Byggahus.se

Pris på material till en altan eller trädäck hos Bauhahus, Beijer bygg, Byggmax, Bygghemma och K-

1. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 380 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Man ska dra det ett steg längre och aldrig anvönda något annat än rostfri skruv. Inte för korrosiviteten utan att de är mjukare och därmed följer träets rörelser istället för att gå av vilket C4 gör.

2. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 650 inlägg

pacman42

Allvetare
    A2 går visst av! När det var kallt första och andra vintern efter att min altan var klar så hörde man pistolskott rätt ofta. Det var mina rostfria skruvar som gick av. Har dock inte hittat vilka ännu. Men jag skulle gissa att jag hört ett 30-tal gå av, de som gått på natten eller när jag jobbat har jag inte ens hört...

Altanen är dock rätt stor skall sägas. 80 m2

3. T
    Medlem · stockholm · 2 240 inlägg
    Min altan smäller också men då är det fastfrusna brädor som smäller loss när altanen rör sig. Inga A2 skruvar har gått av ännu...

4. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Var glad att du inte använde C4 då, det är mer som ett smatterband :). När jag kollade förra året var det knappt 8% som var av.

5. pacman42

pacman42

Allvetare
    De senaste vintrarna har jag inte haft några sådana problem så jag är rätt säker på att det är skruvarna som gått av.

6. Peter1986
    Lösvirkesbyggare · Värmland · 297 inlägg

Peter1986

Lösvirkesbyggare
    Gjuta plint är väl lite 2012? Man gräver väl ur fyller och paddar idag ;)

7. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Har du berg i dagen som jag blir det till att borra ner 16 mm armeringsjärn och guta.

8. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Vad är det för fel med det byggsättet?

9. pacman42

pacman42

Allvetare
    Folk vill ha plinten prefabricerad som allt annat? :crysmile:

Inte alla nya sätt att göra saker och ting på är bättre. När man varit med några år så lär man sig skilja agnarna från vetet...

• Laddar…
  10. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Haha, kanske skulle börja med självnivellernde prefab altaner direkt då :D. Bara att ställa dit!

• Laddar…
  11. Peter1986
    Lösvirkesbyggare · Värmland · 297 inlägg

Peter1986

Lösvirkesbyggare
    Inga fel, men man imponerar mer på grannen med minigrävare och padda än cementblandare :)

12. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 208 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Way to stay on topic (y)

13. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    • Laddar…
  14. T
    Husägare · Stockholm · 4 378 inlägg

twoody

Husägare
    Betong är gammalt ;)

15. pacman42

pacman42

Allvetare
    Intressant. Jag undrar hur de håller borta fukten från trästolpen. Visserligen kan man nog fördröja förruttningen en aning, men den lär ju suga fukt och ha svårt att bli av med den.

Eller blir det en syrefri miljö? Men då måste det vara tätt undertill också!

Jag hade nog valt att stoppa i en stolpsko av något slag i alla fall, gärna en sådan med förankring (flera delar åt olika håll, finns de med böjda stålbleck, med krok på armeringsjärnet mm).

Men frågan är hur miljövänligt det är med plast? Hmm, vid närmare eftertanke så är det nog bättre än cement...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.