Byggahus.se

Pris gräsmatta

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 354 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Behöver du en gräsmatta? Vi går igenom både priset på att snabbt få en fin gräsmatta med hjälp av rullgräs och kostnaderna för det billiga men jobbiga sättet att så gräset själv.

Du kan läsa artikeln här: Pris gräsmatta

2. L
    Anonym

Lunis79

Anonym
    Vad jag har läst så får man inte använda rut-avdrag vid anläggning av gräsmatta. De har ni skrivit att man kan i exempelt ovan.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 406 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Stämmer.
    Anläggning och reparation av trädgård, uppfart, gångar och murar omfattas inte av rätten till skattereduktion.
    Arbetskostnad för anläggning av gräsmatta ger inte rätt till skattereduktion.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 218 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Ok, det kan ha blivit ett missförstånd där. Ta RUT-avdraget med en nypa salt sålänge, så ringer jag skatteverket i morgon och kollar.

5. Stefan N

Stefan N

Verktygstokig
    Det ska va återkommande arbeten eller direkt kopplade till huset för att gå igenom.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · värmland · 342 inlägg

snowballtwo

Medlem
    Hur snabbt kan man beträda en utrullad gräsmatta? Kan man släppa ut ett gäng ungar direkt när den är utrullad?

7. P
    Anonym

Paraflax

Anonym
    Bor i område med en massa hus 5-10 år gamla. När gräsmattorna anlades sådde en del, o en del rullade ut färdiga. Vi som sådde har fått jobba litet mer, men gissa vilka gräsmattor som är finast idag? Det sådda gräset känns liksom tjockare och rejälare. Enda nackdelen med att så själv är att gräsmattan lättare får små ojämnheter. Men dessa jämnar man ut med tiden, med dress och vård.

8. Stefan N

Stefan N

Verktygstokig
    Nej, minst ett par veckor måste den ligga.

9. D
    Medlem · Södermanland · 141 inlägg

Drömmarn

Medlem
    Intressant! Vi kommer att göra både och. Vi hade turen att få gräsrullar till framsidan och sen ska vi så resten. Kommer att ta fasta på tipset att blanda i havre. Det ska bli intressant att se skillnaden mellan det rullade och sådda över tid...

10. D

Drömmarn

Medlem
    Intressant! Vi kommer att göra både och. Vi hade turen att få gräsrullar till framsidan och sen ska vi så resten. Kommer att ta fasta på tipset att blanda i havre. Det ska bli intressant att se skillnaden mellan det rullade och sådda över tid...

11. Stefan N

Stefan N

Verktygstokig
    Jag har också sått och rullat, kommer aldrig så igen om det är mer än 10m2, det ser mycket bättre ut med det rullade.

12. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 375 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Jag skulle nog hävda att skicket på en tioårig gräsmatta beror på skötseln över dessa tio år och inte om det var frön eller rullar när den anlades.

• Laddar…
  13. D

Drömmarn

Medlem
    Kan nog kanske vara så att de som sådde lade ner det extra arbetet även de som rullade behövde göra och därför är de sådda gräsmattorna finare...
    Sen spelar det ju ingen roll i längden för både de sådda och de rullade kommer att bli invaderade med div ogräs både ovanifrån och underifrån. ;-)

14. R
    Medlem · Norrbotten · 79 inlägg

Roger J

Medlem
    Jag sådde nytt förra året själv efter dräneringen av källaren, ca 10000 kr med frön, matjord och planering och ungefär 600m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.