturlig) sten och inte gjutna plattor och framför allt bör det kombineras med grönska så det smälter in.
    Exemplen nedan kunde man lika gärna ha asfalterat...

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Tage

Jag tycker ett bättre och vackrare alternativ till betongsten är granitsten limmad på plastnät för enkel läggning och rimlig kostnad.

10. S
    Anonym
    Plus moms skulle jag säger.

11. T
    Anonym
    Detta var nog den mest vilseledande tråd jag läst ang stenläggning någonsin! Känns som en dålig annons för dyra produkter i området kring betong Marksten och råd där i kring som enbart gynnar någon med intuitionen att tjäna en slant.
    1/dyrare sten= bättre sten.( Säger däremot inte att den dyraste nödvändig.) Oftast är stenkostnaden inte i närheten​ av den dyraste punkten i en offert och med tanke på att man förmodligen betalar mycket pengar för hela Stenläggninen är det ju dumt att tumma på kvaliteten med tanke på att den påverkar saker som hållbarhet funktion utseende och lättarbetat eller inte osv. Ex större tillverkare har sten till mark murar och liknande i samma tema och är kompatibla i mått funktion och färg så dom. Blir på det sättet lättare att arbeta med har större lagerhållning och rent tidsmässigt stabilare ( finns sten av samma sort och komplettera med senare och håller samma kullor mått och kvalite.
    2/ underarbete , underarbete, underarbete det betyder ALLT gräver du i matjord ska all jord och alla lermassor bort INGA undantag markduk fyller enbart två enda funktioner​ den separerar två typer av massor och släpper igenom väta dvs har du ett grovt kapillärbrytande icke komprimerbart material i botten ex 8-16 makadam eller drängrus efter en dränering, för att sedan lägga stenmjöl ovanpå för justering till markstensläggning av något slag. Gör markduken att stenmjölet inte med tiden försvinner igenom det grövre materialet i botten som igenom en sil. Fast låter vattnet passera utan att spola bort allt bärande material. Dvs duken skapar inget skydd mot ogräs och ingen stabilitet i marken utan bra massor att skydda. En stenläggning är som allt annat beroende av en bra bas och underhåll. Det jag försöker säga är det finns inga genvägar lägger du sten på dåliga underarbeten så blir också resultatet där efter!!!!... Allt är bara en fråga om kostnad kontra resultat och hur mycket jobb det är värt att lägga på det. ( Som företagare ut mot privatpersoner är det väldigt svårt att kunna utföra arbeten som håller den standarden och är möjliga att kunna utföra och gå med vinst samtidigt som man konkurrerar med företag som utför sina arbeten med grund tanken att fuska så mycket det går för att kunna komma undan med för att hålla priserna nere och roffa åt sig fler jobb och samtidigt sänka standarden för hela branschen ....
    Så slut summan hitta någon utav dom firmorna som fortfarande har yrkesstolthet och en känsla för kvalite. Det är säkert 20%dyrare än den billigaste. Men det är ju kanske värt det om. Man samtidigt får det man betalar för och inte ett fusk jobb som kommer ge er problem efter broblem och ingen som tar ansvar för ev missar. Dessuto inte blev som ni ville.
    Har massor mer att säga i ämnet men orkar i te skriva mer just nu. JAA jag har stavat fel, särskrivning överallt men det va ju inte svensk grammatik jag uttryckte om... har dock arbetat som anläggare med inriktning som sten lättare i 15år och har ett brinnande intresse för mitt arbete. Dvs vet vad jag snackar om.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: