LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Hej,
Planerar ett byte av en liten gängsäkringscentral. Vill dela upp PEN i ett fördelningsblock i centralen enligt bild. Har idag allt efter denna central som 5 ledare. Jag vill eliminera framtida problem/felkopplingar och tror det blir enklast att begripa om detta görs i en stadig fördelningsplint eller är jag för korkad för att sätta mig in i detta?
Planerar ett byte av en liten gängsäkringscentral. Vill dela upp PEN i ett fördelningsblock i centralen enligt bild. Har idag allt efter denna central som 5 ledare. Jag vill eliminera framtida problem/felkopplingar och tror det blir enklast att begripa om detta görs i en stadig fördelningsplint eller är jag för korkad för att sätta mig in i detta?
Allt ser bra ut på alla sätt. Vill man peta kan du eftersom du varit så noga med färger använda blå för lilla bygeln mellan plintarna. Annan fråga är om du har matningen sån att du behöver säkring för avgreningen.
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Grymt då är jag på rätt spår. Japp det stämmer det ska ju vara en blå stump där.
Utgående ansluts i en undercentral med motsvarande fördelningsplint och en HB innan den går vidare till 5 st gruppcentraler. Dessa 5 gruppledningar är alla avsäkrade utefter sina respektive förutsättningar. Kanske onödigt att avsäkra den i HC?
Bifogar bild vart den tar vägen. Det framgår visserligen inte att alla gruppledningar är avsäkraden i matande ända.
Utgående ansluts i en undercentral med motsvarande fördelningsplint och en HB innan den går vidare till 5 st gruppcentraler. Dessa 5 gruppledningar är alla avsäkrade utefter sina respektive förutsättningar. Kanske onödigt att avsäkra den i HC?
Bifogar bild vart den tar vägen. Det framgår visserligen inte att alla gruppledningar är avsäkraden i matande ända.
Redigerat:
Frågan är ju hur det är avsäkrat före inkommande. Alltså om kabeln 5G6 tål den ström det kan bli...LarsSvensson80 skrev:
Grymt då är jag på rätt spår. Japp det stämmer det ska ju vara en blå stump där.
Det beror helt på förutsättningarna. Den inkommande 3x10/10 kan ha en sämre belastningsförmåga än den utgående 5g6 eller tvärtom. Det behöver fastställas.
Elinstallationsreglerna säger att ett överlastskydd ska placeras i den punkt där en ändring av en ledares belastningsförmåga sker.
Alla ledningar ska ju även vara kortslutningsskyddade utefter hela sin längd.
Elinstallationsreglerna säger att ett överlastskydd ska placeras i den punkt där en ändring av en ledares belastningsförmåga sker.
Alla ledningar ska ju även vara kortslutningsskyddade utefter hela sin längd.
Redigerat:
Det som kommer efter fördelningsblocket i pannrum kan ju ha säkringar så att allt nedströms är säkert. Men du kan ju ha belastning så att inkommande 3x10+10 klarar det ok men nästa 5G6 brinner upp 
Så det beror ju lite på var inkommande är avsäkrat. Samt din förimpedans osv om man ska vara lite mer noggrann. Får beräkna vilka kortslutningsströmmar du kan tänkas få och om utlösningsvillkor då är uppfyllt. Men långa kablar och stora laster längst ut kan det ju hända att en kortis (eller halvkortis) inte löser ut säkringar längre upp
Så det beror ju lite på var inkommande är avsäkrat. Samt din förimpedans osv om man ska vara lite mer noggrann. Får beräkna vilka kortslutningsströmmar du kan tänkas få och om utlösningsvillkor då är uppfyllt. Men långa kablar och stora laster längst ut kan det ju hända att en kortis (eller halvkortis) inte löser ut säkringar längre upp
Bara kort fråga, du vet att det är behörighetskrävande och du har tillgång till el-litteratur och framförallt mätinstrument så du kan kontrollera din installation när du är klar?LarsSvensson80 skrev:
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Ellevio har satt 35A i sin låda ca 60m från min HC. Jag har intert haft ledningsnät på 3x2,5+2,5 och gäng säkringscentraler utan JBF. Allt är nu bytt till 5G6 och normcentraler med JBF. Jag har som max belastning under senaste åren noterat 12kW, visserligen korta stunder. Men framåt vill jag ha möjlighet att maxa ut behovet/effekten under perioden kl. 22 till 06 givet effekavgiften. Det gör att jag kommer öka upp från dagens 16A till 25A på min sida. Jag har kört mina förväntade belastningar i ett beräkning program (Elvis) och det visade sig att att 5G6 uppfyllde nödvändiga utlösningvillkor och andra parametrar.Tomtom79 skrev:
Redigerat:
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Japp jag är uppdaterad på detta och har också tillgång till nödvändig expertis som kommer göra slutbesiktning/mätning av hela systemet 🧐Tomtom79 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur går vi vidare (golv felaktigt slipat av företag)?
Juridik -
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Artikelkommentarer -
Varför inte principen "Öppen Fiber" på Elnätet
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur gå vidare inför tapetsering, bubblor i bredspacklad vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Driftsprincip för fjärrvärmeväxlare
Värme allmänt