Byggahus.se

Pris på material för stor altan - är detta rimligt?

1. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    För enbart materialet, byggde du din altan i guld eller?

2. I
    Medlem · uppsala · 483 inlägg

ItWasntMe

Medlem
    Svar till Trådskaparen.
    Missförstog ditt inlägg då jag tolkade det som att du gav 60.000 totalt för din altan ink arbetet.
    60.000kr tycker jag låter lite väl högt om det enbart är för materialet (virke + skruv).
    Mellan 40 hade känts som ett sjyst kompispris. Men är det som du säger 60.000kr enbart för materialet
    så tycker jag det är i lite väl överkant.
    Nu vet vi som sagt inte vad ni kommitöverens om osv. Transporter, och om det ingår ngra manntimmar i det hela.
    Men visst kan du begära att få se en kalkyl för material åtgång.
    Mankan juh frågasätta och undra på ett trevligt sätt. =)

3. H
    Medlem · Västra götaland · 100 inlägg

Hummingbird

Medlem
    Byggde min altan 2012, med material från Bygg-Max. Enkel, rektangulär 3x8m med enradig fris och ett insynsskydd på ena kortsidan, 45x170 reglar och 28x120 trall. I runda slängar gav jag 300 kr per kvm för allt material (inkl spill och de extra brädor jag fick över). Men, det var ju 2012 som sagt, och Bygg-Max.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 672 inlägg

senmathal

Medlem
    Vad jag förstått gäller det diskuterade prsiet enbart materialet och inte arbetet.

Förstår inte vad problemet är med att räkna ut ganska exakt vad materialet kostar. Det är väl bara att mäta och och kolla på XL Bygg vad det kostar. Rimligen ligger väl spillet kvar på marken eller tog snickaren med sig det till sitt eget altanbygge?

/Mats

5. V
    Medlem · Halland · 4 002 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Byggmax har lägre priser än vad man som småföretagare får ge för virket i proffsbygghandeln.
    Har man många anställda o handlar för flera miljoner ja då kanske man har någon krona rabatt per meter virke.
    Allt annat snack är nonsens.

6. H
    Medlem · Skåne · 28 inlägg

HSEMNG

Medlem

Ät och drick

med släkt och vänner men gör inga affärer! Ett sant ordspråk som fortfarande håller ;)

• Laddar…
  7. messijah
    Medlem · Västra Götalands · 549 inlägg

messijah

Medlem
    Byggde själv en altan med 145 reglar, 120 trall samt skruv. Allting gick på runt 17.000:- och altanen ligger på runt 60 kvm.

Men jag känner väl lite att om det nu är en nära bekant så är det ju inte särskilt schysst att krydda priset, så du behöver inte skämmas om så är fallet utan det ska ju han göra.
    Det är aldrig fel att fråga sig för, även om ni har en relation.

Redigerat 15 aug 2016 06:37
  8. Solari
    Husägare · Västernorrland · 128 inlägg

Solari

Husägare
    För att förtydliga: kostnaden 60 000:- är enbart för materialet. Arbetskostnaden är högre...

/Lurad

9. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Tyvärr verkar det så.

Men, som "konsument" använder man den makt man har, och berättar för alla vänner och bekanta om sina erfarenheter, så att inte de gör samma misstag. Och vem vet, det kanske får din "bekante" på andra tankar... ;)

10. N
    Medlem · Stockholm · 236 inlägg

Napster

Medlem
    Arbetskostnad högre än 60k? Ja då har du blivit lurad BIG TIME!

• Laddar…
  11. Robert63
    Medlem · 1 137 inlägg
    Är du? Svaren är milt sagt spretiga, pendlar åt båda håll och egentligen mest gissningar. Pristesten jag postade indikerar att du inte är lurad. http://villalivet.se/wp-content/uploads/2015/03/Test_Trädäck_Villaliv.pdf

Bäst av allt vore väl om du kunde få en spec på materialet. Eftersom det är en bekant är det trist om det hela inte reds ut, även för honom. Arbetskostnaden tror jag var saftig, den där altanen var inte helt enkel. Vad gick det på?

12. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09

Medlem
    Vad var totalkostnaden? :)

13. V
    Medlem · Halland · 4 002 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Total kostnad för arbete och material inkl plintar brukar hamna på ca 1000:-/kvm innan ROT.
    Är det högre och med räcken blir priset högre.
    (Tryckt trall 28x120)

14. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Precis stämmer jättebra. Snabbt överslag material x 1,25 blir arbete, 60000 x 1,25 = 75000 + materialet = 135000 och altanen är 145 kvm. Tycker det låter helt rätt.

15. Robert63
    Medlem · 1 137 inlägg
    Säger vem då? Vore intressant att se en källa på det inför kommande byggen.

TS altan tror jag blev dyrare än ovan formel, den ser knölig ut att bygga.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.