Byggahus.se

Pris om Lantmäteriets förrättning

1. H
    Medlem · stockholm · 17 inlägg

haggeSTKHLM

Medlem
    Varför är det så mörklagd att prata om Lantmäteriets förrättningspriser?
    Jag har beställt hos Lantmäteriet en gemensamhetsanläggning (ska delas två utfart för 5 fastigheter ca 20 st personbilar) för en grusväg (4 m bred och ca 400 m lång) som är byggd 50 år sedan. Eftersom står på Lantmäteriets hemsida: "Det är först efter att du har skickat in din ansökan, samt att en handläggare blivit tilldelad ditt ärende och påbörjat sin utredning, som du kan få besked om möjligheterna för åtgärden och vad det kan komma att kosta." Halv år senare ringer upp mig en handläggare som jag frågar om hur mycket skulle kosta detta jobbet? Hon säger att det ska kosta ca. 50 tusen, men de fakturerar timmar. Sedan var semestrar och kom mellan mycket jobb för entligt henne, så hon kunde inte heller hålla tidsplanen. Plötsligt skriver hon en e-mail att det jobbet hon har lagt in hittills, är 120 tusen kronor, men det kan bli även 250 tusen kronor. Jag har bett henne att maila anteckningar till mig om detta arbete, men istället hänvisar hon på Lantmäteriets hemsida under min fastighet i flera e-mail, men där finns ingenting om hennes inlagt arbete. När jag skrev till henne att hon sade 50 tusen från början, då skrev hon att hon kunde inte göra detta (inspelade samtal) att hon har aldrig gjort ett arbete under 100-250 tusen kronor. Jag skulle aldrig beställt jobbet om hon säger det till mig från början. Eftersom Lantmäteriet har ensamrätt för förrättningar, jag varnar alla att beställa något innan man får en riktig offert från Lantmäteriet.
    1. Jag skulle gärna veta hur mycket andra har betalat för en sånt förrättning (gemensamhetsanläggning för väg)?
    2. Vilken möjlighet har man att överklaga oskäliga priser?

• Laddar…
  2. A
    Medlem · dalarna · 1 903 inlägg

ArneTW

Medlem
    1, Hutlöst.
    2, Nej.( min gissning)

Kostnaden kommer ju att delas på ingående fastigheter så äger inte du alla så blir det ju billigare för dig.

Det blir snabbt dyrt, det är därför jag tycker man ska undvika att skapa samfälligheter om man kan. Men om man inte kan komma överens på annat sätt är det bara att bita ihop och betala.

Varför vill ni skapa samfälligheten?

/ATW

• Laddar…
  3. H

haggeSTKHLM

Medlem
    Tack för ditt svar. Men om man får ett pris i förväg, betyder det ingenting? Kan man inte lita på en myndighet?

4. H

haggeSTKHLM

Medlem
    Ändå lite för häftig skillnad på offert och på pris? Vad skulle säga om jag säger för att bygget kostar 5 miljoner sedan ska få en faktura på 25 miljoner? Fem gånger mer? Eller bara Lantmäteriet har tolkningsföreträde?

5. D
    Besserwisser · E · 14 657 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Priset beror ju på hur mycket jobb det är. Det beror helt på vilka underlag som finns. Är det någon som strular drar det iväg ytterligare.

6. B
    Medlem · 17 inlägg
    Det är stor skillnad i pris på om det är kommunal eller statlig lantmäterimyndighet i den kommunen där du ska bilda GA. Kommunala lantmäterimyndigheter är i regel billigare, snabbare och mer tillmötesgående än statliga.
    Det som är avgörande för slutpriset är hur osams ni fastighetsägare är och hur mycket utredningsarbete som behöver göras. Jag har varit med om pris på över 800.000kr för en GA för väg för 5 fastigheter pga av att det rådde inbördeskrig mellan fastighetsägarna.
    Ni kan dock begära att få dagboksblad och en specifikation på vad antalet nedlagda timmar avser. Det kan absolut löna sig att överklaga. Det är ganska vanligt att LMs fakturor överklagas. Statliga lantmätare brukar vara noggranna att redovisa i dagboksbladet när de kommunicerat pris, har de inte gjort det så har ni absolut ett case för överklagan.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · dalarna · 1 903 inlägg

ArneTW

Medlem
    Viste inte att det går att överklaga men det känns som uppförsbacke att lägga för mycjet energi på. Det är väl med detta som alla strider mot myndigheter...

Priset är dyrt och det beror på hur enkelt/överens/förberedda de kommande delägarna är.

Som jag förstår det blir det en samfällighet om någon av delägarna vill det och sedan debiteras avgiften enligt andelstalen.

Så är det inte samfälligheten som har en skuld till LM och inte TS.

/ATW

8. H

haggeSTKHLM

Medlem
    Tack för svaret. Vi har inte bråkat, eller krånglat LM knappt började jobba med ärendet. Jag som har beställt och kommit mycket lätt överens med andra att JAG som betalar.

9. B
    Medlem · 1 inlägg

Bladmurn

Medlem
    Man kan inte få en offert från lantmäteriet utan man skickar in sitt ärende och det kostar 3750kr då kan man få en uppskattning på vad det kostar men man får även betala den som gör uppfattningen. Hur kan det kosta 50-60 tusen att lägga till flytta en del av grannens tomt till min?

10. SarB
    Medlem · Småland · 709 inlägg

SarB

Medlem
    Man måste komma ihåg att alla ärenden är olika. Att lägga in lite mark från grannens tomt till din kan kosta 25 000 om man har väldig tur. Det kan också kosta över 90 000. Jag upplever att domstolen gör bra bedömningar när förrättningskostnaderna överklagas och särskilt mycket jobb att driva en sådan process är det inte heller.

11. P
    Medlem · 20 inlägg

Pvesterlund

Medlem
    Vad jag fått förklarat för mig. Av en på lantmäteriet så uppskattar de hellre en högre summa för arbetet, som sedan blir lägre i slutändan. Därför att det blir en positiv överraskning för beställaren men även att ärendet inte behöver överklagas för att man som privatperson känner sig lurad.

som exempel estimerade LM vår avstyckning till 70.000kr. Tyckte det lät högt när en bekant fick en liknande avstyckning på 35.000kr. Det tog dessutom 8 veckor strax innan sommaren.

vårt landade på 55.000 så åtminstone 15.000 billigare än vad de sa att kalaset skulle kosta. allt är redovisat i timmar på fakturorna som delas upp under ärendets gång. Vi låg på 30.000 när i princip allt var klart (trodde vi) men då tillkom det lite kvalitetsgranskningar 2 eller 3 gånger och lite mer kartbearbetning. Sen var vi vips uppe i slutsumman på 55.000

12. F
    Medlem · 219 inlägg

frityreldarn

Medlem
    Tja, Lantmäteriet har ju lagen att följa precis som vilken annan firma som helst. Om man hos en snickare frågar "vad kan det kosta att göra x arbete" och snickaren säger "tja, cirka 50000kr men vi debiterar per timme" och det senare vid en annan konversation kommer fram att de fram till den tidpunkten har det kostat 150000kr och man har spelat in detta så har man ett avsevärt mycket bättre läge än utan inspelningen.
    Lagen om hur mycket man har rätt att öka priset (15%) borde ju gälla även här, alltså konsumenttjänstlagen.
    Sedan är det ju Lantmäteriet. De är så pass enormt stora, med otroligt mycket att förlora på att få ett domslut som säger att du har rätt så att de skulle utan problem kunna lägga en halv miljon i advokatkostnader på att få rätt. Annars blir ju domen prejudicerande.

13. SarB
    Medlem · Småland · 709 inlägg

SarB

Medlem
    Grejen är att lantmäteriet inte lämnar någon typ av offert. De debiterar per timme och det är lagstadgat att det ska vara så. De lämnar ett uppskattat pris, men är inte på något vis bundna av det. En inspelning spelar ingen som helst roll. När man överklagar fakturan bryr sig domstolen inte heller om vad för uppskattad kostnad som lämnats, utan konstarerar alltid att de debiterar per timme. Vad domstolen gör är att se om den tid LM lagt ned på ärendet varit befogad eller inte.

14. BeaumontX
    Medlem · 126 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Det finns redan prejudicerande dom på detta, se MÖD 2016:16. Domstolen har ändrat sig med hänvisning till ett avgörande i Högsta domstolen (NJA 2013 s. 980) och anser att Lantmäteriet inte ska ses som en näringsidkare och därmed är inte konsumenttjänstlagen applicerbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.