Hejsan.

Har en undran över vad människor här inne som köper färdig kluven ved betalar per kubik.

I Mjölby finns det för både 380 :- och 275:- så det kan visst skilja sig en del.
:confused:

Vi har betalat 200:-/kubikmetern/staplad och då är den inslängd i vedboden också :) Enbart björk. Men det berodde troligen mest på att han ville bli av med den...

Känner en kille som säljer kluven ved och han konstaterade krasst att det är luften han tjänar pengar på....

Räknar man krasst på det hela med att köpa kluven ved, stapla och krångla med veden varenda dag så är mellanskillnaden mellan att elda med sådan ved eller el i princip försumbar.

Börjar man räkna pris/kwh kommer man snart upp mot 70-80 öre kwh och det vete sjutton om det inte är för lite pengar emellan mot att få en elräkning.

Som jag ser det är det enda vettiga när man eldar med ved att göra jobbet själv ifrån stock man kommer över svart från någon bonne.

Ojdå! Jag är rookie på ved och betalade 600 kr/löskubik björkved. Men det var i Gbg -- förmodligen är det dyrare i storstad?

Hur mycket energi finns det i en kubik ved? Kanske står någonstans på forumet...

Kopierat från: http://www.bjorkved.se/vedeldning/index.php?ID=17

Energiinnehåll

Energiinnehållet i 30 m3 björkved motsvarar
29 m3 bok eller ek
37 m3 al eller tall
38 m3 gran
39 m3 asp
Man kan också titta på hur många kWh (kilowatt-timmar) man får ut av 1 m3 ved av olika träslag. Det är inte alls som många tror björkveden som är den bästa om man bara tittar på energiuttaget vid eldning:

Bok: 3032 kWh/m3
Ek: 2926 kWh/m3
Ask: 2926 kWh/m3
Alm: 2873 kWh/m3
Björk: 2660 kWh/m3
Tall: 2341 kWh/m3
Sälj: 2288 kWh/m3
Asp: 2128 kWh/m3
Gran: 2022 kWh/m3

Priset är ju lite olika beroende på vad man menar med m3.

Finns en massa olika räknesätt beroende på om m3 är travad/stjälpt/staplad eller fast kubik.

Helt omöjligt att göra vettiga jämförelser utan att veta vilket som avses

Betalar 275:- per stjälpt kubik tippad på tomten.
Blandved i 50 cm längd handlar det om.

LEH skrev:
Betalar 275:- per stjälpt kubik tippad på tomten.
Blandved i 50 cm längd handlar det om.
Blir det ungefär hälften så mycket uppstaplat eller blir det mer?

Löskubik priset var det jag undrade över.

Innebär löskubik samma som stjälpt?

torke1 skrev:
Ojdå! Jag är rookie på ved och betalade 600 kr/löskubik björkved. Men det var i Gbg -- förmodligen är det dyrare i storstad?

Hur mycket energi finns det i en kubik ved? Kanske står någonstans på forumet...
Det gör ca 70 öre/kWh o efter en panna med 90% verknigsgrad 75 öre/kWh..

En väl staplad m3 prima björkved innehåller ca 1300 kWh, Rötskadad har lägre energiinnehåll..

600 kr/kubik för stjälpt? Det lät dyrt. Köpte du framåt mars/april när veden börjar ta slut?

Köper färdigkluven och torr ved tippad på tomten. Längd 50 cm och mestadels gran beställer 20 kbm stjälpt mått och då ingår frakten för 250:-/kbm stjälpt mått.

Kostnaden per kWh blir då för mig med följande förutsättningar: 1 kbm stjälpt= 0.43 kbm fast; energiinnehåll gran 2022 kWh/kbm fast; verkningsgrad från ved energi till nyttig värme eller varmvatten 80 % (vedpannan har verkningsgrad 90% men det kommer troligtvis till en del överföringsförluster) men detta bör vara något pesimistiskt räknat.
Då blir: det så här 250/(2022*0.43*0.8)=36 öre/kWh i kostnad.
Detta jämför jag med till exempel el som jag schablonmässigt räknar med kostar ca 1,5 kr/kWh med alla avgifter inräknade.
Denna match vinner veden lätt!

20 kbm stjälpt är en lagom årsförbrukning för mitt hus och därav blir värme + varmvatten kostnaden 5000 kr/år
Jämfört med om jag skulle vara lite latare och köra elpatronen i acc. tanken
20*2022*0.43*1.5=26070 kr

Besparingen blir alltså 21070 kr/år :D (värmer gott i en smålännings hjärta).

Vad skillnaden blir mot tex en värmepump vore intressant att veta men jag har dålig kunskap om realistisk förbrukning där så den anlysen överlåter jag till någon annan.

Elda lungt därute.
/J

Jag betalade 375:- per löskubik 30cm björkved. Leverans till hem till vedboden ingick....

/VCE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.