Vi har räknat på vad materialet till en altan kostar i näthandeln hos Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygghemma, Byggmax och K-Rauta. Vi tog också in priser på de verktyg du behöver för att kunna utföra arbetet i jämförelsen.
Du kan läsa artikeln här: Pris på material till en altan eller trädäck hos Bauhahus, Beijer bygg, Byggmax, Bygghemma och K-Rauta - jämförelse
18 039 läst · 59 svar
18k läst
59 svar
Pris på material till en altan eller trädäck hos Bauhahus, Beijer bygg, Byggmax, Bygghemma och K-
-
På konsumentens sida · 3 241 inlägg 11 mar 2019 11:27
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 334 inlägg
- 15 917 gillningar
- 916 bilder och filmer
11 mar 2019 11:51 #2Den krassa verkligheten är dock lite mer nyanserad.
Hos byggmax kan man inte beställa specifika längder på virket utan bara på löpmeter. Då får du större virkesåtgång och skarvar du annars kunnat undvika. Du kan heller inte returnera virke som blir över vilket gör att man antingen får räkna in större spillkostnad i jämförelsen eller riskera att behöva komplettera vilket tar både tid och kostar pengar för att åka.
Min erfarenhet under alla renoveringår är att om man bara tar sig 10 minuter och pratar med en säljare på t.ex. Beijer så får du goda råd som du kan spara pengar på i materialinköp och du får en offert med i princip samma slutsumma som du får hos byggmax.
Är du dessutom en god förhandlare kan du få det hemkört till en mindre kostnad eller tom gratis.- Laddar…
-
Medlem · 3 632 inlägg 11 mar 2019 12:1411 mar 2019 12:14 #3
Min egen uppfattning om priser vid lite större projekt typ altan.
Inför mina "större" inköp/projekt > 15000:- så har alltid >
Byggmax, K-rauta, Bauhaus hänvisa till listpriserna. Aldrig några rabatter.
XL-bygg, Beijer, Bygma har aldrig listpriserna gällt. De brukar kunna matcha de andra fast med bättre kvalité.
Har man handlat en gång hos någon ovan vid större projekt så brukar även små inköpen efter det vara kraftigt rabatterade om man har skaffat konto.- Laddar…
-
crazytok
Husägare- Västra Götaland
- Medlem jan 2010
- 2 643 inlägg
- 1 648 gillningar
- 599 bilder och filmer
11 mar 2019 12:22 #4Det går visst att få specifika längder på byggmax. Det är bara att skriva en notis i beställningen om vilka längder du vill ha på dom löpmeter du angett.
Byggmax ger ingen rabatt för dom har väl redan låga priser, till skillnad från Beijer där du aktivt behöver ställa frågan.
Men visst får du bättre hjälp på Beijer än på byggmax. Men det är väl lite så dom håller nere kostnaderna, mindre personal med lägre löner. Inte så konstigt egentligen...
Har handlat alldeles för mycket material på Beijers till för låg kvalitet i förhållande till vad jag har fått betalat. (trots REJÄLA rabatter).
Men tyvärr är det nog väldigt spretigt... ibland är det bra på Beijers, ibland inte. Ibland är det bra på Byggmax, ibland inte. Idag är det nog väldigt spretig kvalitet på trä oavsett var du handlar. Det är iaf min upplevelse....- Laddar…
-
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 11 mar 2019 12:2311 mar 2019 12:23 #5
Det är samtidigt väldigt stor skillnad på trall o trall...
-
11 mar 2019 12:27 #6
Hur kan man säkerställa att den är av bra kvalitet? Årsringar?
-
11 mar 2019 12:34 #7
Om man inte kan hitta ett vattenpass på Bauhaus så kan man med fog ifrågasätta hur grundlig den här studien är. Saknar för övrigt Hornbach som jag själv haft väldigt goda erfarenheter av.
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 752 inlägg 11 mar 2019 12:4711 mar 2019 12:47 #8
-
11 mar 2019 12:53 #9
Kanske inte relevant men bauhaus har iaf 4 olika modeller på 120cm vattenpass
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · Norrbotten · 108 inlägg 11 mar 2019 12:5411 mar 2019 12:54 #10
När jag byggde vår altan så tog jag pris på K-rauta och Beijer. Beijer blev betydligt billigare då de ger rabatt när man köper mycket. K-rauta körde med listpriser, 0kr i rabatt fastän jag köpte för över 20 000 kr. Dessutom kunde jag fråga råd av Beijer, de var betydligt kunnigare redan när jag frågade vilka material jag skulle välja samt hur jag skulle göra vid vissa moment.
-
Medlem · Stockholm · 752 inlägg 11 mar 2019 12:57
-
11 mar 2019 13:02 #12
Dock tkr jag inte priserna blir helt rätt. Tittar max tex på trall skruv (1400st) så behövs det bara 3 lådor från bauhaus men 6st från byggmax, men där har ni valt att räkna styckespris? Fast så kan man ju inte handla när man är där, går ju liksom inte att plocka ut 100 skruv och säga att man inte vill ha/betala för dem
-
11 mar 2019 13:08 #13
Jag köpte trall på Beijer till ett 60kvm bygge, de va den sämsta skit trallen jag någonsin byggt med. Efter ett år såg den verkligen ut som skit med spruckna brädor och brädor som rest sig och där man kunde skada sig ordentligt om man smällt i foten. Upplevde heller ingen direkt service från Beijer när jag påpekade detta vilket gör att jag inte kommer handla där igen. Då kan jag likväl handla på byggmax.
- Laddar…
-
crazytok
Husägare- Västra Götaland
- Medlem jan 2010
- 2 643 inlägg
- 1 648 gillningar
- 599 bilder och filmer
-
11 mar 2019 13:50 #15
Har också samma erfarenhet av skittrall på Beijer. Köpte i somras ca 100 trallbrädor och valde då deras svindyra premiumtrall (ca 23 kr/m) för att jag skulle bli extra nöjd. Fick bläddra igenom två nya ouppackade travar innan jag fick ihop rätt mängd. Väldigt många brädor hade t o m bark kvar på delar av brädorna och mycket hade ohyvlade partier. Dock sprack och vred sig mycket av det jag valt ut ändå. Jag kompletterade sedan på Byggmax och ångrade att jag inte köpt allt där för 11:80 kr. Mycket finare.
Förstår att det är olika vad de får från leverantörerna och de inte har full kontroll själva men att kalla det för premium och ta nästan dubbla priset är ju löjligt.- Laddar…