Pris för att fylla upp tomt?

694 läst  7 svar

Nästa tråd i Grund & markarbeten
  1. catherineb
    Byggnovis Nivå 7
    Jag har sökt runt i forumet men hittar ingenting som jag kan ta hjälp utav i denna fundering.

Vi byggde hus och flyttade in i fjol. Nu är det dags att fylla upp tomten, ca 200 kubik tippar jag på kommer gå åt. Fyllnadsmassor och matjord har vi redan i högar i närheten så det är egentligen kostnaden för att ta in någon som dels hämtar och dumpar massorna och som styr ut det så att det blir jämnt. Grovplanering skulle jag säga. Svårt att säga hur lång tid det kan ta men 2 dagar kanske? 3?

Jag har verkligen ingen koll alls här, tänker att det kan kosta precis vad som helst.

2. catherineb
    Byggnovis Nivå 7
    puff

3. M
    Medlem Nivå 6
    Kostade runt 50kkr för tomterna på vårt område. Ca 700kvm St.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    I brist på andra svar kommer jag med en gissning.

Den typ av maskiner som behövs för det här kostar ca 700 - 1 500 kr/h med förare. Ev. behövs det både en grävare av någon sort för att lasta det på en dumper, Eller så kör de med en maskin som flyttar en (stor) skopa i taget.

Så om du har rätt om 2 - 3 dagar, så kan du ju få en känsla för om det handlar om 50 eller 500 000.

5. Byggglädje
    Medlem Nivå 4
    Vi betalade 61127:- för 530kvm. bortforsling massor 70 ton a 100 kr och anläggningsjord 54ton a 263kr. Grävmaskinstid ca 27500kr(30,5 timmar) lastbilstid 10000 kr(11,5 timmar)
    1 ton = ca 0,63 kubik
    Sen beror ju markens beskaffenhet hur långtid det tar. Vi har byggt på en leråker och kunde inte ta ut största maskinen ut fick ta en lite mindre maskin = längre tid.

6. catherineb
    Byggnovis Nivå 7
    Svårt att uppskatta. Alla massor finns ju runt hörnet bara, och att köra med en stor traktor tror jag skulle räcka.

Men ja, riktigt svårt att veta.

Vi köpte en traktor tillsammans med en släkting/granne som är kunnig i tron om att vi kunde använda den, men nu visar det sig att den tydligen är för stor..

Bara gilla läget och ta in någon.

7. catherineb
    Byggnovis Nivå 7
    Hittade massor för 500kr per lastbilslass. Sen körde vi traktor själva.

11 k gick det på!

8. F
    Medlem · Nivå 12
    Är massorna så nära som du säger och det är körbart ända fram dit det skall så hade jag försökt få tag på en hjullastare eller en större kompaktlastare om det är ont om plats. Finns i precis alla storlekar och flyttar massor fort om det ligger i högar och inte kräver en massa sortering.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: