3 826 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Pris fasadtegel vs träpanel på 70-talet
Hej!
Jag äger ett hus som i grunden byggts av min morfar. Försöker lista ut vad pris skillnade är mellan fasadtegel som han har monterat dit någon gång på 70-talet mot att sätta en ny träpanel då.
Mvh Hanna
Jag äger ett hus som i grunden byggts av min morfar. Försöker lista ut vad pris skillnade är mellan fasadtegel som han har monterat dit någon gång på 70-talet mot att sätta en ny träpanel då.
Mvh Hanna
Yes I agree, but the question is how much extra money it cost to put it there instead of a new just like the one before.
Åh en morfar!
Huset hade ursprungligen enbart träpanel men han har lagt på som du skrev smala tegelstenar runt hela huset. Huset är byggt 1947 men fasaden byggdes om i början av 70-talet. Då jag fått huset som gåva och kommer få betala en massa skatt vid en eventuell försäljning i framtiden försöker jag räkna ut någon form av ingångsvärde.
De sa på skatteverket att jag enbart kunde räkna mellanskillnaden på fasad bytet. Dvs skillnaden mellan vad det skulle kosta att lägga ny träpanel istället för tegel...
Huset hade ursprungligen enbart träpanel men han har lagt på som du skrev smala tegelstenar runt hela huset. Huset är byggt 1947 men fasaden byggdes om i början av 70-talet. Då jag fått huset som gåva och kommer få betala en massa skatt vid en eventuell försäljning i framtiden försöker jag räkna ut någon form av ingångsvärde.
De sa på skatteverket att jag enbart kunde räkna mellanskillnaden på fasad bytet. Dvs skillnaden mellan vad det skulle kosta att lägga ny träpanel istället för tegel...
I mitten av 70-talet kostade tegel 1 kr st. normal storlek 250×125×65mm, en murare satte upp ca. 700 st per dag med hjälp av en hantlangare som skötte blandning av cement och framplockning av sten. Träpanel ca 2-3 kr per löpmeter, timpeng på den tiden 40-45 kr.
Liknande trådar
-
Priser på Elitfönster - listpriser vs offert
Fönster & Dörrar -
Avslutad: Tävla och vinn den prisbelönta robotdammsugaren Dreame L10 Ultra
Tävling -
VVS-jobb byta gamla rör i källare pris
Vatten & Avlopp -
Pellets vs El vid timprisavtal
Värme allmänt -
Elprisstyrning, nGenic vs native IVT, Nibe?
Värmepumpar